• 1
  • 2
2013-05-02, 14:15
Avstängd
Adelaides avatar
Hej. Jag har tidigare gjort trådar där jag frågar om elgitarrer. Och ja, jag har köpt mig en elgitarr. Men efter lite spelande av låtar som jag gillar så kände jag att detta inte riktigt var vad jag ville. Jag kände att det jag verkligen skulle vilja spela var bas istället.
Jag har tänkt köpa en 5-strängad bas, då den verkar mest intressant samt så har jag idoler som använder sådana. Denna alltså: http://www.thomann.de/se/esp_ltd_f155dx_dstp.htm
Trots det så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera en sådan, men jag tror att ni kan tala om det för mig. Mina frågor är:

1. Vilken sträng är tillsatt av de 5?
2. Kommer jag att kunna spela låtar som är med 4-strängade? hur?
3. Är den basen värd att köpa ens?
Citera
2013-05-02, 14:22
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det blir väl EADG och B.
Citat:
En extra sträng begränsar inte vilka låtar du kan spela.
Citat:
... Ingen aning.

edit: Jag har spelat bas 2-3 gånger i mitt liv... Kanske 1-2 minuter varje gång. Svaren kändes ganska självklara bara, men har jag fel så får någon gärna rätta mig.
Citera
2013-05-02, 14:24
Medlem
prismahs avatar
1. Det kommer ju en tjockare sträng som tillägg på en 5 strängad. Du får alltså en sträng tjockare än vad det är på en 4. Sen beror det på hur du stämmer basen också.

2. Ja varför skulle du inte kunna spela låtar som är skrivna efter en 4 strängad? Du får ju fortfarande bara en tjockare sträng och om du nu spelar i samma stämma som de så är de ju bara att tänka om lite eller bara spela på de andra strängarna som det är tänkt från början.

3. Kan jag inte uttala mig om då jag inte är bassist men skulle tro att det kan vara smart att börja spela på en 4 för att lära dig behärska instrumentet.
Citera
2013-05-02, 14:38
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prismah
1. Det kommer ju en tjockare sträng som tillägg på en 5 strängad. Du får alltså en sträng tjockare än vad det är på en 4. Sen beror det på hur du stämmer basen också.

Okej, så det är alltså den allra översta strängen som är tillagd?

Citat:
2. Ja varför skulle du inte kunna spela låtar som är skrivna efter en 4 strängad? Du får ju fortfarande bara en tjockare sträng och om du nu spelar i samma stämma som de så är de ju bara att tänka om lite eller bara spela på de andra strängarna som det är tänkt från början.

Okej, var lite osäker på den delen bara. Så den näst översta strängen på basen använder jag som den översta strängen på en 4-strängad?

Citat:
3. Kan jag inte uttala mig om då jag inte är bassist men skulle tro att det kan vara smart att börja spela på en 4 för att lära dig behärska instrumentet.

Tja, basen kostade ju runt 3 tusen, det borde väl ändå vara lagom för en "bra bas". Sen låter idén om att först köpa 4-strängad bas bra också.
Tack så mycket!
Citera
2013-05-02, 14:54
Medlem
Citat:
Okej, så det är alltså den allra översta strängen som är tillagd?

Ja, i 9 fall av 10.
Jag valde att lägga en hög B ("längst ner") istället, då jag spelade melodier oftare än vad jag tuggade på riktigt låga noter.

Citat:
Okej, var lite osäker på den delen bara. Så den näst översta strängen på basen använder jag som den översta strängen på en 4-strängad?
Precis.

Citat:
Tja, basen kostade ju runt 3 tusen, det borde väl ändå vara lagom för en "bra bas". Sen låter idén om att först köpa 4-strängad bas bra också.
Tack så mycket!

Ska du ändå köpa en bas så är det ju lika bra att köpa en 5strängad. Dumt att köpa två liksom...

Men köp inget jättedyrt, trist om du slänger ut massor med pengar, men av någon anledning tröttnar på att spela.
Citera
2013-05-02, 16:20
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Hej. Jag har tidigare gjort trådar där jag frågar om elgitarrer. Och ja, jag har köpt mig en elgitarr. Men efter lite spelande av låtar som jag gillar så kände jag att detta inte riktigt var vad jag ville. Jag kände att det jag verkligen skulle vilja spela var bas istället.
Jag har tänkt köpa en 5-strängad bas, då den verkar mest intressant samt så har jag idoler som använder sådana. Denna alltså: http://www.thomann.de/se/esp_ltd_f155dx_dstp.htm
Trots det så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera en sådan, men jag tror att ni kan tala om det för mig. Mina frågor är:

1. När du köper den så kommer den vara strängad BEADG alltså får du ett lågt B under Det lägsta E som är på en fyra
2. Ja.
3. Min erfarenhet med 5or är att du får vad du betalar för när det kommer till kvalité på B - strängen alltså köper du en billig bas kommer det låta som en billig bas. men sen kan man ha tur och få ett extremt bra ex också, men av de femmor som jag ägt så är det faktiskt en halvdyr yamaha som har låtit bäst rakt igenom, den heter yamaha 1005j och är värd det som den kostar. sen har jag haft billigare men där har B - strängen låtit ofokuserad och slött och de dyrare har vart i ungefär samma klass som yamahan.
Ett tips är att se till att det är 35 eller större skallängd och att basen är aktiv, då låter B - strängen bättre.
Citera
2013-05-08, 21:22
Medlem
thesomaros avatar
Jag tycker absolut att du ska satsa på en 5 strängad bas om det är det du vill ha, annars finns risken att du ångrar dig fort.

Mitt tips är att hålla utkik på blocket och vend, en 5 strängad warwick eller woodo är utmärkta val.

Ha de!
Citera
2013-05-08, 22:18
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesomaro
Jag tycker absolut att du ska satsa på en 5 strängad bas om det är det du vill ha, annars finns risken att du ångrar dig fort.

Mitt tips är att hålla utkik på blocket och vend, en 5 strängad warwick eller woodo är utmärkta val.

Ha de!

Eller yamaha
Citera
2013-05-09, 00:21
Medlem
InnesIs avatar
Det viktigaste; provspela basen innan du köper den om du har möjlighet. Kan iofs vara svårt som nybörjare att veta vad du gillar och vad som är bra men du får iaf en uppfattning om du hållit i den. Balansen är inte att underskatta tex. På vissa 5r är halsen tyngre än kroppen på basen och det är något jag personligen ogillar. Sedan skiljer tyngden, strängavståndet, bandavståndet, ljudet m.m.

Så har du chansen tycker jag du borde åka till en lokal musikaffär och prova basar där - och gå inte enbart efter utseendet.
Citera
2013-05-11, 09:39
Medlem
thesomaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
Eller yamaha

Absolut, Yamaha gör finfina basar, även om jag personligen tycker att just RBX femman har en ganska sladdrig och otrevlig B sträng.
Citera
2013-05-12, 13:59
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesomaro
Absolut, Yamaha gör finfina basar, även om jag personligen tycker att just RBX femman har en ganska sladdrig och otrevlig B sträng.
Fast det är ju en av Yamahas billigaste basar.... hittar du en som kostar samma som den med en bättre B sträng så erkänner jag mig besegrad men inte innan det!
Citera
2013-05-13, 18:31
Medlem
thesomaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
Fast det är ju en av Yamahas billigaste basar.... hittar du en som kostar samma som den med en bättre B sträng så erkänner jag mig besegrad men inte innan det!

Givetvis, min gode herre.

Dock så uppfattade jag trådskaparen för att ha en relativt begränsad budget, men det kan nog gå att hitta en fin begagnad 5 - strängad Yamaha BB t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in