Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
"Har man pengar så talar man inte om pengar" - jaha, jag som trodde vi hade yttrandefrihet
ehm. ursäkta, men jag måste få stå på mig här. som kanske mer belevad - dock inte infödd överklass - så tycker jag det där är befängt.
med resurser i överflöd kommer det med klass-stämpeln en viss respekt för dom som inte är lika lyckligt lottade. har man något extra i huvudet förstår man att alla faktiskt inte har möjligheten att ta sig ur sin fattigdom, och då skall de behandlas därefter.
t.ex. så umgås jag i väldigt studentinriktade kretsar, där pengar inte alls är någon sorts överflöd. då pengar inte är det jag vill vara känd för, håller jag därmed inne på affärsidéer, lyxjakter och pompösa kommentarer om arbetarklass när jag väl är i dito umgänge.
ömsesidig respekt grundar sig oftast i det falska men fullständigt underbara citatet ifrån Marie Antoinette;
“Let them eat cake.”
dvs, man påminner inte folk om deras sämre situation utan vidare. det har ingenting med klass att göra, utan är respekt för gemene man, fattig som rik.
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo-666
Nyrik= brist på klass och smak. Beter sig ofta sunkigt nyrikt. En "gammalrik" vill helst inte lysa med sin rikedom och vet hur man för sig, är artiga och trevliga.
varför känner jag att det är precis tvärtom? när man väl anbelangat sina resurser så märker jag att man snabbt hamnar i andra kretsar, där de infödda rikemansbarnen snabbt lyser igenom. det brukar oftast vara smidigt att avslöja
inföddheten eller inte genom att fråga;
"hur fungerar en tvättmaskin?