2009-06-30, 16:20
Medlem
Du kan vara hur rik som helst utan att vara överklass. Överklass bygger på betende och uppfostran.
Citera
2009-06-30, 18:03
Medlem
cumdrencheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Du kan vara hur rik som helst utan att vara överklass. Överklass bygger på betende och uppfostran.

Tänker mer på översittare när jag hör det. Folk som har mycket pengar är överklass men behöver inte nödvändigt vara översittare.
Citera
2009-09-27, 16:15
Medlem
Nyrik= brist på klass och smak. Beter sig ofta sunkigt nyrikt. En "gammalrik" vill helst inte lysa med sin rikedom och vet hur man för sig, är artiga och trevliga.
Citera
2009-09-27, 16:26
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
"Har man pengar så talar man inte om pengar" - jaha, jag som trodde vi hade yttrandefrihet
ehm. ursäkta, men jag måste få stå på mig här. som kanske mer belevad - dock inte infödd överklass - så tycker jag det där är befängt.

med resurser i överflöd kommer det med klass-stämpeln en viss respekt för dom som inte är lika lyckligt lottade. har man något extra i huvudet förstår man att alla faktiskt inte har möjligheten att ta sig ur sin fattigdom, och då skall de behandlas därefter.
t.ex. så umgås jag i väldigt studentinriktade kretsar, där pengar inte alls är någon sorts överflöd. då pengar inte är det jag vill vara känd för, håller jag därmed inne på affärsidéer, lyxjakter och pompösa kommentarer om arbetarklass när jag väl är i dito umgänge.
ömsesidig respekt grundar sig oftast i det falska men fullständigt underbara citatet ifrån Marie Antoinette; “Let them eat cake.”

dvs, man påminner inte folk om deras sämre situation utan vidare. det har ingenting med klass att göra, utan är respekt för gemene man, fattig som rik.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo-666
Nyrik= brist på klass och smak. Beter sig ofta sunkigt nyrikt. En "gammalrik" vill helst inte lysa med sin rikedom och vet hur man för sig, är artiga och trevliga.

varför känner jag att det är precis tvärtom? när man väl anbelangat sina resurser så märker jag att man snabbt hamnar i andra kretsar, där de infödda rikemansbarnen snabbt lyser igenom. det brukar oftast vara smidigt att avslöja inföddheten eller inte genom att fråga; "hur fungerar en tvättmaskin?
Citera
2009-09-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ehm. ursäkta, men jag måste få stå på mig här. som kanske mer belevad - dock inte infödd överklass - så tycker jag det där är befängt.

med resurser i överflöd kommer det med klass-stämpeln en viss respekt för dom som inte är lika lyckligt lottade. har man något extra i huvudet förstår man att alla faktiskt inte har möjligheten att ta sig ur sin fattigdom, och då skall de behandlas därefter.
t.ex. så umgås jag i väldigt studentinriktade kretsar, där pengar inte alls är någon sorts överflöd. då pengar inte är det jag vill vara känd för, håller jag därmed inne på affärsidéer, lyxjakter och pompösa kommentarer om arbetarklass när jag väl är i dito umgänge.
ömsesidig respekt grundar sig oftast i det falska men fullständigt underbara citatet ifrån Marie Antoinette; “Let them eat cake.”

dvs, man påminner inte folk om deras sämre situation utan vidare. det har ingenting med klass att göra, utan är respekt för gemene man, fattig som rik.

varför känner jag att det är precis tvärtom? när man väl anbelangat sina resurser så märker jag att man snabbt hamnar i andra kretsar, där de infödda rikemansbarnen snabbt lyser igenom. det brukar oftast vara smidigt att avslöja inföddheten eller inte genom att fråga; "hur fungerar en tvättmaskin?

Då har du nog fått det hela om bakfoten lille vän.
Citera
2009-09-27, 17:20
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo-666
Då har du nog fått det hela om bakfoten lille vän.
är det ditt inlägg? du bestämde dig för att inte förklara varför, bara att det var så. det känns bra. så, om jag väntar här så kommer det säkert, om det nu finns någon.
Citera
2009-09-27, 19:36
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:
text

Är inte rik, men aldrig men aldrig användt en tvättmaskin :S

Angående hurvida nyrikt beteende vs old-money, så tror jag att det helt och hållet beror på hur personerna är.

Kan nog inte sätta någon stämpel på att den ena betér sig bättre än den andra.

Känns som att nyrika kan se ner lite mer på vanligt folk än old-money, men å andra sidan tror jag att old-money kan få för sig att göra sjukare saker mot vanligt folk än de nyrika.

Synd att man inte bara kan respektera varandra, rikedom som fattigdom.
Citera
2009-09-29, 10:57
Medlem
Citat:
är det ditt inlägg? du bestämde dig för att inte förklara varför, bara att det var så. det känns bra. så, om jag väntar här så kommer det säkert, om det nu finns någon.

Verkar inte vara någon större idé att förklara något för dig...
Citera
2009-10-02, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
I flera trådar ser jag ett förakt mot nyrika... Och nu menar jag inte bara ett förakt mot korkade saker som att slänga bort sina pengar på onödigheter tills man kan räkna sig som "nyfattig" utan uttalanden i stil med dessa:

"Du är ingenting om du inte kan reglerna om vett och etikett bordsskick" - att vara artig är en sak, att hålla sig till en massa korkade traditioner är bara dumt, bara för att någon adelsman för länge sen var vänsterhänt och folk omkring honom apade efter hans vana att hålla gaffeln i vänster hand behöver inte du göra det

"Det där bilmärket/klädmärket/klockmärket/sättet att ha håret är vulgärt och för nyrika, riktig öfverklass har det där bilmärket/klädmärket/klockmärket/sättet ha håret" - och varför skulle det vara så farligt att uppfattas som nyrik då??

"Har man pengar så talar man inte om pengar" - jaha, jag som trodde vi hade yttrandefrihet

"klass kan inte köpas för pengar, antingen så har man det eller så har man det inte" - vad är det som är så klassigt med att äta och prata på ett visst sätt och varför skulle det vara mindre klass att äga en stor aktielägenhet eller ett stort egnahemshus i ett statusområde med swimmingpool, jacuzzibad, lyxig hemmabio?? - såna saker ger ju en definitivit bekvämligheter som de flesta inte har råd att unna sig medan att ha en visst sätt att föra sig inte betyder någonting alls för ens livskvalitet

"gör du sådär kommer kanske andra nyrika wannabes att tycka du är kul men de som verkligen har gamla pengar kommer att skratta åt dig" - varför måste man nödvändigt imponera på de med gamla pengar då??

Jag kan tillägga att jag själv för det första inte är rik och är dessutom allt annat än en lyxkonsument, de pengar jag har tycker jag gör mig gladare då de ligger på ett sparkonto än då jag köper saker för dem, så det är inte där som skon klämmer... Jag har helt enkelt under en lång tid irriterat mig på alla som sitter och runkar till adelskalendern... Varför gör ni egentligen så??

Gillar ni helt enkelt att trycka ner folk?? Isåfall undrar jag om ni tycker behovet av att trycka ner är en överklassmarkör... De flesta av er tror jag dock varken har gamla pengar eller är nyrika, ni är bara medelsvenssons som älskar att vara föraktfulla mot "white trash" och avundsjuka på "nyrika"... Orsaken till att ni inte är hånfulla mot gammal överklass är väl helt enkelt att den inte märks lika väl...

Nu vill jag att ni träder fram och säger det ni har att komma med till ert försvar, ni vet vilka ni är så det tjänar ingenting till att gömma er!

Alltså det är ju lite roligt att det du beskriver är lite speciellt för enbart Sverige, jo men seriöst. Ärligt talat så finns det inget som heter Adel överhuvudtaget men det finns något som heter framgång och pengar. Du bör koncentrera dig på det sistnämnda.

Det värsta människor i det här landet vet är när man vräker ut pengar på exemplvis, lyxiga resor, privatplan, bugatti veyrons och en bilpark i övrigt som är större än kungens själv. Du vet såna där nyrika saker som våran såkallade adel inte har råd med, då måste de försöka få status genom att poängtera hur jävla vulgärt det är att köpa privatplan, bygga en egen golfbana eller att helt enkelt bara köpa en tomt på Jupiter Island i för i runda slängar 100 miljoner dollar (förövrigt det mest eftetraktade område att bygga kåk på i hela staterna).

Men bara för att den gamla adeln har slut på sina pengar och inte kan kasta pengar på dylikt skit så tycker dem att de nyrika helt enkelt är för slösaktiga. Nyrika har defacto mer pengar än den gamla adeln, idag går det att tjäna pengar på så mycket som den gamla adeln varken förstår eller har kunskap kring.

Förr i tiden var det viktigt att hålla ställningen ,dvs att upprätthålla sin klass och inte slösa, idag spelar det ingen roll för pengar kommer och går, de som var dollarmiljonärer för några år sedan har tappat sedan bubblan, inte avsevärt men det kan byggas upp på en 4-5 år.
Citera
2009-10-03, 13:39
Medlem
stiggelols avatar
ingen som tänkt på att nyrika kanske inte vräker pengar på saker för att imponera på överklassen? utan för att dom själva vill det, att dom drömt om "det och det" när dom varit fattiga och nu kan köpa allt sånt skit?

jag har mer respekt för nyrika än överklassen, de har ju iaf förtjänat sina pengar, jobbat och slitit för dom, medans bratsen inte lyft ett finger och får allt serverat på silverfat.

nu har jag iofs inte läst tråden bara någon sida, kanske blivit nämnt 10 ggr redan
Citera
2009-10-06, 12:44
Medlem
Det talas mycket om att den så kallade överklassen hyser ett förakt mot de som anses ny-rika.
Vad jag erfarit bland släkt och vänner så stämmer det överhuvudtaget inte alls. När något av det slaget kommer på tal (vilket är ytterst sällan) så är det överlag att man glädjas med dem som har lyckats jobba sig till en bättre tillvaro och om detta innebär dyra bilar, enorma platt-tv med mera så är det ingen som talar nedsättande för det. Alla har olika preferenser och detta respekteras.

Vad det talas mer om är vilka som kommer från den nya (yngre) adeln än de som precis nått ekonomisk framgång och bränner upp denna på materialistiska ting.
Går att dra väldigt starka paralleller om vad som skrivs här angående de ny-rika mot den yngre adeln när det kommer till att hävda sig och det är inget försök i att trycka ner eller annat utan bara en iakttagelse.

Att adeln inte ens finns är alltid lika kul att läsa, visst finns den inte med de gamla privilegierna, men finns gör den allt!

Skillnaden mellan den gamla överklassen (i mitt skrivande uteslutande adel) gentemot de som just tjänat sina pengar är att de äldre ofta bundit upp sina tillgångar i fastigheter (läs gods) sedan många generationer tillbaka och ofta är väldigt sparsamma.
Denna sparsamhet grundas ofta i att det alltid behöver finnas en ganska stor buffert för underhåll på gården. Vem vet när det blir en dålig skörd, när det behövs renoveringar eller liknande, med ett stort antal fastigheter blir detta oftast en enorm kostnad.
Jag antar att de äldre har en typ av generationstänkande som inte de ny-rika har.
Det är ofta att man ska jobba för att säkra framtiden för kommande generationer (så att de kan ha kvar familjens gods sedan många generationer tillbaka), inte endast för sig själv.

Gammal överklass gentemot ny-rika har lite olika tankesätt när det kommer till pengar och dess förvaltande/spenderande helt enkelt, vilket som är bäst är nog inte upp till någon av oss att avgöra riktigt.

Personligen är jag glad att mina föräldrar haft den äldre sortens tänkande (utan att försöka påvisa att de/jag tillhör överklassen) och inte tyckt att "pengar det är något som kommer och går", utan sett till att mina syskon och jag fått tiden vid universitetet betald.
På så vis har jag möjlighet att börja livet efter skolan utan att ha hundratusentals kronor i skuld till CSN.
Jag har fått möjligheten att klara av höstens studier på ca 80hp och bygga mitt eget företag utan att behöva oroa mig för det ekonomiska.
Det har aldrig varit så att jag pekat på saker och sagt att jag vill ha, när det uppkommit situationer där det framgår att jag behöver pengar blir det så att jag blir så gott som "övertalad" att nu behöver du detta.

Att adeln inte har pengar att spendera stämmer ju inte riktigt, det finns fortfarande gott om familjer som efter att de "säkrat för kommande generationer" har en bra slant att spendera på diverse materiella ting. Flertalet vänner har bilparker "som kungen skulle drömma om". Dock så är det sällan det skyltas med tex ferraribilder på facebook kontot eller liknande hos de yngre, det är snarare så att de skäms för att använda de fina bilar de har pga körglädjen och intresse(och inte för att skryta eller visa upp sig).

Själv så har jag inte ens körkort och inget vidare intresse av bilar, jag gillar istället att samla på böcker. Olika intressen som sagt...
Hellre lägga 100 000:- på en De bello italico adversus gotthos än att spruta ut motsvarande summa i champagne, men jag är inte den som kan säga vilket som är rätt eller fel.

För att sammanfatta ett ganska långt (möjligen helt osammanhängande) inlägg så är den överklass jag nämnt av den gamla adeln alltid väldigt korrekt, vänliga, aldrig nedlåtande, alltid väldigt gästvänliga och det är sällan man påträffar de dåliga egenskaper som omskrivs angående överklassen i den här tråden hos dessa människor.

Något annat som är väldigt underligt är att det alltid skrivs om att det är svårt att komma denna överklass nära inpå livet, att den är korrekt men håller ett avstånd. Detta kan jag inte alls hålla med om! Det är sällan man känner sig så välkommen och hjärtligt mottagen!

Dessa iakttagelser stämmer ju givetvis inte in på alla, utan bara på den grupp av människor som omger mig...
Citera
2009-10-06, 19:49
Medlem
Den stora skillnaden tycker jag ligger i att en nyrik behöver hävda sig mycket mer än vad en som redan befinner sig i överklassen behöver. Att ständigt hävda sig och visa hur rik man är kan nog gå många på nerverna. Å andra sidan förstår jag nyrika som gärna visar upp att de har lyckats, fast går det till överdrift så är det bättre att vara 'överklass' - där skryt inte kommer på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in