Citat:
Ursprungligen postat av THE.BAD.TOUCH
Det är detta som jag inte vet riktigt. Vad räknas egentligen som ett problem?. Har bara byggt upp bilden av, pga uppväxt och lite allt möjligt, att jag inte kan vara sjuk. Att mina problem egentligen inte är några problem som behövs fixa till. Jag har ju klarat skolan och så helt okej. Aldrig på riktigt försökt ta mitt liv. Samtidigt känns livet allt för tungt för att det skulle vara såhär för alla. Men sen kommer vi dit igen. Hör från föräldrar och allt möjligt att alla har sina "upps and downs", och får då för mig att jag i själv bara är mesig och inte inser att alla känner som jag. Dock vet jag innerst inne att folk överlag mår så dåligt som mig. Men sen återkommer jag ännu en gång med att jag faktiskt funkar socialt osv. Jag har lärt mig att funka och inte visa mina känslor, och får då för mig att kan jag gömma mina känslor och så så är det inte tillräckligt allvarligt för att faktiskt vara en sjukdom. (Får dock utbrott och så emellanåt för småsaker, och ibland så nere att jag inte förmår prata med någon riktigt, och ibland så exalterad att jag beter mig allmänt märkligt) Men så är vi ÄNNU en gång tillbaka till att jag kanske bara innbillar mig och egentligen är en mes och att alla känner som jag.
Däri ligger mitt stora dilemma. Att jag vet inte om jag egentligen mår dåligt eller om jag bara mesar mig. Vet liksom inte hur en vanlig människa mår. Vad är sjukdom och vad är normalt? Är de flesta människor olyckliga och miserabla, eller är det bara jag? Dessutom har jag stabila perioder som dessa 1-2 veckorna nu där jag mått mer stabilt dåligt som sagt. Sen hade jag några dagar jag faktiskt kände mig normal.
Hur har du uppfattat det som att de flesta människor mår i förhållande till dig? Har du någonsin haft de tankar jag har? Hur är upps än downs för normala människor? Hur mår en normal människor en normal dag? Är de flesta olyckliga för det mesta eller är det bara jag?
Det är svårt att säga när det räknas som ett problem. Men jag var precis som dig, jag har klarat av skolan, rest och jobbat utomlands, haft vanliga jobb och studerat en ingenjörsutbildning. De flesta ser mig som en vanlig kille. En kille som ser bra ut och fastnat i singellivet och är utåtriktad och rolig.
Jag har aldrig heller försökt ta mitt liv (än), dock har jag köpt de komponenter som behövs. På grund av att allt har gått åt helvete för mig på senaste för att jag är så knäpp. Shit alltså, jag upplever det precis som du beskriver. Jag fungerar socialt och de på mitt jobb samt kompisar ser mig som en helt vanlig kille. Men när jag är själv och inom mig är det ett helvete emellanåt som bara mina absolut närmaste känner till. Typ tjejer jag träffat och min familj och kanske någon riktigt nära vän.
Jag vet inte om du har borderline, men du sa att du kände igen dig på den där länken jag skickade? Men det är lätt hänt att man identifierar sig med diagnoser, du får göra en seriös utredning hos psykiatrin. Det är inte jobbigt eller pinsamt, det är rätt intressant tycker jag. Sen är det i princip gratis i Sverige så vi har det rätt bra, dock en jävla väntetid hela tiden. I USA vill inga försäkringsbolag hjälpa borderlinepatienter då de kostar för mycket och är för svårhjälpta. Men här finns det hjälp i princip gratis, ta till vara på det om du känner att du inte mår bra och beter dig "konstigt".
Redan för 10 år sedan i gymnasiet så märkte jag att jag hade dåliga och bra dagar som skilde sig mycket åt, mer än vad det gör för andra. Sedan med åren så började jag märka att jag var deprimerad i perioder för saker som de flesta hanterar utan några större problem osv. Fick från dag till dag humörsvängningar som jag inte kände var normalt, men jag har aldrig varit några dramaqueen så jag har inte visat det. Jag kontaktade min mamma och kanske någon god vän istället så dom fick all ångest.
Jag upplever inte att dom flesta människor mår så dåligt som jag gör, jag menar vem vill ta sitt liv och mår så fruktansvärt dåligt över saker som är en del av livet. Slut med tjejer, arbetslöshet osv. Jag har aldrig haft en tjej, jag är aldrig nöjd, jag kan inte känna känslor, jag irriterar mig på saker hos tjejer och ser ner på dom ena stunden för att sedan tycka dom är världens bästa. Jag behöver bekräftelse och är en riktig charmör som får tjejer på fall, jag har säkert legat uppåt 100 tjejer. Älskar att ragga brudar, det är som en hobby för mig. Jag är sexmissbrukare, eller ja jag missbrukar allt som ger mig lust och glädje. Luststyrd helt enkelt. Jag kan inte ta kritik. Jag har narcisisstiska drag, är extremt självupptagen och kan inte känna känslor. Jag har en konstant tomhet inom mig, söker efter drömtjejen, drömjobbet, drömlivet, men jag finner det aldrig. Väldigt svårroad och ja jag har märkt att jag har stora problem helt enkelt.