Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Eftersom du har skapligt tryck på utomhuskranen som förmodligen inte har någon pellatör sitter problemen i armaturerna inomhus.
Lossa och rengör alla pellatörer (silar) i kranar och blandare, troligtvis är det en massa avlagringar som lossnat från rören och fastnat i kranarna.
Skulle det inte hjälpa sitter problemet i förträngningar i rören som minskar flödet. Är det gamla järnrör bildas det lätt proppar av järnoxider.
Försök att lossa en koppling och kolla röret invändigt.
Kolla även trycket på både hydropress och vattentryck. Hydropressen ska ha 1,7 kg tryck i gummiblåsan när den är tömd på vatten.
Lämpligt vattentryck är 2,5 i tillslag och 4,0 avslag
Tack för svaret, ska testa rengöring nästa gång.
Dock så är det samma dåliga tryck i handfatet (två meter ifrån beredare/hydropress, kopparrör (tror jag)) som i kökskranen (fyra meters avstånd, plaströr). Dushen (en meter) har inget vatten alls...
Det sitter något sorts filter precis direkt efter hydropressen också.
Men det finns väl inget som säger att proppen inte kan sitta precis innan beredaren på nåt vis...
Tillägg: har jag fattat det rätt om jag kollar trycket i hydropressen med en enkel tryckmätare liknande som man kollar trycket i bil-däck, och att tillslag/avslag ställs in (skruvas) manuellt i den lilla boxen i direkt anslutning till hydropressen?