2013-05-01, 21:26
Medlem
8222s avatar
Hej,
i sommarstugan har vi en hydropress. Den har funkat ok förra året map på trycket - inte något supertryck, har runnit lite dåligt, men det har funkat.
När vi förra veckan öppnade upp stugan för säsongen så är det knappt något tryck alls i ledningarna. Det skumma är att i första kranen i kedjan (sitter innan vv-beredaren, en kall-vattenkran på utsidan av huset) funkar hyggligt. Men i resten av huset så rinner det knappt något vatten alls.
Vad kan vara felet?

Enligt min enkla logik så borde åtminstone kallvattnet i resten av huset ha samma tryck som utomhuskranen, men icke. Kallvattenledningen (utomhuskranen sitter som sagt innan beredaren) går på något sätt via vv-beredaren, så jag antar att hydropressen inte fyller på varmvattenberedaren tillräckligt med vatten.

Är det knas med hydropressen eller beredaren? Eller mig? Har skruvat på varenda jäkla skruv på den där beredaren utan resultat.
Citera
2013-05-01, 21:30
Medlem
jagyers avatar
Har du "luftat" hydropressen? Om inte, säkert därför det är dåligt ös... startar den ofta?
http://www.gothes.com/tips-om-hydropress-mm.html
Citera
2013-05-01, 22:33
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Eftersom du har skapligt tryck på utomhuskranen som förmodligen inte har någon pellatör sitter problemen i armaturerna inomhus.
Lossa och rengör alla pellatörer (silar) i kranar och blandare, troligtvis är det en massa avlagringar som lossnat från rören och fastnat i kranarna.
Skulle det inte hjälpa sitter problemet i förträngningar i rören som minskar flödet. Är det gamla järnrör bildas det lätt proppar av järnoxider.
Försök att lossa en koppling och kolla röret invändigt.
Kolla även trycket på både hydropress och vattentryck. Hydropressen ska ha 1,7 kg tryck i gummiblåsan när den är tömd på vatten.
Lämpligt vattentryck är 2,5 i tillslag och 4,0 avslag
Citera
2013-05-01, 22:36
Medlem
8222s avatar
Tack för länken.
Nej, inte luftad. Har nära på noll internet-täckning på landet så jag lyckades inte googla särskilt mycket, och nu är jag hemma. Får testa det nästa gång

Men å andra sidan förstår jag inte hur det då kan vara ok tryck i första kranen?

Om hydropressen startar ofta? Hur ser man det? Det går att fylla en fem-litersdunk från utomhuskranen utan någon större tryckförändring i alla fall. Själva vattenpumpen hör jag inte, den befinner sig i borrhålet har jag fått lära mig av google
Citera
2013-05-01, 22:45
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Eftersom du har skapligt tryck på utomhuskranen som förmodligen inte har någon pellatör sitter problemen i armaturerna inomhus.
Lossa och rengör alla pellatörer (silar) i kranar och blandare, troligtvis är det en massa avlagringar som lossnat från rören och fastnat i kranarna.
Skulle det inte hjälpa sitter problemet i förträngningar i rören som minskar flödet. Är det gamla järnrör bildas det lätt proppar av järnoxider.
Försök att lossa en koppling och kolla röret invändigt.
Kolla även trycket på både hydropress och vattentryck. Hydropressen ska ha 1,7 kg tryck i gummiblåsan när den är tömd på vatten.
Lämpligt vattentryck är 2,5 i tillslag och 4,0 avslag

Tack för svaret, ska testa rengöring nästa gång.
Dock så är det samma dåliga tryck i handfatet (två meter ifrån beredare/hydropress, kopparrör (tror jag)) som i kökskranen (fyra meters avstånd, plaströr). Dushen (en meter) har inget vatten alls...
Det sitter något sorts filter precis direkt efter hydropressen också.
Men det finns väl inget som säger att proppen inte kan sitta precis innan beredaren på nåt vis...

Tillägg: har jag fattat det rätt om jag kollar trycket i hydropressen med en enkel tryckmätare liknande som man kollar trycket i bil-däck, och att tillslag/avslag ställs in (skruvas) manuellt i den lilla boxen i direkt anslutning till hydropressen?
Senast redigerad av 8222 2013-05-01 kl. 22:48.
Citera
2013-05-01, 22:53
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222

Om hydropressen startar ofta? Hur ser man det? Det går att fylla en fem-litersdunk från utomhuskranen utan någon större tryckförändring i alla fall. Själva vattenpumpen hör jag inte, den befinner sig i borrhålet har jag fått lära mig av google

Tryckströmbrytaren styr till och frånslag av pumpen oavsett om den sitter i borran eller eller uppe.
Brytaren hittar du där vattenledningen går in och elledningen till pumpen går ut
Citera
2013-05-01, 22:57
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:

Tillägg: har jag fattat det rätt om jag kollar trycket i hydropressen med en enkel tryckmätare liknande som man kollar trycket i bil-däck, och att tillslag/avslag ställs in (skruvas) manuellt i den lilla boxen i direkt anslutning till hydropressen?

Helt rätt.
Citera
2013-05-01, 23:13
Medlem
8222s avatar
Tack.
Har inte kollat när den slår på. Jag antar att den knäpper eller når. Har inte hört nåt, men får väl skicka ut frugan och sätta på kranen så jag får lyssna.

Har ju googlat en del och nu fastnat för avluftning av vv-beredaren...
Min fundering: tömde beredaren i höstas på vattnet. Slog i våras bara helt sonika på vattnet till den igen, utan några förberedelser.
KAN det vara så att pga luft i beredaren så kan inte tillräckligt med vatten komma in i den? Då blir det inget vidare tryck pga avsaknad av "självfall" (vattenytan i beredaren är inte tillräckligt högt upp = dåligt tryck i kranarna).
Dock borde det i så fall kanske bara gälla varmvattnet, men nu är det ju samma problem med kallvattnet...
Citera
2013-05-02, 00:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tack.
Har inte kollat när den slår på. Jag antar att den knäpper eller når. Har inte hört nåt, men får väl skicka ut frugan och sätta på kranen så jag får lyssna.

Har ju googlat en del och nu fastnat för avluftning av vv-beredaren...
Min fundering: tömde beredaren i höstas på vattnet. Slog i våras bara helt sonika på vattnet till den igen, utan några förberedelser.
KAN det vara så att pga luft i beredaren så kan inte tillräckligt med vatten komma in i den? Då blir det inget vidare tryck pga avsaknad av "självfall" (vattenytan i beredaren är inte tillräckligt högt upp = dåligt tryck i kranarna).
Dock borde det i så fall kanske bara gälla varmvattnet, men nu är det ju samma problem med kallvattnet...
Är det samma med kallvattnet så är det förstås inte något problem med beredaren, kallvattnet passerar ju aldrig denna. Jag säger som Salomon-Ella, skräp som fastnat i rör eller armatur. Rensa silar och det vore kanske bra att försöka spola systemet baklänges men då måste du lossa inkommande ledning så skiten kan flyga ut obehindrat där.
Citera
2013-05-02, 17:30
Medlem
8222s avatar
Tack för svaren alla, nu har jag lite och gå på. Jag ska ut i helgen och göra som ni föreslår så får jag se hur det utvecklas
Citera
2013-05-06, 15:49
Medlem
8222s avatar
Sådärja, problemet löst.
Det var mycket riktigt skit i silarna i alla blandarna. En geggig massa som hade kläggat igen.
Jag var lite skeptisk till förslagen att det kunde vara det först, mest eftersom jag för ett år sedan bytte ut blandaren i köket och tänkte att det inte kunde sätta igen så snabbt. Dessutom sitter det något form av filter just efter hydropressen (satt där när vi köpte kåken, vet ej status på den) som jag tänkte samlar upp skit.
Men men, nu är man en erfarenhet rikare, tack vare er

Så tack så mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in