2013-05-01, 20:19
Medlem
badheros avatar
Som rubriken säger, jag vill köpa en bil som kostar runt 30-40k, men har på handen bara 10k och har ingen som skulle kunna låna pengar åt mig.
Jag är tim anställd via bemanningsföretag, har jobbat så från oktober 2012, det är lite svårt att säga hur mycket får jag per månad pga allt beror på hur mycket timmar får jag, till ex. i januari(för december) fick jag 17k, i februari och mars fick jag bara 5k.
Finns det någon möjlighet att få en billån i min situation?
Har ju runt 30% av summan som bilen kostar.
Behöver bil för att börja pendla till annat jobb.
Citera
2013-05-01, 20:20
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Sök hos din bank eller prova Bluesteep eller liknande som lånar ut till de flesta.
Citera
2013-05-01, 20:29
Medlem
Lindisfarnes avatar
Är du medlem i facket kan du få billån genom ett antal banker, exempelvis Swedbank i den prisklassen
Citera
2013-05-01, 21:50
Medlem
Du får en fungerande bil för 10k som du kan pendla i.
Citera
2013-05-02, 02:33
Medlem
badheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Du får en fungerande bil för 10k som du kan pendla i.
Det vet jag väl, men inte alla vill köra i en gammal bil, man är ung bara 1 gång.

Jag har försökt att ta en vanlig lån för några månader sen, men blev nekad pga timanställning, fast jag har inga betalningsanmärkningar\andra låner.
Undrar om det är skillnad mellan vanlig lån och billån?
Citera
2013-05-02, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badhero
Det vet jag väl, men inte alla vill köra i en gammal bil, man är ung bara 1 gång

Du har svårt att få lån pga att låneinstitut anser att du inte har råd. Har du tänkt på att de kanske har rätt? Du har ojämna inkomster som gör dig till en kreditrisk. Äga bil kostar pengar, bilar minskar snabbt i värde och du ska ha pengar kvar till räntor och amortering.

Köp en billig bil eller försök att hitta någon att samåka med är mitt råd.
Citera
2013-05-02, 18:54
Medlem
30-40k?

Det sparar man ihop till lätt.
Citera
2013-05-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
30-40k?

Det sparar man ihop till lätt.
Javisst, särskilt med så låg och ojämn inkomst som TS.
Citera
2013-05-02, 20:29
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Det vet jag väl, men inte alla vill köra i en gammal bil, man är ung bara 1 gång.

Jag har försökt att ta en vanlig lån för några månader sen, men blev nekad pga timanställning, fast jag har inga betalningsanmärkningar\andra låner.
Undrar om det är skillnad mellan vanlig lån och billån?

Finns ingenting som motiverar att låna ut pengar till dig med såpass ojämn inkomst. Onödigt med lån när man inte har fast inkomst.

Vad gör det att åka runt i en billig bil i ett par månader och sen köpa sig något bättre när man fått stabil inkomst?
Citera
2013-05-02, 20:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det vet jag väl, men inte alla vill köra i en gammal bil, man är ung bara 1 gång

Och när man blir gammal så stör man sig på att man var så jävla korkad när man var ung.
Citera
2013-05-02, 23:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Nöj dig med en bil som du har råd med istället, om du nu absolut måste ha en bil.
Citera
2013-05-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Och när man blir gammal så stör man sig på att man var så jävla korkad när man var ung.

+1000

Sjukt korkat tänkt av dig. Att sitta med bil lån på en relativ skitbil är inget annat är genomkorkat. Bilar i den prisklassen är inte särskilt mycket bättre än en vettig för 10-15k och kan därmed totalrasa när som helst och då sitter du med ditt lån och känner dig smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in