2013-05-01, 20:03
Medlem
Ja, jag har ett "intressant" problem. Har haft problem en ganska lång tid med att min bärbara Packard Bell stänger av sig själv hur som helst. Det har på senaste tiden blivit väldigt ofta och nu idag har den gått helt bananas. Så fort jag slår igång datorn så släcks den ner, bara efter ett par minuter, ibland sekunder.

Det intressanta är att detta bara sker när jag har laddaren/adaptern i, vilket jag har hela tiden när jag är hemma. Tar ur batteriet. Provade av någon anledning att stoppa i batteriet och dra ur laddaren och då stängde inte datorn av sig. Den har inte gjort det en enda gång då endast batteriet är i. När batteriet tar slut måste jag sätta i laddaren för att ladda upp batteriet såklart, vips så dör datorn ganska omgående efter sladden åker i. Den får ladda upp batteriet medans datorn är avstängd innan jag kan starta datorn igen eftersom jag måste dra ur sladden. Väldigt märkligt och irriterande!

Alltså. Datorn slår av sig själv när jag har endast laddaren i och när jag har både batteri och laddare i. När jag kör med endast batteri funkar det felfritt hittills.

Har någon varit med om detta eller hört något liknande? Det verkar uppenbarligen vara laddaren/adaptern som stänger ner min dator på något sätt.
Citera
2013-05-01, 20:14
Medlem
leifips avatar
Hur pass gammal är din dator ? Har du tänkt på om den blir varm ? Då brukar laptops stänga av sig själva, var med om det ett flertal gånger med min förra HP. Men den stängde även av sig ibland, trotts laddaren inte var i. Slog sönder skiten och yxade den ett antal gånger. Otroligt nog klarade sig SSD disken och ett av minneskorten i den.

Datorn vart 80 grader av att bara stå å vila utan att man gjorde någonting, så dog den straxt över 80 närmare 90 grader..

Edit: Minneskort Ramminne menade jag ju
Citera
2013-05-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifip
Hur pass gammal är din dator ? Har du tänkt på om den blir varm ? Då brukar laptops stänga av sig själva, var med om det ett flertal gånger med min förra HP. Men den stängde även av sig ibland, trotts laddaren inte var i. Slog sönder skiten och yxade den ett antal gånger. Otroligt nog klarade sig SSD disken och ett av minneskorten i den.

Datorn vart 80 grader av att bara stå å vila utan att man gjorde någonting, så dog den straxt över 80 närmare 90 grader..

Edit: Minneskort Ramminne menade jag ju

Datorn är väl 3-4 år gammal så den har varit med ett tag. Jag har svårt att tro att det har något med överhettning att göra faktiskt. Jag har kollat tempen med flera olika program och det har sett bra ut och borde inte datorn bli lika överhettad vare sig man kör med laddare i eller bara batteri? Datorn slår ju aldrig av sig när jag bara har batteriet i. Den slår dessutom av sig några minuter efter att jag startat den även om den varit avstängd hela natten, den är ju helt sval då.

Det är extremt märkligt. Kan det inte ha blivit något fel med laddaren, att den ger för mycket ström och kortsluter datorn på något sätt? Jag har ingen aning, är inte särskilt kunnig. Det är bara så skumt att datorn går felfritt utan laddaren i, det är endast när laddaren åker i problem uppstår och omgående.
Citera
2013-05-01, 20:50
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Att den inte stänger av sig vid batteridrift beror helt enkelt på att då körs datorn bara på halvfart, först när du trycker i nätadaptern går den på fullt. Så allt tyder på överhettningsproblem, antingen är kylfläkten kass eller så är det fullt med damm i kylsystemet.

http://www.youtube.com/watch?v=MBsoQm35-9A
Citera
2013-05-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Att den inte stänger av sig vid batteridrift beror helt enkelt på att då körs datorn bara på halvfart, först när du trycker i nätadaptern går den på fullt. Så allt tyder på överhettningsproblem, antingen är kylfläkten kass eller så är det fullt med damm i kylsystemet.

http://www.youtube.com/watch?v=MBsoQm35-9A

Det låter som en vettig förklaring, känner mig rätt dum nu. Haha!
Men tempen har legat på högst 55 grader när jag har kollat. mellan 50-55. Vet iofs inte riktigt vad det ska ligga på men det låter inte överdrivet högt.

Hur som helst kanske man ska försöka rensa på damm, det borde ju ha samlats en del på 3-4 år. Är tryckluft på burk effektivast eller vad rekommenderar du? Måste jag tänka på något eller är det bara att blåsa på i alla öppningar man kan hitta?
Citera
2013-05-02, 17:02
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaston88
Det låter som en vettig förklaring, känner mig rätt dum nu. Haha!
Men tempen har legat på högst 55 grader när jag har kollat. mellan 50-55. Vet iofs inte riktigt vad det ska ligga på men det låter inte överdrivet högt.

Hur som helst kanske man ska försöka rensa på damm, det borde ju ha samlats en del på 3-4 år. Är tryckluft på burk effektivast eller vad rekommenderar du? Måste jag tänka på något eller är det bara att blåsa på i alla öppningar man kan hitta?

Kolla efter gallerförsedda öppningar och blås lite försiktigt med tryckluft (sitter små fläktar i datorn som kan varva sönder om du blåser för kraftigt), tyvärr kan kylflänsar o liknande sitta så dumt till att man inte direkt kommer åt att blåsa ut dammet utan att öppna upp.
Själv använder jag alltid tryckluftskompressor modell större när jag blåser ur diverse prylar, så jag vet inte hur pass bra eller dåligt drag det är i burkluft.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2013-05-02 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in