Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-01, 19:00
  #1
Medlem
Du kanske inte riktigt förstår hur min hastighetsmätare fungerar? Gå då till:
https://www.flashback.org/t2132201p2
Där funktions sättet beskrivs mera i detalj.


Låt oss tillverka en låda som rymmer tre centrifuger plus två extra klockor samt en dator som kan avläsa alla lådans klockor och som vid behov kan manövrera centrifugernas axlar samt kontinuerligt korrigera den ena av de extra medhavda, från lådan sett stationära klockorna, så att den visar samma tid som den stationära klockan i labbet!

Låt de tre centrifugernas axlar vara vinkelräta mot varandra och låt oss flytta lådan i labbet. Då kommer väl lådans rörelser kunna avläsas via en jämförelse med den medföljande stationära okorrigerade lådklockan , och datorn kunna reglera den andra klockans hastighet så att den stationära lådklockan och den stationära labbklockan visar samma tid!

Lådan bör kunna tas med på en rymdresa och rymdskeppets kapten kan då vid varje skeppstidpunkt veta vad klockan i labbet visar... eller hur? Och genom att jämföra de stationära lådklockornas tidshastighet veta skeppets hastighet jämfört med jorden!

Vi skulle alltså ha en hastighetsmätare för rymdskepp!?
Har jag tänkt rätt?

Det är väl tveksamt, för om två rymdskepp med hastighetsmätare skulle möta varann i konstant hastighet skulle kaptenerna kunna avgöra skeppens absoluta rörelse! (I förhållande till jorden.) Och jag har för mig att det enligt relativitetsteorin inte ska vara möjligt.
__________________
__________________
Senast redigerad av sigurdV 2013-05-01 kl. 19:02.
Citera
2013-05-01, 20:00
  #2
Medlem
lfhs avatar
Eller så gör man som man gör i verkligheten och har en digital klocka som tar med tidsdilationer i beräkningarna.
Citera
2013-05-01, 20:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Eller så gör man som man gör i verkligheten och har en digital klocka som tar med tidsdilationer i beräkningarna.
Det finns nog ingen anledning att titta på andra sätt att åstadkomma saker på än de sätt vi redan har: Dög timglas åt våra förfäder duger de säkert åt rymdfarten också. Har du kanske missat problemen med universell tid och svårigheterna med att avgöra samtidighet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback