2013-05-01, 18:33
Medlem
vargenbaras avatar
Hejsan
Jag köpte mig en pendlarmoped begagnat, en baotian.

Nu när jag låste styrlåset får jag inte upp det igen... Har vridit styret åt alla håll å provat men den vill sig inte.

Råd?

Mvh
Citera
2013-05-01, 20:39
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Råd?

Ja, du kunde ha börjat med en tråd där du undrade över om baotian var en bra scooter...

Ta reda på hur styrlåset fungerar. du skrev att det gick tills du låste mopeden? Det kanske är en fjäder som ska dra tillbaka styrlåser som saknas.

Ta kontakt med försäljaren igen. Han kanske har haft liknande problem (vartenda gång) och kan berätta hur man ska gå tillväga.
Citera
2013-05-01, 21:39
Medlem
Emptycola99s avatar
Ryck upp skiten
Citera
2013-05-01, 21:57
Medlem
leifips avatar
När man låser ett rattlås på mc/moped brukar man rikta styret till vänster. Och låset är ju det första du får upp innan du kan starta mopeden med nyckel. Antingen knäcker du låset i värsta fall. Om inte annat åk förbi en Biltema imorgon, köp en svinpitt. Fäst en skruv i toppen utav "pitten" och skruva på den ihåliga muttern på toppen. Skruva in skruven i tändningen innan du skruvar på toppen. Sen kan du skaffa nytt lås utan problem. Knäcker du rattlåset är det lätt att den kan dra lite åt sidan när du kör.
Citera
2013-05-01, 22:12
Medlem
INTPs avatar
Smörj låset ordentligt. Be "fader vår" tio gånger, och hoppas att det går låsa upp.
Citera
2013-05-02, 05:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Smörj låset ordentligt. Be "fader vår" tio gånger, och hoppas att det går låsa upp.
Offra en tupp och be till beelsebub är effektivare

Citat:
Ursprungligen postat av leifip
....köp en svinpitt. Fäst en skruv i toppen utav "pitten" och skruva på den ihåliga muttern på toppen...
Hittar ingen bild på skiten men har det en vettig design så är låspaketet fastlåst när låset är låst och då är det inte bara att "dra ut".
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-05-02 kl. 05:24.
Citera
2013-05-02, 12:00
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...har det en vettig design så är låspaketet fastlåst när låset är låst och då är det inte bara att "dra ut".
Du måste ha missat att läsa vad det handlar om för moped! Baotian har inte vettigt designade delar! Eller i detta fallet är det nog faktiskt vettigt designat - det går ta bort defekta lås utan problem även om dom råkar vara låsta. Dessa lås går sönder lite för ofta...
Citera
2013-05-02, 15:20
Medlem
de är inte så att du har "lånat" mopeden och vill ha hjälp att få upp låset?

kan du förklara lite hur de är låst? går nyckeln runt men låskolven rör sig inte eller är allt stumt?

grattis till en fin moppe
Citera
2013-05-02, 15:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du måste ha missat att läsa vad det handlar om för moped!
Kolla när jag skrev inlägget skämt osidå men kinesarna har ju en viss vana att kopiera delar och då borde det hända att de även kopierar bra funktioner ibland.
Citera
2013-05-02, 23:51
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Gör såhär. Lossa plast-skiten framför på moppen, där vid ljuset typ. sen tar du en.. 12-13's nyckel och sruvar ur tändingslåset. Detta går att skruva ur när det sitter i, så ta ur det och ta 5-56 eller teflon spray. Jikkla lite på det och det bör sedan fungera!
Citera
2013-05-03, 19:43
Medlem
vargenbaras avatar
Tack för alla svar!

Jag lossade framkåpan och styrlåset hade hängt sig helt.

Jag juckade lite fram å tillbaka, slutade med att hela j*vla låskolven åkte ut, lol.

Fick köpa nytt tändlås... Nu funkar den iaf, skitmoppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in