• 1
  • 2
2013-05-01, 06:51
Bannlyst
Jag har läst en intressant förundersökning och åtal om en kvinna som blev åtalad i veckan för att ha varit inne på 7/11 och begått internetbrott, hon mailade i en annan persons namn. Mailen var skickade via emkei (fakemail) sida och polisen kunde spåra de falska mailen via ryska och amerikanska servrar för att till slut hamna på 7/11 på Kungsholmen. Är det vanligt att polisen spårar falska mail på det här sättet? Ska inte falska ip/proxy vara säkra? Är det så enkelt att spåra olika tunnlar och ip?

Förundersökningen om falska mail, övervakningsbilder från 7/11
http://pdfcast.org/pdf/forundersokni...de-falskt-larm

Förutom detta så försökte kvinnan bränna ner Googles huvudkontor
http://pdfcast.org/pdf/forundersokni...iren-mordbrand

Åtalet
http://pdfcast.org/pdf/galna-sjuksko...a-wiren-atalas
Senast redigerad av PreemCamilla 2013-05-01 kl. 07:05. Anledning: fixat länkarna
Citera
2013-05-01, 08:22
Medlem
Sverige2025s avatar
Polisen har gjort helt rätt : Wirén, Maria C*milla är misstänkt för falsklarm :

Brott
Falsklarm, genom att okänd gärningsman skickat ett mejl till
Polismyndigheten i Stockholms län, där denne skriver att "hon" ska ta livet
av sig själv och sina barn. Brevet är undertecknat med namn och adress.

Ovasätt om man tänker låtsa rädda folk undan våldtäktäcksmän a la Robinson robban för att synas lite i tidningarna, Låtas hoppa ifrån Liljeholmsbron för att skapa konst, så är det fortfarande falsk larm. Man tar stora samhälles resurser i anspråk.

Verka förövrigt vara en riktig cat fajt mellan dessa 2 kvinnor :

Enligt Camilla är detta grunden till att det fram till idag har varit mycket infekterat emellan dessa båda
kvinnor. Det har gjorts ett stort antal anmälningar dem emellan vad gäller bl.a. olaga hot och förtal.
Camilla är av den övertygelsen att Cecilia har som målsättning att provocera fram en brottslig
handling från hennes sida som ska leda fram till att hon blir åtalad.
Cecilia S*mmerud har tillsammans med sin man även stämt Camilla W*rén civilrättsligt och saken har
avgjorts i Nacka tingsrätt, men överklagats av makarna S*mmerud.

I det här fallet verka man tom har använt polisen resurser för att jävlas med någon, klart att Kling och Klang bli piss off, det skulle jag också bli.

I det här fallet har tjänsten i .cz samarbetat med polisen och lämnat ut alla IP, därav spåras till 7/11 butiken på hantverksgatan. På hantverksgatan har man övervakningskameror för att skydda sej emot allt möjligt patraskt, That's... 7/11 butik är man inte så anonym i, bättre att låna något publik nät någonstans med laptop eller köpa ett kontantkort med surf på.

Ett annat fall som är aktuell nu är anakata intrång i emot CGI , där använder åkte man runt WLAN drivade och lånade folk wifi. Förresten någon som har den förundersökningen?

Citat:
Ursprungligen postat av PreemCamilla
Jag har läst en intressant förundersökning och åtal om en kvinna som blev åtalad i veckan för att ha varit inne på 7/11 och begått internetbrott, hon mailade i en annan persons namn. Mailen var skickade via emkei (fakemail) sida och polisen kunde spåra de falska mailen via ryska och amerikanska servrar för att till slut hamna på 7/11 på Kungsholmen. Är det vanligt att polisen spårar falska mail på det här sättet? Ska inte falska ip/proxy vara säkra? Är det så enkelt att spåra olika tunnlar och ip?

Förundersökningen om falska mail, övervakningsbilder från 7/11
http://pdfcast.org/pdf/forundersokni...de-falskt-larm

Förutom detta så försökte kvinnan bränna ner Googles huvudkontor
http://pdfcast.org/pdf/forundersokni...iren-mordbrand

Åtalet
http://pdfcast.org/pdf/galna-sjuksko...a-wiren-atalas
Senast redigerad av Sverige2025 2013-05-01 kl. 08:41.
Citera
2013-05-01, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Verka förövrigt vara en riktig cat fajt mellan dessa 2 kvinnor :

Att Camilla W*ren låtsades vara Cecilia och skickade falska självmordsbrev i Cecilias namn till polisen och drar igång en stor räddningsinsats som kostat samhället stora pengar i inbetalda skattemedel kan väl ändå inte ursäktas med att det är en "catfight"?

BROTT
Falsklarm, genom att okand garningsman skickat ett mejl till
Polismyndigheten i Stockholms lan, dar denne skriver att "hon" ska ta livet
av sig sjalv och sina barn. Brevet ar undertecknat med namn och adress.

HANDELSE
Arendet inkom som ett pagaende sjalvmordsforsok. Ett mejl hade skickats
till polismyndigheten i Stockholms lan, dar brevskrivaren uppgett att hon
och hennes barn ska "forsvinna for gott" samt att hon hallt ut bensin och
att det kommer att brinna da polisen kommer till platsen.
En insats inleddes och ett stort antal patruller skickades till platsen. Den
uppgivna adressen bevakades av civilkladd personal och pa adressen pagick
normal familjeaktivitet med matlagning.
Under insatsen framkom aven information om att personen vars namn stod i
epostmeddelandet tidigare utsatts for fortal och andra typer av trakasserier.
Efter kontakt med vederborande bedomdes det hela som ett falsklarm dar
okand person skrivit epostmeddelandet i falskt namn.

--------------------------------------------------------------------------------
2
OVRIGT
Utskrift av e-postmeddelandet bifogas anmalan. PM bifogas anmalan.
IT forensiker far i uppgift efterforska IP nummer i aktuellt
epostmeddelande. Under insatsen lyckades LKC endast spara epostmeddelandet
till tva olika servrar i USA och Ryssland
.

Att som Camilla hälla flera liter bensin över sig själv och googles huvudkontor med en tändare i handen och skrämma människor i en 11 våningsbyggnad kan väl ändå inte heller ursäktas med att det är en "catfight", det får väl dessa personer hålla för sig själva. Även där var det stora skattemedelsresurser som kostat samhället en hel del pengar (polis, brandkår och flera ambulanser)

Jag arbetar 20121227 som utryckningspolis i Stockholm City tillsammans med min kollega SL
i rb 31-9220.
Vi anlander till platsen nastan samtidigt som polispatrull 31-9340. Vi springer fram till
byggnaden och vi kliver in. Val inne ser jag en kvinna sta langt in till vanster i lokalen.
Kvinnan star i en stor pol av vatska och haller en tandare i handen. Nar vi kliver in sa stracker
hon ut sina armar at sidorna. Det luktar mycket kraftigt av bensin i lokalen.

Vi poliser stannar upp ett kort tag. SL star langst bak vid dorren och skoter radion och haller
fri retrattvag. Jag star i mitten och tva andra kollegor pa varsin sida om mig. Jag mallaser pa
kvinnan framfor mig. Jag talar med kvinnan medan mina tva kollegor star beredda vid sidan
av mig. Jag skriker at henne att halla ut armarna at sidan och att ga bort fran bensinpolen.
Kvinnan gor som jag sager. Jag skriker at henne att kasta tandaren vilket hon gor. Lite oklart i
vilken ordning jag skriker detta at henne. Jag ber henne sedan vanda sig om, vilket hon gor
efter att ha tagit nagra steg tillbaka mot polen.
Nar kvinnan vander sig om sa springer mina tva kollegor fram och griper tag i kvinnans armar
och far henne snabbt under kontroll. Polis, RC och ambulans jobbar vidare pa platsen och med
arendet i ovrigt.

Nar laget lugnar sig borjar jag fundera pa hur allvarligt laget verkligen varit. Det visar sig att
det var mycket folk i huset som har 11 vaningar. Det kommer hela tiden ner radda manniskor
som undrar varfor det luktar sa mycket bensin. RC berattar for oss att luften var oerhort mattad
med bensinangor och att det hade varit fullkomligt forodande om kvinnan tant tandaren. Det
hade kunnat explodera och hela huset skulle ha kunnat borja brinna med allt vad detta hade
inneburit.
I tjansten

Mina ursprungliga frågor kvarstår, hur kan polisen spåra de falska mailen till Camilla? Det var ju flera olika ip, i förundersökningen står det att de kunde spåra ip till Usa och Ryssland. Det verkar ändå som om denna Camilla försökt gömma sitt ip via flera olika servrar från 7/11, så hur kunde polisen få fram ip så snabbt? Hur länge sparar 7/11 sina filmer och kan polisen få fram ip utan att det är grova brott? Oftast hör man i debatten att det måste till väldigt grova brott typ barnporr, grova knarkbrott och upphovsrättsliga brott som ger polisen tillstånd att efterspåra ip.
Senast redigerad av PreemCamilla 2013-05-01 kl. 09:18.
Citera
2013-05-01, 09:52
Avstängd
Frawjons avatar
Det finns ofta oklarheter med fall där snuten påstås ha spårat någon. Troligen har man snarare utgått ifrån att kvinnorna har något otalt med varandra och utgått ifrån att Camilla låg bakom den falska anmälan. Fast det kommer väl att visa sig.
Citera
2013-05-01, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det finns ofta oklarheter med fall där snuten påstås ha spårat någon. Troligen har man snarare utgått ifrån att kvinnorna har något otalt med varandra och utått ifrån att Camilla låg bakom den falska anmälan. Fast det kommer väl att visa sig.

Hur kan det vara någon oklarhet? Polisen tog fram övervakningsfilmer på henne när hon är på 7/11 och expediten har ju vid en fotokonfrontation pekat ut henne bland 8 kvinnor. (enligt FuP http://pdfcast.org/pdf/forundersokni...de-falskt-larm )
Citera
2013-05-01, 10:53
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Mina ursprungliga frågor kvarstår, hur kan polisen spåra de falska mailen till Camilla? Det var ju flera olika ip, i förundersökningen står det att de kunde spåra ip till Usa och Ryssland. Det verkar ändå som om denna Camilla försökt gömma sitt ip via flera olika servrar från 7/11, så hur kunde polisen få fram ip så snabbt? Hur länge sparar 7/11 sina filmer och kan polisen få fram ip utan att det är grova brott? Oftast hör man i debatten att det måste till väldigt grova brott typ barnporr, grova knarkbrott och upphovsrättsliga brott som ger polisen tillstånd att efterspåra ip.
Det står i FUP:en, polisen kontaktar Emkei som i sin tur ger ut IP:nr. Det går att lägga till fake headers i Emkei, det är antagligen sådana fake headers man först trodde var avsändarserver, och kanske pekade mot Ryssland.
Citera
2013-05-01, 11:49
Avstängd
Frawjons avatar
Men hon hade alltså inte använt proxy utan bara en "anonym" mailtjänst? Jag har heller inte läst FUP:en. Tycker att det är svårt att läsa texten som man ska skriva in för att ladda ner filen.

Har man bara IP:t till internetcaféet ifråga, så är ju resten en barnlek.

För övrigt måste det inte längre till särskilt grova brott för att kolla upp IP. Lagen ändrades för några år sedan. Så fort det alls är fängelse i straffskalan - även om det i praktiken inte döms ut för de lindrigaste brotten - så kan de kolla sådant här helt lagligt.
Citera
2013-05-01, 13:58
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ska inte falska ip/proxy vara säkra? Är det så enkelt att spåra olika tunnlar och ip?
Nej respektive nej. Om du däremot begär ut trafikloggar från företaget som sköter tunneln så kan polisen sedan jämföra loggarna med loggarna hos internetleverantörer och slutligen koppla ihop sidbesöken med datoranvändningen.

Om det däremot är vanligt eller inte vet jag inte. I USA blev det ganska uppmärksammat något år tillbaka när FBI begärde och fick loggar på användning av proxy-tjänsten "Hide my ass". Tror även de grep någon anonymous-medlem med hjälp av loggarna något senare.

Det intressanta här är väl egentligen att trafiken gick via ryska och amerikanska servrar. Det som avgör är ifall man sparat trafik till att börja med samt ifall lagstiftningen i landet i fråga kräver att man lämnar ut loggarna.

Citat:
Men hon hade alltså inte använt proxy utan bara en "anonym" mailtjänst? Jag har heller inte läst FUP:en. Tycker att det är svårt att läsa texten som man ska skriva in för att ladda ner filen.

Har man bara IP:t till internetcaféet ifråga, så är ju resten en barnlek.

För övrigt måste det inte längre till särskilt grova brott för att kolla upp IP. Lagen ändrades för några år sedan. Så fort det alls är fängelse i straffskalan - även om det i praktiken inte döms ut för de lindrigaste brotten - så kan de kolla sådant här helt lagligt.
Jag har inte heller läst FUP:en. Jag kunde ladda ned den men den gick inte att öppna. Adobe Reader 11 krashade direkt och Firefox kunde inte rendera den.

Vet du vilken lag som ändrades förresten?
Senast redigerad av Joomla 2013-05-01 kl. 14:02.
Citera
2013-05-01, 14:23
Bannlyst
Fan vad synd att inte CB tog livet av sig!
Vem fan vill ha den svartingen kvar i livet som bara stalkar & planterar falska brott?

Möjligen hennes rövarliga.
Är det någon som vet vilka som ingår i CB rövarliga?
Citera
2013-05-01, 15:13
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Vet du vilken lag som ändrades förresten?

Jag vet inte exakt vad lagen heter, men förr så krävdes det mycket mer för att kunna få ut IP-nr. Om jag inte minns fel så behövdes det från början ett åklagarbeslut. Idag behövs inget sådant.
Citera
2013-05-01, 15:22
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Att Camilla W*ren låtsades vara Cecilia och skickade falska självmordsbrev i Cecilias namn till polisen och drar igång en stor räddningsinsats som kostat samhället stora pengar i inbetalda skattemedel kan väl ändå inte ursäktas med att det är en "catfight"?

Nu blev mitt förra inlägg en förvirrad produkt, så det kanske fel tolkades, jag försvara inte falsk larmet. Utan konstaterat att falsk larmet är ett "vapen" som används i en cat fight mellan 2 kvinnor. Men om man läser FUP så ser man är de betydliga resurser som avsätts. Dessa poliser kanske hade behövdes i ett upplopp i Rinkeby och används nu på Solsidan , för att någon fejkar ett falsklarm. Klart som fan, att den som är utlösare av larmet skall sättas ditt.

I det här fallet är ingången till näten som har varit spårbar och att en leverantör av anonymisering av mail har samarbetat. Det bruka annars vara polisen stora hinder när det skalla spåra utomlands , det är en väldigt massa byråkrati när folk gömmer prylar i molnet i USA och olika länders lagar gäller.
Senast redigerad av Sverige2025 2013-05-01 kl. 15:30.
Citera
2013-05-01, 15:24
Medlem
Sverige2025s avatar
Fängelse på straffskalan, förslag finns att ändra till bötesbelopp på straffskalan, så får man spåra IP.

Citat:
Jag vet inte exakt vad lagen heter, men förr så krävdes det mycket mer för att kunna få ut IP-nr. Om jag inte minns fel så behövdes det från början ett åklagarbeslut. Idag behövs inget sådant.
Senast redigerad av Sverige2025 2013-05-01 kl. 15:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in