Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-29, 23:51
  #1
Medlem
Hej! Imorgon är det Valborg och jag ska ta med mig en av mina kameror och fota lite medans man sitter i parken och har det trevligt. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken kamera jag ska ta med mig och behöver ha hjälp med valet.

Kamera 1: Canon 5dMKII + ett 28-70mm objektiv. Kameran & objektivet är stort och tungt. Men de levererar bra bilder och jag har större minneskort till den här kameran, därmed kan jag ta fler bilder.

Kamera 2: Leica M8 + ett 50mm objektiv, den är liten och lätt. Levererar bilder i ungefär samma nivå som min systemkamera gör. Har dock ett mindre minneskort till den här kameran och kan därmed spara färre bilder.

Jag kan inte ta med mig båda kamerorna då jag har endast en väska som allting ska få plats med, och tanken på att vandra runt med två kameror känns lite väl riskabelt ifall man skulle snubbla eller något liknande.
Citera
2013-04-30, 01:35
  #2
Medlem
S-cups avatar
Om du hade tänkt vara ute hela dagen med en massa fulla människor (speciellt om du själv tänker bli full) så bör du välja det billigaste av dom.

Men om du värdesätter bra bilder framför supandet så verkar Canon vara det bästa valet. Kan tänka mig att du kommer att använda zoomen en del (samt att du säger att den tar bättre och fler bilder)
Citera
2013-05-01, 15:00
  #3
Medlem
kaoriblasts avatar
Nu har ju valborg passerat, och jag hoppas att du fick bra bilder oavsett val av utrustning. Personligen hade jag nog valt Leican mest för att den hade varit roligare att fota med i sammanhanget. Sen skulle jag förmodligen inte våga dricka något starkare än folköl och vara paranoid över att tappa/glömma den, alternativt bli rånad, men det hade varit värt det. 5Dmk2 med standardzoom är säkert flexibelt, men otympligt och inte direkt en bra "festkamera", den är för stor och "tar för mycket plats" i det sociala. Leican är mer inkognito och lättare att bara lyfta till ögat och skjuta iväg en bild. Stora minneskort behövs knappast om man komponerar väl.
Citera
2013-05-09, 00:23
  #4
Medlem
Faderittans avatar
Ursäkta, men i mina öron låter det lite märkligt att du å ena sidan inte vet riktigt vad dina kameror är bra till och måste fråga andra till råds i den frågan och å andra sidan ändå har två så dyra och fina kameror.
Med risk för att framstå som sur och bitter gubbe: Förr var det knappast någon som skaffade så kvalificerad utrustning utan att själv vara kvalificerad. Det var det ingen som hade råd med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback