2013-05-04, 14:04
Citat:
Ja, just detta att man sätter sig själv (antingen mänsklighetens som helhet, någon grupp man tillhör eller bara sig själv) på en piedestal är synnerligen oroväckande och symptomatiskt. Avgudadyrkan skulle en gudstroende kanske kalla det och jag är böjd att hålla med.
Ursprungligen postat av Skriver
Jag kan inte svara på det.
Men att det är svårigheter och tryck som gör en människa öppen för tanken att samarbeta med andra.
Framgång leder till storhetsvansinne och självförgudning.
Men att det är svårigheter och tryck som gör en människa öppen för tanken att samarbeta med andra.
Framgång leder till storhetsvansinne och självförgudning.
Instinktivt tror jag vi vet att det samhälle vi nu har är långt ifrån gott. Inte minst med tanke på den utbredda psykiska ohälsan som vi självmedicinerar bort istället för att fråga oss vad dess grund är. I vårt samhälle har vi - tycks det - helt förlorat kontakten med vårt inre själsliv och behandlar det som luft. Detta är givetvis livsfarligt då vi alla är medvetna om hur otroligt kraftfulla våra omedvetna känslor är när de väl bubblar upp.
Citat:
Även om jag inte är helt säker på att jag håller med dig gällande feministerna så håller jag med om din slutsats; oanad komplexitet tycks försätta människor i skräck. Dagens feminister är inget undantag och det är på sätt och vis roande (men förstås än mer oroande) att de ibland lyckas hamna på samma nivå som gamla tiders misogyna herrar.
Ursprungligen postat av Skriver
Dom tidiga feministernas argument var att kvinnors deltagande i samhället skulle bidraga med dom kvinnliga egenskaperna omsorg, kärlek, empati etc.
Vad kvinnorna inte förstod var att dom hade dom här egenskaperna just därför att dom var förtryckta.
När kvinnorna fick sina rättigheter försvann omsorgen, kärleken, empatin
och ersattes med den helt berusande nya idén att utrota männen.
Detta var inte någon beräknad list av kvinnorna.
Dom överrumplades av en oanad komplexitet.
Vad kvinnorna inte förstod var att dom hade dom här egenskaperna just därför att dom var förtryckta.
När kvinnorna fick sina rättigheter försvann omsorgen, kärleken, empatin
och ersattes med den helt berusande nya idén att utrota männen.
Detta var inte någon beräknad list av kvinnorna.
Dom överrumplades av en oanad komplexitet.
Och istället för att förundrat ställa sig frågan "Oj! Så simpel min världsbild måste vara och hur otroligt komplex min omvärld är!" när man stöter sin världsbild mot en komplex omvärld, så sopar man det helt enkelt under mattan. "Passar det inte med min världsbild måste det omtolkas eller ignoreras; världsbilden är helig, absolut och kan inte ändras!" - en horribel inställning anser jag.