• 1
  • 2
2013-04-28, 21:59
Medlem
Hejsan alla. Läget är som så att jag fick den dumma iden att göra vätternrundan nu i år. Problemet är att ja har aldrig suttit på en sådan cykel innan. Första gången för någon vecka sedan då min bror visade mig lite basik stuff lite snabbt bara. Körde mitt första riktiga pass idag helt själv då alla mina kompisar är soffpotatisar så har i princip ingen att cykla med. Jag skulle kunna döda för minsta lilla tips på även de enklaste saker som kan underlätta. Som sagt är helt nybörjare så alla tips är välkomna..
Citera
2013-04-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retardjohan
Hejsan alla. Läget är som så att jag fick den dumma iden att göra vätternrundan nu i år. Problemet är att ja har aldrig suttit på en sådan cykel innan. Första gången för någon vecka sedan då min bror visade mig lite basik stuff lite snabbt bara. Körde mitt första riktiga pass idag helt själv då alla mina kompisar är soffpotatisar så har i princip ingen att cykla med. Jag skulle kunna döda för minsta lilla tips på även de enklaste saker som kan underlätta. Som sagt är helt nybörjare så alla tips är välkomna..

30 mil.... håller du 12,5 km/h snitt så kommer du i mål på 24 timmar.

Står ingenting alls om din kondition eller så, dock.
Men jag rekommenderar dig att springa intervaller samt träna din benstyrka avsevärt.
Nu har du dock inte mer än en och en halv månad på dig...men ja, försöka går ju!

Finns nog bara ett sätt du kan klara det, genom att använda din kondition+styrka+en jävla inställning! Med bara inställning kommer du väldigt långt.

Lycka till!
Citera
2013-04-28, 23:23
Medlem
Låt bli att springa ,det är inte samma muskler som används vid cykling.
Lär dig hur fort du kan cykla utan att få mjölksyra.
Häng inte med snabba grupper utan håll din rytm. Hitta grupper som håller din takt.
Det går väldigt fort i början, det är då det gäller att veta sin styrka.
Efter Jönköping lugnar det ner sig och då brukar det gå bättre.
Ta inte för långa pauser Det kan vara trögt att komma igång då.
Kör lugnt första gången så ska du se att du kommer tillbaka och då vet du hur hårt du kan köra.
Jag har kört 15 rundor och njutit av varenda en.
Citera
2013-04-29, 03:32
Medlem
Pegadors avatar
Det är väl dags snart men cykla så mycket innan som du kan. Jag körde utan att ha cyklat innan och fick riktigt jävla ont i röven och ryggen efter några mil bara eftersom man inte är van vid positionen.

Lycka till
Citera
2013-04-29, 04:22
Medlem
NorthSNKRs avatar
Cykla minst 75 mil eller mer innan så du hinner vänja dig. Gärna ett par långrundor på 10 mil nånting också
Citera
2013-05-02, 21:06
Medlem
Det är väldigt kort tid kvar för att hinna träna upp dig ordentligt.
Men försök att ge dig ut och cykla så ofta du kan, även om du bara har tid för ett par mil någon dag så är det bättre än inget. Ett par rejäla långturer, 10-15 mil, under de sista veckorna bör du försöka få till.
Under själva rundan så ta det lungt ned till Jönköping, du ska inte vara trött redan där!
Försök hitta klungor som håller ett lagom tempo. Om du tycker att det går för fort, slå av på takten och vänta på att en annan klunga hinner upp dig och testa den istället.
Var heller inte inte uppe och dra för länge i klungan, när du kommer längst fram och det är din tur ligg där en 10-20 sekunder och vik sedan av och lägg dig sist igen.
Citera
2014-06-03, 20:29
Medlem
Vet inte om någon fortfarande är aktiva på denna tråd men då jag glömt bort att svara hur det gått tänkte jag att jag gör det nu. Det gick bra. Lyckades ta mig runt på 12.40. Är själv jätte nöjd då förberedelsrna inför inte var av den starkaste grad.
Citera
2014-06-03, 21:14
Medlem
Sqeptisks avatar
Grattis, bra jobbat. Värk nånstans?
Citera
2014-06-11, 16:12
Medlem
kordens avatar
Jag har cyklat 1 gång tidigare tränade ca 4,5mil tid ca 15tim
Har du vilja så är det bara att trampa, men jävlar vad trött jag var efter 20 mil höll på
att slänga cykeln åt helvete över den stora sega bron efter Askersund (eller innan)
Var 18år då tränade hockey mm

Nu ska jag tydligen cykla i år igen med 0mil på cykeln, ska ut i kväll och köra ett pass är det tänkt
om det är uppehåll.
Citera
2014-06-14, 11:00
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardjohan
Vet inte om någon fortfarande är aktiva på denna tråd men då jag glömt bort att svara hur det gått tänkte jag att jag gör det nu. Det gick bra. Lyckades ta mig runt på 12.40. Är själv jätte nöjd då förberedelsrna inför inte var av den starkaste grad.
Men det var halvvättern du cyklade va? Vätternrundan går ju nu i helgen. Vad körde du med för cykel?
Citera
2014-06-14, 23:07
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Men det var halvvättern du cyklade va? Vätternrundan går ju nu i helgen. Vad körde du med för cykel?

Han frågade ju i april förra året och bad om tips för förra årets VR. Körde du i år igen Johan?
Citera
2014-06-15, 20:03
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Han frågade ju i april förra året och bad om tips för förra årets VR. Körde du i år igen Johan?
Haha, det missade jag helt Jag tyckte att det lät lite märkligt att han skulle vara i mål en helg innan loppet startade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in