2013-04-27, 17:58
Medlem
flashhorans avatar
Hej jag har förstått det mesta när jag ska deklerera bostad men har några frågor.

Jag köpte lägenheten juni 2012 och renoverade sålde oktober 2012 hur räknar jag ut kapitaltillskott ?

Kan man göra avdrag för den föreningsavgift jag har betalat per månad under tiden jag hade lägenheten?
Citera
2013-04-27, 19:22
Medlem
flashhorans avatar
Någon som vet?
Citera
2013-04-27, 20:00
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashhoran
Hej jag har förstått det mesta när jag ska deklerera bostad men har några frågor.

Jag köpte lägenheten juni 2012 och renoverade sålde oktober 2012 hur räknar jag ut kapitaltillskott ?

Kan man göra avdrag för den föreningsavgift jag har betalat per månad under tiden jag hade lägenheten?

Eventuellt kapitaltillskott står med på specifikationen till deklarationen. Nej du får inte dra av din månadsavgift.
Citera
2013-04-27, 20:26
Medlem
kolla om föreningen har gjort amorteringar på föreningenslån under tiden du bott där, då kan du dra av för din procentuella andel av det beloppet
Citera
2013-04-28, 01:33
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashhoran

Kapitaltillskott är ovanligt så det behöver du inte bry dig om!

Avdrag för föreningsavgift? Skämtar du
Citera
2013-04-28, 01:37
Medlem
lottobarns avatar
Kapitaltillskott är ovanligt så det behöver du inte bry dig om!

Avdrag för föreningsavgift? Skämtar du
Du kan göra avdrag för förbättrande åtgärder av lägenheten.
http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009228.html

Citat:
Arbetet ska ha medfört en förbättring av bostaden
Avdragsgilla förbättringsutgifter på en bostad består av utgifter för ny-, till-, eller ombyggnad och övriga grundförbättringar, men också av utgifter för förbättrande reparationer och underhåll:

Nybyggnad: Innebär nyuppförande av byggnad.
Tillbyggnad: Innebär utökning av en byggnads volym, till exempel om du gräver ut en källare eller bygger ett inglasat uterum.
Ombyggnad: Ändring av byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion till exempel om du flyttar badrummet till ett tidigare sovrum eller ändrar en vind till bostad.
Övriga grundförbättringar: Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in