• 1
  • 2
2013-04-27, 17:46
Medlem
Christopher.s avatar
Min första tanke är att som fotsoldat 1vs1 scenario, vandra mot kavalleristens sköldarm och hugga av hästens framben men jag vet inte vad som var praxis. Någon som kan redogöra.
Citera
2013-04-27, 17:49
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Min första tanke är att som fotsoldat 1vs1 scenario, vandra mot kavalleristens sköldarm och hugga av hästens framben men jag vet inte vad som var praxis. Någon som kan redogöra.

Vanligaste var väl att attackera frambenen/spjut i bröstet för att få hästen att falla, sedan attackera ryttaren.
Citera
2013-04-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Vanligaste var väl att attackera frambenen/spjut i bröstet för att få hästen att falla, sedan attackera ryttaren.

Sen var det ju dumt för infanteri att gå upp 1vs1 med en ryttare till häst.
Snarare användes fotsoldaternas mängd som ett skydd mot kavallerister.
Har även för mig att man kunde blanda trupperna med olika vapenslag för att öka effektiviteten mot olika motståndare, men det lär dyka upp någon mer kunnig här snart.

Men på topic.Skulle gissa att spjut/annat långt vapen var mest effektivt.
Citera
2013-04-27, 18:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Men på topic.Skulle gissa att spjut/annat långt vapen var mest effektivt.
1:50 till 2:05 typ då.
https://www.youtube.com/watch?v=rdlL65LD6I4
Citera
2013-04-27, 18:10
Medlem
Christopher.s avatar
Scenariot är 1vs1, formation mot formation är en helt annan taktik.
Citera
2013-04-27, 19:44
Medlem
supraas avatar
Något stångvapen skulle vara de självklara valet ifall inte pilbåge/armborst finns till hands.
Citera
2013-04-27, 20:00
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Sätter en kula i skallen på ryttaren?

Det är lite svårt att svara när vi inte vet tid och plats....
Citera
2013-04-27, 20:12
Medlem
CockneyRejects avatar
Långt spjut i hästen, sen avsluta med svärd eller yxa.
Citera
2013-04-27, 21:08
Medlem
Vuxenporrs avatar
hillebard, långt jävla xy-spjut.

Alt. ett kraftigt arbalest.
Citera
2013-04-27, 21:12
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Något stångvapen skulle vara de självklara valet ifall inte pilbåge/armborst finns till hands.

Grunduppställningen fram till 1631 var rutformig, pikenerare på utsidan som skyddar skyttarna, först pilbågar och armborst, senare hakebössor.
Citera
2013-04-27, 21:24
Medlem
Ignatius94s avatar
Den absolut bästa anti kavalleri enheten är ju piken (långt spjut på ca 5-7m). Pikenerarna fungerade som en slags "spikmatta" riktad mot fienden medan det lättare infanteriet var skyddat bakom det tyngre infanteriet. Piken eller sarissan användes även av Alexander den Stores hopliter under 300-talet före kristus. Piken var counter kavalleri nummer 1 fram till mitten av 1600-talet då krutet tog över mer dock använde de svenska karolinerna piken officiellt ända fram till 1706 (om jag inte minns fel). Det kan tilläggas att de svenska pikenerarna var kända i stora delar av Europa för sin skicklighet och manövrering av det relativt tunga vapnet.

Annars var ju bågskytten ett bra counter kavalleri i vissa situationer t.ex under 100 åriga kriget mellan England och Frankrike där de skotska bågskyttarna lyckades fälla en hel styrka av riddare i slaget vid Azincourt.
Senast redigerad av Ignatius94 2013-04-27 kl. 21:26.
Citera
2013-04-27, 21:46
Medlem
Sunghirs avatar
Jag tror inte att man som random ensam infanterist i 1 vs 1 scenario har en chans mot kavalleristen. Tänk er en kavallerist som dundrar i hög fart mot en med dragen sabel eller lans...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in