2013-04-27, 14:58
Medlem
Tja.

Jag tnkte formatera en iMac strax och lgga p 3 olika konton.
Ett konto ska vara admin, medan dom 2 andra ska vara "standard".
Vad r skillnaden mellan admin/standard?
Alla konto ska kunna installera, ta bort program som tillhr dess konto.

Sen om admin/standard t.ex installerar "Little Snitch" s ska de bara hlla till just de kontot.
Just nu blir det konstigt, d jag har installerat Little Snitch p mitt konto, och nr nsta person loggar in, s kommer Little Snitch upp hos denne personen.

Hur gr man s t.ex ett visst program hller sig till ett viss konto, s inte person Y och X fr upp Little Snitch, VLC, utorrent och andra program?
Citera
2013-04-28, 10:09
Medlem
tzjs avatar
Beror p vilken applicationsmapp du lgger programmen i.

http://www.mac-forums.com/forums/os-...-accounts.html
Citera
2013-04-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Beror p vilken applicationsmapp du lgger programmen i.

http://www.mac-forums.com/forums/os-...-accounts.html

Jag lste lnken du skickade men det sa inte mycket mer n s.
Jag har t.ex installerat Skype p min /Applications mapp, sen loggat ut, loggat in med en annan anvndare, s finns Skype t.ex p denne persons /Applications mapp ocks.
S vi bda kan anvnda Skype.

Nu vill jag gra shr.
Vill installera Skype p mitt konto , allts /Applications mappen, men nr nsta person loggar in, s ska inte programmet finnas i denne personens Applications mapp.

Grejen r att Little Snitch kommer upp p de andra personens inloggning, d denna person inte vet vad Little Snitch r eller hur man anvnder det s fr jag samtal helatiden angende detta.
De mste vl finnas ngot stt dr man kan sga t olika program att bara vara synliga till vissa konton ?
Citera
2013-04-28, 13:27
Medlem
tzjs avatar
Prova att installera programmen nr du r inloggad p det andra kontot istllet.
Citera
2013-04-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Jag lste lnken du skickade men det sa inte mycket mer n s.
Jag har t.ex installerat Skype p min /Applications mapp, sen loggat ut, loggat in med en annan anvndare, s finns Skype t.ex p denne persons /Applications mapp ocks.
S vi bda kan anvnda Skype.

Nu vill jag gra shr.
Vill installera Skype p mitt konto , allts /Applications mappen, men nr nsta person loggar in, s ska inte programmet finnas i denne personens Applications mapp.

Grejen r att Little Snitch kommer upp p de andra personens inloggning, d denna person inte vet vad Little Snitch r eller hur man anvnder det s fr jag samtal helatiden angende detta.
De mste vl finnas ngot stt dr man kan sga t olika program att bara vara synliga till vissa konton ?
/Applications r en mapp som ligger en niv ovanfr mappen med anvndare. Om du drar program till den mappen kommer det synas fr andra anvndare, eftersom det r en gemensam mapp (precis som t.ex. systemmappen). Det finns allts inte tv olika /Applications fr tv anvndare, utan det r samma mapp med samma program. Om du vill hlla isr programmen fr olika anvndare mste du skapa en egen Applications-mapp under din anvndarmapp, dvs. p samma niv som Dokument, Musik, Bilder m.fl.

Nr du ska installera program ska du sedan dra programmet inte till /Applications, utan istllet till ~/Applications som du nyss skapat. Vissa program installeras utan att du har mjlighet att vlja mlmapp, d fr du gra lite saker manuellt.

Om du r inloggad p ett konto utan admin-behrigheter kommer du inte utan vidare att kunna installera program i /Applications. Vissa program med en egen installerare (typ Spotify) kommer d att automatiskt skapa ~/Applications, medan vissa kommer att be om admin-behrigheter fr att kunna skriva till /Applications.

TLDR:

/Applications och ~/Applications r olika saker
Senast redigerad av Xe89 2013-04-28 kl. 14:13.
Citera
2013-04-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
/Applications r en mapp som ligger en niv ovanfr mappen med anvndare. Om du drar program till den mappen kommer det synas fr andra anvndare, eftersom det r en gemensam mapp (precis som t.ex. systemmappen). Det finns allts inte tv olika /Applications fr tv anvndare, utan det r samma mapp med samma program. Om du vill hlla isr programmen fr olika anvndare mste du skapa en egen Applications-mapp under din anvndarmapp, dvs. p samma niv som Dokument, Musik, Bilder m.fl.

Nr du ska installera program ska du sedan dra programmet inte till /Applications, utan istllet till ~/Applications som du nyss skapat. Vissa program installeras utan att du har mjlighet att vlja mlmapp, d fr du gra lite saker manuellt.

Om du r inloggad p ett konto utan admin-behrigheter kommer du inte utan vidare att kunna installera program i /Applications. Vissa program med en egen installerare (typ Spotify) kommer d att automatiskt skapa ~/Applications, medan vissa kommer att be om admin-behrigheter fr att kunna skriva till /Applications.

TLDR:

/Applications och ~/Applications r olika saker

Tack fr ett grymt svar. Detta svarade p mnga frgor.
Jag gick precis in p /Users/UserName/ och hittade mappar ssom Music, Documents, Pictures och av ngon konstig anledning /Applications.
Detta r inte samma som den andra Applications mappen som alla delar och i den av ngon konstig anledning ligger CounterStrike. CS ligger ocks p den andra Application mappen.

D r min frga. Hur blir det med program som automatiskt lgger sig i den allmnna Application-mappen, r det bara att installera programmet och sen flytta den? Eller kommer de bli kollision och knasigheter med .plist och andra filer? T.ex nu om man skulle ha Steam/CS fr sig sjlv och inte de andra konton.

Det r vldigt mrkligt att Apple inte tnkt p att gra detta simplare fr folk.
i Windows r det vldigt ltt att dela upp anvndare och ge dom olika rttigheter till olika program och se till att olika program fr och kan startas med olika konton.
Hur blir det om man har sg 20-50 iMacs i ett fretag och vill dela upp allt mellan de olika konton.

Tack iallfall fr bra svar.
Citera
2013-04-29, 11:02
Moderator
Rassas avatar
Med "Frldrakontroll" i Systeminstllningarna kan du ltt stlla in tkomst till program fr olika konton.

Har man mnga Macar att hantera anvnder man sig lmpligast av en MDM-server (Mobile Device Management) dr man kan skapa profiler med instllningar fr vad anvndare fr och inte fr gra och sen trycks profilen automatiskt ut till datorerna.
Senast redigerad av Rassa 2013-04-29 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in