2013-04-28, 21:37
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag är tydligen ensam om att tycka att det var bra att hålla dessa bägge trådar nålade och det församlade moderatorkollektivet i I&I har i sin visdom beslutat att det inte är neutralt att ägna hela tematrådar åt brott som kan kopplas till invandring eller spännande kulturmöten. Den sistnämnda tråden hugger för övrigt åt båda håll, då många postar positiva möten också.

Sedan undrar jag om det är att vara "åsiktsneutral" om man undviker att fokusera på tråkigheter som har en viss etnisk profil. Tänker ni typ att bara för att vi nu har femtio trådar om blattar som våldtar, så måste vi prega in ett par trådar om Englas mördare eller Breivik också, för att väga upp det negativa, liksom? Eller bara för att majoriteten som är aktiva i I&I är kritiska mot den rådande ordningen, så kan vi skita i vad de tycker? Jag bara undrar...

Sedan tycker jag att det visst är förakt mot brukarna att bara stövla in och proklamera ditten och datten och uttalat skita i när folk ropar på votering. Inte särskilt snyggt! Jag vet inte hur många moderatorer jag "avverkat" sedan jag gick med här för sju år sedan, bara att det är ett gäng. Just nu sitter ni där, men rätt vad det är, är ni bortblåsta som tumbleweed och har skaffat andra hobbies eller intressen. Lite ödmjukhet inför uppdraget och forumets publik hade varit på sin plats.

Och lite respekt och ödmjukhet för de moderatorer som faktiskt ägnar sin fritid åt att hålla ett forum öppet för att du ska få uttrycka din åsikt skulle inte heller sitta fel.

Jag har redan förklarat varför vi inte kan votera om saken och jag vet av erfarenhet att du inte är ointelligent så jag förstår inte varför du fortsätter att gnälla. Jag förstår att du vill ha dessa trådar klistrade då det passar dig och dina åsikter. Vi moderatorer har inte lyxen att styras av personliga åsikter, vi måste se till syftet med forumet. Forumet ska vara neutralt och en plattform för diskussion. Ingen "sida" ska ha någon fördel och alla ska följa de regler som gäller för diskussionen.
Citera
2013-04-28, 21:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag kan ge lite historia hur till hur trådarna med invandrarrelaterade brott skapades

Den här redogörelsen förtjänar lite beröm eftersom den ger bakgrunden till något som kanske inte är känt av alla.

Citera
2013-04-28, 22:35
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Och lite respekt och ödmjukhet för de moderatorer som faktiskt ägnar sin fritid åt att hålla ett forum öppet för att du ska få uttrycka din åsikt skulle inte heller sitta fel.

Jag har redan förklarat varför vi inte kan votera om saken och jag vet av erfarenhet att du inte är ointelligent så jag förstår inte varför du fortsätter att gnälla. Jag förstår att du vill ha dessa trådar klistrade då det passar dig och dina åsikter. Vi moderatorer har inte lyxen att styras av personliga åsikter, vi måste se till syftet med forumet. Forumet ska vara neutralt och en plattform för diskussion. Ingen "sida" ska ha någon fördel och alla ska följa de regler som gäller för diskussionen.
Jag vet inte vad jag gjort för att provocera dig så hårt... Är det bara för att jag ifrågasätter ditt och dina kollegors allsmäktiga beslut som du blir förbannad? Jag GNÄLLER inte! Jag ställer en berättigad fråga om en moderatoråtgärd som jag tycker är dålig. Får man inte det nu, utan att det skall kallas att GNÄLLA?

Sedan är du ute och cyklar med dina presumptioner om varför jag anser att trådarna skall vara klistrade och du blandar in helt ovidkommande trams om att det är så att jag GNÄLLER bara för att det passar min främlingsfientliga agenda.....? Lägg av nu! Jag har redan FÖRKLARAT för dig att det handlade om praktikaliteter som överskådlighet, enkelhet, tillgänglighet och sedan kan väl för fan inte jag rå för att blattar är så pass benägna att begå brott att de rasslat in tre sidor redan nyårsdag! Och, som jag nu upprepat i vartenda jävla inlägg i den här tråden: I fråga om "möten med mångkulturen" är det blandat och spritt när det gäller huruvida dessa möten varit roliga, tråkiga, skrämmande, smärtsamma, underhållande, kärleksfulla och ekonomiskt kännbara. Och du vill ha "lite respekt och ödmjukhet" av mig..... Nädu! Respekt swings both ways och du får det du sänder ut. Så är det bara! Jag tänker inte vara tacksam över ditt fritidspyssel som moderator när du uppvisar en sådan bristande respekt för mig och andra användare som jag uppfattar att du gör i den här diskussionen. Sorry....

Sedan är jag väl klar över, Ånkel Gunnar, att Fb inte är en demokrati i formell bemärkelse och att varje moderatoråtgärd skall underkastas en folkdomstol, men nu handlar det om två nålade trådar som legat nålade i flera flera år och där säkert tio personer varit mods sedan salig Enver Hoxha skötte spakarna med Fet-Evert och Moses låg i vassen! Man måste väl för fan lyssna lite på "kunderna" också när man gör större omstuvningar? Om inte för demokratins skull, så av common decency!
Citera
2013-04-28, 23:13
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag gjort för att provocera dig så hårt... Är det bara för att jag ifrågasätter ditt och dina kollegors allsmäktiga beslut som du blir förbannad? Jag GNÄLLER inte! Jag ställer en berättigad fråga om en moderatoråtgärd som jag tycker är dålig. Får man inte det nu, utan att det skall kallas att GNÄLLA?

Jag är varken förbannad eller provocerad. Jag anser det dock märkligt att du inte begriper varför det inte fungerar med en votering i den här frågan. Du fick en förklaring men fortsätter att antyda att en utebliven votering är en brist på respekt för användarna.

Citat:
Sedan är du ute och cyklar med dina presumptioner om varför jag anser att trådarna skall vara klistrade och du blandar in helt ovidkommande trams om att det är så att jag GNÄLLER bara för att det passar min främlingsfientliga agenda.....? Lägg av nu! Jag har redan FÖRKLARAT för dig att det handlade om praktikaliteter som överskådlighet, enkelhet, tillgänglighet och sedan kan väl för fan inte jag rå för att blattar är så pass benägna att begå brott att de rasslat in tre sidor redan nyårsdag! Och, som jag nu upprepat i vartenda jävla inlägg i den här tråden: I fråga om "möten med mångkulturen" är det blandat och spritt när det gäller huruvida dessa möten varit roliga, tråkiga, skrämmande, smärtsamma, underhållande, kärleksfulla och ekonomiskt kännbara.

Du och jag har umgåtts på FB ganska många år nu, din åsikt är ingen hemlighet eller ovanlig i I&I. Inte fan skulle du ta strid om vi plockade bort klisterstatus från en (fiktiv) tråd som heter: "Fördelar med invandringen". Möten med mångkulturen är en tråd som till 95% består av olika berättelser om negativa möten men det är egentligen ointressant. Det finns inget som ger tråden en särstatus av att vara extra viktig. Samma sak med tråden om invandrarrelaterade brott, det är också en listtråd som inte heller förtjänar en särstatus. Jag är helt övertygad om att du faktiskt kan inse detta om du tänker efter och åsidosätter dina åsikter om invandrare.

Citat:
Och du vill ha "lite respekt och ödmjukhet" av mig..... Nädu! Respekt swings both ways och du får det du sänder ut. Så är det bara! Jag tänker inte vara tacksam över ditt fritidspyssel som moderator när du uppvisar en sådan bristande respekt för mig och andra användare som jag uppfattar att du gör i den här diskussionen. Sorry....

Jag kräver ingen respekt av dig, det jag säger är ungefär samma sak som du själv säger: Respekt swings both ways. Du får min respekt när du kan se den problematik som vi moderatorer har att brottas med varje dag. Jag ger dig min respekt genom att svara dig på ett utförligt sätt varför vi agerar som vi gör.

Citat:
Sedan är jag väl klar över, Ånkel Gunnar, att Fb inte är en demokrati i formell bemärkelse och att varje moderatoråtgärd skall underkastas en folkdomstol, men nu handlar det om två nålade trådar som legat nålade i flera flera år och där säkert tio personer varit mods sedan salig Enver Hoxha skötte spakarna med Fet-Evert och Moses låg i vassen! Man måste väl för fan lyssna lite på "kunderna" också när man gör större omstuvningar? Om inte för demokratins skull, så av common decency!

Bara för att saker har varit som de har varit så betyder det inte att det inte finns utrymme för förändringar. I&I har länge haft behov av förändring för att få ett bättre debattklimat. Kaiser Chief startade reformen för ett par år sedan och dessvärre är han inte längre med men reformerna fortsätter. Att ta bort klisterstatus från två trådar är knappast en större omstuvning. Syftet är att få en bättre plattform för diskussion och på en mer seriös nivå. Du som har varit med ett tag kan ju jämföra med det arkiverade I&I, tycker du att det var bättre förr?
Senast redigerad av Lobengula 2013-04-28 kl. 23:15.
Citera
2013-04-29, 09:36
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Jag är varken förbannad eller provocerad. Jag anser det dock märkligt att du inte begriper varför det inte fungerar med en votering i den här frågan. Du fick en förklaring men fortsätter att antyda att en utebliven votering är en brist på respekt för användarna.

Du och jag har umgåtts på FB ganska många år nu, din åsikt är ingen hemlighet eller ovanlig i I&I. Inte fan skulle du ta strid om vi plockade bort klisterstatus från en (fiktiv) tråd som heter: "Fördelar med invandringen". Möten med mångkulturen är en tråd som till 95% består av olika berättelser om negativa möten men det är egentligen ointressant. Det finns inget som ger tråden en särstatus av att vara extra viktig. Samma sak med tråden om invandrarrelaterade brott, det är också en listtråd som inte heller förtjänar en särstatus. Jag är helt övertygad om att du faktiskt kan inse detta om du tänker efter och åsidosätter dina åsikter om invandrare.

Jag kräver ingen respekt av dig, det jag säger är ungefär samma sak som du själv säger: Respekt swings both ways. Du får min respekt när du kan se den problematik som vi moderatorer har att brottas med varje dag. Jag ger dig min respekt genom att svara dig på ett utförligt sätt varför vi agerar som vi gör.

Bara för att saker har varit som de har varit så betyder det inte att det inte finns utrymme för förändringar. I&I har länge haft behov av förändring för att få ett bättre debattklimat. Kaiser Chief startade reformen för ett par år sedan och dessvärre är han inte längre med men reformerna fortsätter. Att ta bort klisterstatus från två trådar är knappast en större omstuvning. Syftet är att få en bättre plattform för diskussion och på en mer seriös nivå. Du som har varit med ett tag kan ju jämföra med det arkiverade I&I, tycker du att det var bättre förr?

Ibland är det svårt med det skrivna ordet och jag tolkade det som om du var lack över att jag ens vågade ifrågasätta ert beslut. Jag anser inte att jag gnäller, kärringar gnäller, när jag ställer relevanta frågot och argumenterar för min sak.

Jag har personligen och själv startat en tråd med temat "fördelar med invandringen" en gång i tiden, så åter igen är du ute och sykklar med dina presumptioner om min "agenda". Att jag i dina ögon är dödsknarkarnazist gör mig inte per automatik till moraliskt korrupt och intellektuellt ohederlig -ledsen om jag pissar på din parad!

Jag har full förståelse för att jobbet som moderator är en del att pyssla i. Vissa forumsdelar är väl jobbigare än andra, antar jag, och I&I tillhör kanske ett av de struligare, men uppdraget innebär ju att man både kan bli ifrågasatt och utskälld. Comes with the trade, liksom. Är man känslig för slikt ska man nog tänka sig för... Jag anser att jag har en poäng i mitt ifrågasättande. Jag har redogjort min ståndpunkt och argumenterat för min sak. Ni har pratat ihop er innan åtgärden, så från moderatorhåll är diskussionen redan klar. Andra användare i I&I verkar inte bry sig eller är sällan i den här delen och kikar, så förutom ett par spridda skurar av medhåll, så är det bara jag som tycker att det var kass att avnåla de bägge trådarna. Det är väl bara att böja sig för makten och kröka rygg som det hjon man är. Your house, your rules...
Citera
2013-04-29, 17:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Man måste väl för fan lyssna lite på "kunderna" också när man gör större omstuvningar? Om inte för demokratins skull, så av common decency!
Fast nu är ju problemet att du anser dig vara en synnerligen god representant för dessa kunder, och redan där är du snett ute. Att du själv skulle ha svårt att hitta trådarna finner jag allt annat än sannolikt, så det är inte utav den anledning du förespråkar en återgång. Du försöker vidare ge din argumentation legitimitet genom att rabbla upp ett gäng stereotypa föreställningar - invandrare som säljer narkotika eller tar in lite spännande matkultur - men vad det handlar om är att du anser att dessa trådar hjälper till att framföra de åsikter du själv hyser i frågan, och då du företräder en sida av myntet så är det inte något som rimmar särskilt väl med Flashbacks åsiktsneutralitet.
Citera
2013-04-29, 19:30
Medlem
Skönt, det var på tiden!

De nålade trådarna fyllde bara ett syfte för en liten klick inne på I&I.
För övriga besökare så framstod det som konstigt att I&I skulle få lov
att ha nålade trådar som inte motsvarar andra nålade trådar i andra forum.

Ex skulle kunna varit i Övrig IT, stora tråden om "Mac-strul", eller stora tråden om "PC-strul"....
Citera
2013-04-29, 22:47
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast nu är ju problemet att du anser dig vara en synnerligen god representant för dessa kunder, och redan där är du snett ute. Att du själv skulle ha svårt att hitta trådarna finner jag allt annat än sannolikt, så det är inte utav den anledning du förespråkar en återgång. Du försöker vidare ge din argumentation legitimitet genom att rabbla upp ett gäng stereotypa föreställningar - invandrare som säljer narkotika eller tar in lite spännande matkultur - men vad det handlar om är att du anser att dessa trådar hjälper till att framföra de åsikter du själv hyser i frågan, och då du företräder en sida av myntet så är det inte något som rimmar särskilt väl med Flashbacks åsiktsneutralitet.
Jag är verkligen inte så förmäten att jag anser mig vara en synnerligen god representant för något som helst. Vad fan är det med dig? Lägg av!

Vad jag sa, var att jag varit medlem här sedan 2006, har varit med ett tag och sett ett par moderatorer komma och gå och således har lite perspektiv på verksamheten. Allt jag gjorde, var att ställa en jävla fråga, jag försökte göra det på ett lite lättsamt och med ironi kryddat sätt med självdistans. Jag har dessutom böjt nacken och rättat in mig i ledet som ett jävla hjon och då kommer DU in från flanken och drygar dig med en tjock jävla pinne upp i rövhålet!

Tack för mig. Ledsen att jag störde eders högvälbornheter. Styr för all del och ställ hur i helvete ni vill! Men kyss mig där jag är som högst när jag plockar rovor!
Citera
2013-04-29, 23:08
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Jag är verkligen inte så förmäten att jag anser mig vara en synnerligen god representant för något som helst. Vad fan är det med dig? Lägg av!

Vad jag sa, var att jag varit medlem här sedan 2006, har varit med ett tag och sett ett par moderatorer komma och gå och således har lite perspektiv på verksamheten. Allt jag gjorde, var att ställa en jävla fråga, jag försökte göra det på ett lite lättsamt och med ironi kryddat sätt med självdistans. Jag har dessutom böjt nacken och rättat in mig i ledet som ett jävla hjon och då kommer DU in från flanken och drygar dig med en tjock jävla pinne upp i rövhålet!

Tack för mig. Ledsen att jag störde eders högvälbornheter. Styr för all del och ställ hur i helvete ni vill! Men kyss mig där jag är som högst när jag plockar rovor!

Det var helt rätt av dig att dryfta frågan i Flashback, sedan kanske tonen inte blev den bästa i tråden. Det är lätt att det blir missuppfattningar i skriven text, emoticons eller inte

Men beslutet var inte fattat i en hast och har diskuterats en tid. Alla förändringar innebär att några tycker det är fel beslut och det är ju oundvikligt. Jag tror att det är rätt beslut och något som kan höja nivån på debatten i I&I.
Citera
2013-04-29, 23:17
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Det var helt rätt av dig att dryfta frågan i Flashback, sedan kanske tonen inte blev den bästa i tråden. Det är lätt att det blir missuppfattningar i skriven text, emoticons eller inte

Men beslutet var inte fattat i en hast och har diskuterats en tid. Alla förändringar innebär att några tycker det är fel beslut och det är ju oundvikligt. Jag tror att det är rätt beslut och något som kan höja nivån på debatten i I&I.

Förhoppningsvis blir det resultatet
Citera
2013-04-30, 08:53
Medlem
epost72s avatar
Tycker att man borde skippa den sista klistertråden också.
Istället borde man ha en klistrad tråd med länkar till vanligt förekommande trådar.
Det fungerar fint här i Om Flashback.

Jag tror det bidrar till att diskussionerna blir mer levande i trådarna när de rör sig lite i forumvyn istället för att ligga statiskt vid toppen.
EDIT:
https://www.flashback.org/t1951813
Senast redigerad av epost72 2013-04-30 kl. 08:57.
Citera
2013-04-30, 10:28
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Tycker att man borde skippa den sista klistertråden också.
Istället borde man ha en klistrad tråd med länkar till vanligt förekommande trådar.
Det fungerar fint här i Om Flashback.

Jag tror det bidrar till att diskussionerna blir mer levande i trådarna när de rör sig lite i forumvyn istället för att ligga statiskt vid toppen.
EDIT:
https://www.flashback.org/t1951813
Utmärkt tanke! Skulle nog vara ett lyft för I&I.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in