Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeHarrison
Ja, det är sannerligen ingen enkel situation. Delar din uppfattning där men båda sidor gör givetvis fel och jag kan förstå båda sidor men Palestina har mer legitimitet till landet i min mening. Jag är som sagt för en tvåstatslösning och att Israel slutar utvidga sitt territorium men att Palestina/arabvärlden måste lugna sig också.
Egentligen är det så komplicerat så det är ingen idé att försöka sätta sig in i det hela men i alla fall.
Nja, du kanske Borde sätta in dig lite mer, iaf så du slipper hävda felaktigheter som att Palestina har mer "legitimitet till landet",
För du svarade ju på Strix inlägg, där han skrev om det ursprungliga FN-förslaget om en Tvåstatslösning.
Det var araberna som förkastade den lösningen.
Istället gick de till attack mot judarna för att, enligt deras egna ord - "kasta ut judarna i havet."
och det var inte ens första gången den arabiska populationen gått till attack mot den judiska populationen. Redan vid den tiden var det en gammal historia.
och Nej, jag är vare sig arab-hatare eller Israel-älskare, utan jag utgår från vad vi faktiskt vet.
För att förstå det grundläggande i konflikten bör vi gå tillbaka till sönderfallet av det ottomanska riket, och det maktvakuum som då uppstod.
Dvs det fanns egentligen inget "Palestina" då.
Utan på hela Levanten, i hela Mellanöstern, fanns det istället en väldig massa små lokala hövdingadömen.
Tex Beduinhövdingar som behärskade en viss avgränsad geografisk plats. Mellan dessa (som ständigt bekrigade varandra) fanns det Rövarhövdingar)liksom det fanns hövdingar och klanledare av olika religiös tillhörighet.
Efter ottomanska rikets fall dök Européer upp och analyserade vilka maktstrukturer som fanns. De valde att tex stödja vissa beduinhövdingar. De erbjöd dem att skapa Kungarike.
Tex på Arabiska halvön fanns det Flera beduinstammar som behärskade olika delar. Flera på Arabiska halvön (som med europeisk hjälp kunde skapa kungadömen och bilda nationer, i Saudiarabien, i Yemen, Förenade Arabemiraten, Qatar.
Irak var också en sådan Beduinhövding som fick bli kung.
Detta skriver jag eftersom det var på det sättet som de flesta av Mellanöstern länder skapades.
Jordanien (Israels granne) var en sådan Beduinhövding som helt enkelt tog makten och utropade kungadöme.
Liksom i Syrien var det fanns en annan Beduinhövding.
Druserna i Libanon gjorde på sitt eget sätt.
Men ... lägg nu märke till att Palestinierna aldrig hade någon sådan stark och mäktig Beduinhövding.
Palestina var bara bestående av enkla bönder, iaf utanför storstäderna.
och i städerna var den arabiska makteliten djupt korrumperad, hade inte folkets stöd på något sätt.
och Israelerna, judarna, de Såg ju vad som skedde runt omkring dem. De såg hur de lokala Beduinhövdingarna skapa sig sina egna länder.
Så de lokala judarna gjorde samma sak.
De var helt enkelt Före de palestinska araberna.
De hade bättre sammanhållning och bättre vision.
De tog helt enkelt chansen när den öppnade sig.
Precis som araberna i de omkringliggande nyblivna länderna också gjorde.
Men de sk palestinierna var för sen ute.
---
Det är i Det vi hittar konfliktens början.
Israel var alltså först ute med att ta makten och utropa eget land.
Det kunde inte araberna acceptera så de gick till attack på nytt.
Israelerna accepterade Ändå en Tvåstatslösning.
De var villiga att ge araberna eget land. Men araberna ville inte.
Efter det har ju faktiskt araberna gått till attack gång efter gång efter gång efter gång.
Inte bara inom landets gränser, utan de har ju t.o.m. dragit med sig alla grannländerna i militära invasionsförsök - där de alltså tänkte göra allvar med hoten om att "köra ut judarna i havet".
Inte bara en gång utan två gånger.
Jag måste säga att Israel har all rätt i världen att försvara sig.
Dör först och främst så har de tagit makten på Exakt samma sätt som alla de andra länderna i grannskapet har gjort.
och om de anses vara legitima, så måste även Israel ses som legitimt.
Eller hur.
Judarna vann sitt land på Samma sätt som sina grannländer.
Den enda skillnaden är att de arabiska folken i Israel aldrig har accepterat att de blev besegrade.
Palestinierna borde visa god vilja först, före de kommer med krav på eget land.
Så länge de envisas med att ständigt attackera judarna så är det svårt att se araberna som några rättmätiga arvtagare till marken de ändå aldrig ens har brytt sig om att ha någon styresrätt över.
Så länge araberna använder våld så måste Israel få lov att försvara sig, på alla tänkbara sätt.