2013-04-26, 10:16
En polare plockade ihop en dator åt mig och monterade sedan ihop allting. Saken är den att fläkten låter så djävulskt mycket. Värst är det när man spelar spel. Man kan fan tro att dammsugaren är igång. Var sjukt länge sedan jag hade en stationär dator så jag vet inte hur mycket det ska låta. Men känslan är att något inte är riktigt som det ska. Vad kan det vara? Kan man ändra fläktinställningar någonstans utan att behöva lossa på "skalet"?
Citera
2013-04-26, 10:25
Medlem
MrUnderligs avatar
Gå in i inställningar för fläktar och ställ in hastigheten så det inte låter som på en industri.
Citera
2013-04-26, 10:34
Medlem
Shavouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedefish
En polare plockade ihop en dator åt mig och monterade sedan ihop allting. Saken är den att fläkten låter så djävulskt mycket. Värst är det när man spelar spel. Man kan fan tro att dammsugaren är igång. Var sjukt länge sedan jag hade en stationär dator så jag vet inte hur mycket det ska låta. Men känslan är att något inte är riktigt som det ska. Vad kan det vara? Kan man ändra fläktinställningar någonstans utan att behöva lossa på "skalet"?

Det har väl inget med köpråd att göra.

Problemet kan vara att kablarna kan vara fel lagda så att värmen stannar kvar i datorn så fläktarna går på högvarv hela tiden.
Citera
2013-04-26, 10:59
Medlem
Olegskis avatar
Byt ut delarna igen.
Citera
2013-04-26, 11:12
Medlem
Installera vattenkylning istället?
Bygg en stor kylfläns så behövs inga fläktar alls.

Det är nog inte så bra att ställa ner fläktarna manuellt, då kanske datorn blir överhettad istället.
Citera
2013-04-26, 11:34
Medlem
Denoms avatar
Köp en rejäl fläkt som kan gå på lägre RPM.
Citera
2013-04-26, 11:41
Jag är så jävla okunnig. Kan någon länka en prisvärd, relativt tyst fläkt?
Citera
2013-04-26, 11:42
Medlem
vill du bli av med ljud måste du tänka på följande saker, fläktar låter så enkelt är det. Det du kan göra för att minska ljudet är att du sätter vattenkylare för både grafikkort samt processorn. Med dessa två vatten kylda samt små/stora fläktar som suger in lufta samt ut luft ur burken så kan jag garantera dig att du inte kommer höra något ifrån din dator. Min dator är byggt exakt såhär och jag kan ibland inte se om den är på eller av eftersom den inte låter.

Köp alltid extra kylpasta när du monterar ihop datorer du själv bygger, ju mera sånt du lägger på desstu bättre leder den bort värme.
Citera
2013-04-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedefish
Jag är så jävla okunnig. Kan någon länka en prisvärd, relativt tyst fläkt?

skulle du kunna kolla vad du har för cpu??

man kan ju plocka ihop ett relativt tyst kylarsystem för 600:-
Citera
2013-04-26, 17:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd Stationärt -> Hårdvara

//Mod
Citera
2013-04-26, 18:15
Medlem
Det är större risk att det är grafikkortet som låter så mycket, att köpa en cpu-kylare kommer då inte hjälpa.

idiotiskt att ens rekommendera det innan man kollat upp vad problemet är. Jag gissar på att du har jävligt dåligt luftflöde, speciellt vid grafikkortet. Då blir det väldigt varmt där och datorn måste höja hastigheten på fläkten. Möjligtvis är det även coil whine som låter.

Att ha ett tyst chassi hjälper också.

Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Köp alltid extra kylpasta när du monterar ihop datorer du själv bygger, ju mera sånt du lägger på desstu bättre leder den bort värme.

Kylpastans enda uppgift är att täppa till hål emellan metallerna så att det blir kontakt. Kylpastan leder värme sämre än vad kylflänsen gör, mycket kylpasta kommer därför göra att det blir varmare. Man ska ha så absolut lite kylpasta som möjligt.

http://www.hardwaresecrets.com/image...hp?image=36258

http://www.hardwaresecrets.com/print...se-Part-1/1303
Senast redigerad av virtuamvp 2013-04-26 kl. 18:18.
Citera
2013-04-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virtuamvp
Det är större risk att det är grafikkortet som låter så mycket, att köpa en cpu-kylare kommer då inte hjälpa.

idiotiskt att ens rekommendera det innan man kollat upp vad problemet är. Jag gissar på att du har jävligt dåligt luftflöde, speciellt vid grafikkortet. Då blir det väldigt varmt där och datorn måste höja hastigheten på fläkten. Möjligtvis är det även coil whine som låter.

Att ha ett tyst chassi hjälper också.

Kylpastans enda uppgift är att täppa till hål emellan metallerna så att det blir kontakt. Kylpastan leder värme sämre än vad kylflänsen gör, mycket kylpasta kommer därför göra att det blir varmare. Man ska ha så absolut lite kylpasta som möjligt.

http://www.hardwaresecrets.com/image...hp?image=36258

http://www.hardwaresecrets.com/print...se-Part-1/1303

oj jag har alltid hällt i mer, men för mig har tempen alltid sjunkit och därför har jag köpt extra enbart för att jag trodde att det ledde bort värmen mer effektivt haha, tack för att du skrev det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in