2013-04-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Först känns upprättandet av ett skuldebrev som en bra idé till att börja med.

Men det känns som att om det ska finnas minsta lilla möjlighet att förhållandet ska kunna hålla i längden så måste ni sätta er ner så att du får full insyn i flickvännens ekonomi, för det finns alltför många tecken på att det du tror du vet inte stämmer med sanningen.

- Flera gånger när du ska få en tillbakabetalning så händer plötsligt något akut så att du inte får dina pengar.

- Att skatteverket skulle ringa din flickvän för att säga att de ska ha 40.000:- extra för en bostadsrättsförsäljning 2011 och att de ber henne att behålla pengar på sitt bankkonto medan de utreder ärendet och att de ska polisanmäla henne känns inte helt trovärdigt. För det första sker den typen av kommunikation näst intill alltid skriftligt från skatteverkets sida. Om de dessutom säger att de ska ha 40 tkr och att en polisanmälan ska göras så måste skattetillägg på troligtvis 40% ingå i de 40 tkr och den faktiskt ökade skatten är då cirka 28 tkr. Men nu är det så att skattetillägg ska vara det enda straffet man får om inte den undanhållna skatten uppgår till betydande belopp då även åtal för skattebrott kan komma i fråga. Enligt praxis anses dock betydande belopp vara ungefär ett basbelopp varför skatteverket inte skulle bry sig om att göra en polisanmälan då de vet att inget skulle hända. Vidare skulle den här typen av händelse innan ett beslut tas alltid leda till att man får ett brev gällande vad skattemyndigheten överväger att ändra på avseende deklarationen och varför och att man får möjlighet att svara med sin egen motivering till varför ändringen inte ska göras. Att skatteverket dessutom skulle "be" flickvännen att inte röra de 25 tkr hon fått "loss" till ett vanligt bankkonto från sin trots allt betydande investering känns inte heller trovärdigt.

- Att vinsten från försäljningen av bostadsrätten skulle ligga i fonder och vara så hårt bunden att det inte går att komma åt kapitalet utan så kraftiga avggifter att det i praktiken är omöjligt kräver en relativt avancerad konstruktion vilket jag bedömer som osannolikt att det föreligger.

- Likviden från försäljningen har garanterat gått in på ett enda bankkonto. Varför har din flickvän sedan valt att investera beloppet hos två skilda banker? De flesta banker kan trots allt erbjuda samma produkter som konkurrenterna har.

- Visst är väl restaurangbranschen kanske inte den mest rumsrena, men att ha sån otur att man hos flera arbetsgivare i rad inte får ut sin lön ...

Risken finns att din flickvän är mycket mera skuldsatt än vad hon har talat om för dig så det enda raka är att ni sätter er ner och går igenom hennes ekonomi tillsammans och att du verkligen får se papper från KFM, eventuella kreditinstitut och bankerna om hur stor skuld hon faktiskt har och hur stora tillgångar hon har och hur de eventuella låsta placeringarna faktiskt ser ut och på vilket sätt de är bundna som omöjliggör ett förtida uttag. Att ni går igenom uttag/utbetalningar från hennes bankkonto för att göra en budget är också en bra idé som gör att det kommer att bli tydligt om hon har ytterligare skulder som du ej känner till.

Min mening är inte att vara negativ men min magkänsla säger mig att det kan vara något lurt här...

jag förstår att du är misstänksam och hon ljög om en del saker från början så hon skämdes pga att hon hade hamnat hos kronofogden, en dag fick jag helt enkelt nog på lögnerna och skrev till henne "nu går jag och läser din post, jag kan inte vara ihop med dig utan att få veta sanningen" jag läste igenom väldigt många brev, så att jag vet att mycket av det jag skriver stämmer, sedan är jag inte fullt så insatt i de pengarna som är placerade mer än att jag sett papper på att de existerar och att de har två olika avtal. hon har ärvt pengar i två omgångar och det handlar om ca 2 miljoner kronor.
Citera
2013-04-26, 17:33
Medlem
Pulpas avatar
Ett samtal till fogden så har du hennes skuldsaldo, ett samtal till Skatteverket så har du hennes ev restskatt. Är offentliga handlingar.
Citera
2013-04-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Ett samtal till fogden så har du hennes skuldsaldo, ett samtal till Skatteverket så har du hennes ev restskatt. Är offentliga handlingar.

jag har som sagt redan sett utdrag på hur mycket skulder hon har hos fogden. jag har koll på att hon inte ljuger nu.
Citera
2013-04-26, 18:33
Medlem
Pulpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
jag har som sagt redan sett utdrag på hur mycket skulder hon har hos fogden. jag har koll på att hon inte ljuger nu.
Gott!
Hoppas allt löser sig!
Citera
2013-04-26, 18:38
Medlem
det har kommit många bra förslag i tråden som jag ska undersöka, kan tillägga att hon har en advokat i familjen hon ska kontakta i morgon som har hjälpt henne innan.

de förslagen jag ska undersöka är ifall hon kan få loss sina låsta pengar,gå till banken för att se vad de har för förslag, skriva skuldbrev m.m
Citera
2013-04-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om man ska ha med villkor om utredd skuld bör man ha med någon formulering i stil med "dock senast ett år från och med dagen för undertecknandet av detta skuldebrev".
Nämne inte detta då det i mallen finns ett stycke om vad som gör att man kan avbryta avbetalningen och kräva in hela skulden. Att sätta exakt datum var ju tydligen ett problem.

Till TS:
Vad skönt att höra att hon har en advokat i familjen, då kan den ju hjälpa er med formulering på skuldbrevet också, försäkra dig bara om att det inte förekommer något Jäv då advokaten kanske lägger det mer förmånsaktigt åt sin släkting (man vet ju aldrig, advokater är människor dem med).

Hoppas ni får löst detta snabbt så att ni kan lägga detta bakom er och fokusera på er framtid ihop istället.
Citera
2013-04-27, 10:56
Medlem
Citat:
jag förstår att du är misstänksam och hon ljög om en del saker från början så hon skämdes pga att hon hade hamnat hos kronofogden, en dag fick jag helt enkelt nog på lögnerna och skrev till henne "nu går jag och läser din post, jag kan inte vara ihop med dig utan att få veta sanningen" jag läste igenom väldigt många brev, så att jag vet att mycket av det jag skriver stämmer, sedan är jag inte fullt så insatt i de pengarna som är placerade mer än att jag sett papper på att de existerar och att de har två olika avtal. hon har ärvt pengar i två omgångar och det handlar om ca 2 miljoner kronor.

Sanslöst dålig rådgivning från banken om hon har så mycket pengar "låsta" i flera år framåt när hon inte har råd att klara av vardagen och dragit på sig skulder hos kronofogden.
Citera
2013-04-27, 16:26
Medlem
Citat:
det har kommit många bra förslag i tråden som jag ska undersöka, kan tillägga att hon har en advokat i familjen hon ska kontakta i morgon som har hjälpt henne innan.

de förslagen jag ska undersöka är ifall hon kan få loss sina låsta pengar,gå till banken för att se vad de har för förslag, skriva skuldbrev m.m

Om jag hade varit dig så skulle jag skriva ett skuldbrev som inkluderar en ränta motsvarande vad du hade fått om du hade haft på banken. Återbetalningsdatum hade jag satt till samma dag som hon får röra de låsta pengarna. På det sättet blir det som om du hade pengarna på ett sparkonto istället. Samtidigt så kan din flickvän fokusera på att betala av sina skulder istället.

Du får börja spara igen till ditt MC-kort och ta det när du har tillräckligt mycket pengar. Samtidigt som du beskrev henne som din drömtjej verkar du hata henne för att du inte kan ta ditt MC-kort. Är verkligen en papperslapp mer värd en din drömtjej?
Citera
2013-04-27, 16:34
Medlem
JohnLocke2s avatar
Du påstår att hon är skyldig dig 46000 kronor men så är det antagligen inte.

Ni har varit tillsamman i 2 år. Man får anta att du har haft samlag med henne ca 3 gånger i veckan.
Det blir 3 x 52 x 2 =ca 300 gånger.
Ett samlag med en billig hora kostar ca 500 kronor. Vi får anta att hon är bättre än så.
Vi kan säga 1000 kronor.

Då är du skyldig henne . 300 000 - 46 000 kronor = 254 000 kronor.

Eller så kan vi säga att varje samlag kostade 46000/300 ca 150 kronor.

Jag har svårt att de vad du klagar på.

Glöm pengarna och njut av denna kvinna istället.
Mvh
John
Citera
2013-04-29, 12:54
Medlem
Bruden blåser dig. Så enkelt är det tråkigt nog.

Skatteverket begär aldrig att folk ska hålla pengar kvar på kontot i fall att de ska betala skatt framöver. Det som de har makt att göra är att "låsa" skattekontot så pengarna aldrig betalas ut därifrån. Men detta var ju pengar som din tjej hade på sitt eget bankkonto och dessa har Skatteverket ingenting med att göra hur hon spenderar dem.

Kort och gott. Hon ljuger dig rakt upp i ansiktet. Dumpa direkt är mitt tips. Eller vänj dig vid att leva resten av ditt liv i ren ekonomisk misär utan vare sig MC kort eller mat på bordet.
Citera
2013-04-29, 14:56
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Jag ska försöka fatta en lång historia kort. Min tjej har jobbat inom resturangbranschen ett bra tag och har bytt jobb ett par gånger då arbetsplatserna har utnyttjat henne och skitet i att betala ut löner och semesterersättningar, de har även smuslat med timmarna. Hon har varit i kontakt med resturangfacket x antal gånger men de verkar inte villiga att hjälpa henne även om hon har bevis på mycket. Vi har varit ihop i ca 2 år och hon började låna pengar redan efter 6 månader.

Helt osannolikt. Fackets uppgift ar att ta tillvara medlemmarnas intressen sa om hon ar medlem, har jobbat (vitt) inom restaurang och ringt facket och fatt NEJ.. Ledsen men sa gar det inte till. Eller sa har hon inte lyckats formedla sitt problem till facket, kanske ar hon en san dar tjej som ringer ett viktigt samtal och sa later det sahar

"jo sa att jag undrar.... eh jag fick ingen lon dara nar jag hade jobbat forst fem veckor sen nar jag slutade och pa mitt nya stalle efter en vecka sa gick jag tillbaka och fragade nar lonen kommer och dem sa att den hade betalat ut men sa jag att kontonumret var fel sa att nagon maste polisanmala dem!"
Citera
2013-04-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Du påstår att hon är skyldig dig 46000 kronor men så är det antagligen inte.

Ni har varit tillsamman i 2 år. Man får anta att du har haft samlag med henne ca 3 gånger i veckan.
Det blir 3 x 52 x 2 =ca 300 gånger.
Ett samlag med en billig hora kostar ca 500 kronor. Vi får anta att hon är bättre än så.
Vi kan säga 1000 kronor.

Då är du skyldig henne . 300 000 - 46 000 kronor = 254 000 kronor.

Eller så kan vi säga att varje samlag kostade 46000/300 ca 150 kronor.

Jag har svårt att de vad du klagar på.

Glöm pengarna och njut av denna kvinna istället.
Mvh
John
Haha det fick mit att skratta.

Citat:
Ursprungligen postat av JWellwellwell
Bruden blåser dig. Så enkelt är det tråkigt nog.

Skatteverket begär aldrig att folk ska hålla pengar kvar på kontot i fall att de ska betala skatt framöver. Det som de har makt att göra är att "låsa" skattekontot så pengarna aldrig betalas ut därifrån. Men detta var ju pengar som din tjej hade på sitt eget bankkonto och dessa har Skatteverket ingenting med att göra hur hon spenderar dem.

Kort och gott. Hon ljuger dig rakt upp i ansiktet. Dumpa direkt är mitt tips. Eller vänj dig vid att leva resten av ditt liv i ren ekonomisk misär utan vare sig MC kort eller mat på bordet.
de tvingar henne inte till att hålla kvar pengarna. de bad henne hålla kvar dem på kontot för att göra det så lätt som möjligt för sig själv.

för er övriga så verkar det som om det kommer att lösa sig nu. hon har gett över all information om obetalda löner och obetald semesterersättning till sin advokat nu och han ska kolla på det. han har även fått fullmakt till hennes konto så att han kan lösa de låsta pengarna på banken. angående advokaten så kommer hon inte bli blåst då hon gav iväg en fullmakt då det är en hon litar otroligt mycket på inom familjen som har hjälp henne innan, bland annat då arvet skulle delas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in