• 1
  • 2
2013-04-26, 02:03
Medlem
Jag ska försöka fatta en lång historia kort. Min tjej har jobbat inom resturangbranschen ett bra tag och har bytt jobb ett par gånger då arbetsplatserna har utnyttjat henne och skitet i att betala ut löner och semesterersättningar, de har även smuslat med timmarna. Hon har varit i kontakt med resturangfacket x antal gånger men de verkar inte villiga att hjälpa henne även om hon har bevis på mycket. Vi har varit ihop i ca 2 år och hon började låna pengar redan efter 6 månader.

jag tänkte ta mc-kort förra året och fick skita i det då hon hade strul med pengar och jag fick lägga ut. I dagsläget är hon skyldig mig 46 000kr och har 10 000kr i skulder hos kronofogden. 2011 så sålde hon en lägenhet som hon ärvt, hon betalade in skatt i samband med detta och låste samtidigt sina pengar i finder som inte går att röra på ett par år mer än att hon kan ta ut 25000kr om året. Anledningen till att hon låste dem var för att hon hade det väldigt struligt med alkohol under den tiden och kunde inte ta hand om sig själv, detta löste sig dock när hon träffade mig. I dagsläget har hon bytt till en mycket tryggare bransch och har just nu en provanställning på ett stort internattielt företag.

i går fick hon ut 25000 kr som hon skulle betala mig pga skulden. När hon sålde lägenheten så kunde de inte fastställa vad den som ägde den innan köpt den för (hon ärvde ju den och hade ingen koll) nu har en släkting fått framviontraktet på något sätt, släktingen till min flickvän har ofta försökt mjölka ur min flickvän på pengar och han hatar henne i princip.

igår när jag skulle få dessa 25000 kr så fick hon ett samtal från skatteverket om att de fått in dessa papper och att hon ska betala in 40 000kr extra. Hon har verkligen inte de pengarna. De ska dessutom polisanmäla henne då de påstår att hon försökt lura staten medvetet. Efter detta bad de henne behålla pengarna på kontot under tiden de reder ut detta. Just nu känns det aldrig som om jag kommer att få se mina pengar om jag inte tvingar henne föra över dem ändå. Men då kommer det till den moraliska frågan. Är det verkligen rätt av mig att kräva att hon ska betala skatt tillbaka det precis just nu ?

jag har en vision om att vi någon gång i framtiden ska ha en gemensam ekonomi där hon inte ska behöva låna pengar av mig när hon har ont om pengar,nu har denna skulden dock följt med från början. Jag vet att hon verkligen inte försöker blåsa mig och att hon verkligen vill betala tillbaka, det känns dock så jävla tråkigt, jag är ung och tjänar helt okej men ändå har det känts som jag levt som en student ekonomiskt sedan jag träffade henne.

46000 är det jag skrivit upp men egentligen handlar det om mer då jag ofta inte lånat ut pengar utan har bjudit henne på saker hela tiden.

jag har verkligen svårt att bestämma mig om det är moraliskt rätt av mig att be henne föra över pengarna i detta sammanhanget men samtidigt känns det som om det kommer att ta en evighet innan jag får se pengarna igen om jag inte tar dem nu. Kan tillägga att detta är den kvinnan som jag troligtvis kommer att spendera mitt liv ihop med trotts detta och jag har svårt att klandra henne för detta, även om hon är klumpig med ekonomin så har hon haft extremt otur med ekonomin, vi har dock fortfarande inte gett upp hoppet om att se pengarna hon blivit blåst på.

ber om ursäkt för rörig text, skriver på mobilen.

så vad tycker ni. Moraliskt rätt eller inte?
Senast redigerad av Tamii 2013-04-26 kl. 02:07.
Citera
2013-04-26, 02:12
Medlem
superslisks avatar
1 fixa cashen
2 dumpa
3 bränn cashen
Citera
2013-04-26, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superslisk
1 fixa cashen
2 dumpa
3 bränn cashen

Hon är allt man önskar sig av en tjej förutom ekonomiska biten, hon är inte tjejen man ger upp i första taget, hon är riktigt snygg, trevlig, bra i sängen, samma politiska värderingar, samma synesätt på livet,rolig,trevlig och sist men inte minst så älskar jag henne och ser en framtid ihop med henne, hon har ju pengarna men de är som sagt låsta ett par år fram över. hon har absolut inte slösat pengar hon inte haft, utan hon har haft riktigt otur.

på jobbfronten ser det mycket bättre ut för henne och ser inte ut som om det kommer att strula mer för henne.

dumpa kommer inte på frågan, så det är ingen idé att någon skriver att jag ska dumpa henne.
Citera
2013-04-26, 02:26
Medlem
Det tycker jag inte att du bör göra. Det är rätt taskigt i den sits hon är i just nu.

Vad ni däremot bör (och ska!) är att skriva ett skuldebrev som visar exakt hur mycket hon är skyldig dig. Skriv gärna ett datum då det senast ska vara betalt, och att dröjsmålsränta om 8% tillkommer om det dröjer efter detta datum. Det här kanske låter som overkill, men man vet aldrig. Om hon dumpar dig om ett halvår kommer du vara förbannat jävla glad att du fixade det där. Googla skuldebrev för att kolla hur de kan se ut.
Citera
2013-04-26, 02:30
Medlem
Här har du en mall till skuldebrevet.

http://www.foretagande.se/images/mallar/skuldebrev.pdf

Och skit i att det känns konstigt. Se till att fixa det, och gör det inom en vecka. Man vet aldrig.
Citera
2013-04-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Här har du en mall till skuldebrevet.

http://www.foretagande.se/images/mallar/skuldebrev.pdf

Och skit i att det känns konstigt. Se till att fixa det, och gör det inom en vecka. Man vet aldrig.

dock är ju bara problemet att jag inte vet ifrån när man ska skriva att amorteringen ska börja i sådana fall då hon kanske kommer att få betala av detta först. 25000kr räcker ju en bit, sedan kanske hon kan få uppskov från skatteverket med tre månader då hon kan stoppa undan 5000kr månaden, på det sätter har hon fixat 40 000kr på tre månader, men då återstår ju kronofogden också.

verkar ju också som mc får vänta ett år till om jag inte tar pengarna nu, redan sumpat mc en gång innan pga henne.
Citera
2013-04-26, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
dock är ju bara problemet att jag inte vet ifrån när man ska skriva att amorteringen ska börja i sådana fall då hon kanske kommer att få betala av detta först. 25000kr räcker ju en bit, sedan kanske hon kan få uppskov från skatteverket med tre månader då hon kan stoppa undan 5000kr månaden, på det sätter har hon fixat 40 000kr på tre månader, men då återstår ju kronofogden också.

verkar ju också som mc får vänta ett år till om jag inte tar pengarna nu, redan sumpat mc en gång innan pga henne.
Ta till god marginal då. Och du MÅSTE ju inte kräva in alla amorteringar på rätt datum heller. Vidare kan ni alltid skriva ett nytt skuldebrev senare. Sluta hitta på ursäkter. Är hon skyldig dig så jävla mycket pengar SKA, och jag menar SKA ni ha ett skuldebrev.

För att ta ett exempel på vad du kan fylla i:

Stryk punkten om ränta. Den är ändå inte så jätteviktig.

På amortering skriver du att hon ska betala exempelvis 3000kr/mån, men lägger till att hon inte behöver amortera före ett visst datum. Detta datum kan du exempelvis lägga ett år in i framtiden eller vad som nu passar.

Dröjsmålsränta ska du dock fylla i. Det behövs inte i strikt mening, men det är lika bra att lägga till den ändå. Jag har för mig att 8 eller 9% är standard.

Om du inte fixar detta är du dum i huvudet. Jag var dum i huvudet en gång. Det fick jag ångra...
Citera
2013-04-26, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Hon är allt man önskar sig av en tjej förutom ekonomiska biten, hon är inte tjejen man ger upp i första taget, hon är riktigt snygg, trevlig, bra i sängen, samma politiska värderingar, samma synesätt på livet,rolig,trevlig och sist men inte minst så älskar jag henne och ser en framtid ihop med henne, hon har ju pengarna men de är som sagt låsta ett par år fram över. hon har absolut inte slösat pengar hon inte haft, utan hon har haft riktigt otur.

på jobbfronten ser det mycket bättre ut för henne och ser inte ut som om det kommer att strula mer för henne.

dumpa kommer inte på frågan, så det är ingen idé att någon skriver att jag ska dumpa henne.

Du måste sluta tänka med kuken och börja använda hjärnan.
Hon utnyttjar dig och du försvarar dig med att hon är bra i sängen.
Du hade kunnat glida runt på en MC i sommar om det inte vore för hennes nonchalanta attityd till sin ekonomi.

Dumpa!
Citera
2013-04-26, 05:26
Medlem
lottobarns avatar
Håller med föregående talare!

Nu gäller det i första hand att få tillbaka degen, om du nu inte går runt med tanken att gifta dig med henne eller redan har så mycket pengar att du inte bryr dig?

Sen finns det mig veterligen inga konton där man kan låsa pengarna utan att kunna plocka ut dom. Skulle vara det kanske att det kostar en lusing att avsluta kontot, men det är allt.

Jag vet att känns jobbigt, har själv suttit i liknande situation men det måste göras. Det kommer straffa dig om du är för generös i längden.

lycka till
Citera
2013-04-26, 06:49
Medlem
pajasos avatar
En skuld är en skuld och ska betalas tillbaka så fort det går, det vet alla normala personer, men det finns ju gånger man kan göra undandag, som du nu.

Jag förstår att du är besviken över att hon har strulat, men om du verkligen känner att det är tjejen du älskar och kommer spendera din framtid med, samt att hon kommer bättra sig i framtiden när det har ordnat upp sig med allt och hon har en fast inkomst så låt det gå för den här gången, men förklara att du kommer va där på alla sett men att du inte kan ge henne mer pengar som du har gjort (med det menas inte att man slutar bjuda på saker, köper saker när man vill, osv det är fortfarande din tjej liksom) men bara för det kan inte du lösa varje knas.

Va bestämd mot henne men va det på rätt sett, och glöm inte bort att det bara är pengar i slutändan, svek känns så mycket mer och äkta kärlek växer inte på träd.
Citera
2013-04-26, 07:35
Medlem
Despised66s avatar
Jag vet inte varför jag inte reagerar som vissa andra här och tycker att du ska skita i henne så fort du får tillbaka pengarna? Men det får mig att må bra iaf.

Det är din tjej, du säger att det förmodligen är hon du ska leva resten av ditt liv med. Du älskar henne. Du sitter med tillräckligt med cash för att kunna klara dig medans hon har det jobbigt angående pengarna pga att hon haft otur som du beskriver det. Är det verkligen så himla viktigt att fixa din MC just nu istället för att hjälpa din kära att komma på fötter? Skulder ska alltid tillbaka det klart men att du skulle pressa henne med att betala tillbaka så fort som möjligt så att du kan köpa din mc medans hennes ekonomi går under låter väldigt hårt och elakt, eller? Den känslan fick jag genom hela din text.

Skulle hon varit en otacksam skitstövel kunde jag förstå att du skulle pressat, men du säger själv att hon är bäst.
Citera
2013-04-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despised66
Jag vet inte varför jag inte reagerar som vissa andra här och tycker att du ska skita i henne så fort du får tillbaka pengarna? Men det får mig att må bra iaf.

Det är din tjej, du säger att det förmodligen är hon du ska leva resten av ditt liv med. Du älskar henne. Du sitter med tillräckligt med cash för att kunna klara dig medans hon har det jobbigt angående pengarna pga att hon haft otur som du beskriver det. Är det verkligen så himla viktigt att fixa din MC just nu istället för att hjälpa din kära att komma på fötter? Skulder ska alltid tillbaka det klart men att du skulle pressa henne med att betala tillbaka så fort som möjligt så att du kan köpa din mc medans hennes ekonomi går under låter väldigt hårt och elakt, eller? Den känslan fick jag genom hela din text.

Skulle hon varit en otacksam skitstövel kunde jag förstå att du skulle pressat, men du säger själv att hon är bäst.

jo, det känns elakt men dessa pengarna "har varit på väg in på mitt konto" ett par gånger och jag känner mig mer besviken varje gång detta händer, för att det kommer alltid något i vägen när hon ska betala in en del av skulden.

jag kommer göra så att jag ber henne föra över en liten del av pengarna då jag ska boka biljetter till en sak innan de tar slut och dessutom har jag väldigt mycket räkningar denna månaden som ska betalas eftersom att hon satte mig i skiten förra månaden och jag inte kunde betala et par räkningar.

jag har snackat med henne om skuldbrev och det går hon helt med på. dock undrar jag hur det går till? funkar det som ett vanligt kontrakt? att man måste ha ett vittne från vardera sida?

pengarna är placerade i olika fonder på två olika banker, den ena summan på ena banken ligger på ca 500 000kr tror jag. summan är låst till 2016. banken säger att det inte går att få ut pengarna. läste dock på lite själv nu och det är tydligen inte ovanligt att banken säger att det inte går. dock så går det om man betalar en ränteskillnadssats. hur hög tror ni ränteskillnadssatsen blir? jag har ingen aning om hur kontraktet är skrivet och jag vet inte hur mycket banken tjänar på att de satsar hennes pengar i fonder. något måste de dock tjäna då de aktivt lägger om pengarna i fonderna hela tiden, de utför ju inte jobbet gratis.
Senast redigerad av Tamii 2013-04-26 kl. 09:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in