Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-04-27, 18:27
  #25
Medlem
Magnet83s avatar
Jag har inte tid och ork just nu för någon sammanställning, men jag passar på att posta ett omfattande arbete från Radio Islam om det judiska inflytandet i Östeuropa genom åren så andra kan hjälpa till också.

http://www.radioislam.org/islam/engl...easteurope.htm
Citera
2013-04-27, 18:37
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Realisten.se kan idag publicera en djupgående granskning av det judiska inflytandet i dagens Ryssland och hur maktstrukturerna i Ryssland på många sätt är väldigt lika de maktstrukturer som finns i västvärlden. Jag tänkte att detta kunde vara ett ämne som var intressant för Flashback-panelen att diskutera då vi ofta jämför situationen i Östeurupa med den i Sverige - utan att kanske alltid ha så där jättemycket kött på benen. Debatten är som vanligt fri inom ämnet.

https://www.realisten.se/2013/04/25/...d-av-ryssland/



Avslutningsvis vill jag tacka Viktor Karlsson för en grundlig och genomgående granskning och all den research han har lagt ner.
MYCKET tacksam att realisten.se och SvP visar var skåpet ska stå i denna fråga. Har länge varit en säkerhetsrisk med den mängd ovetande nationalister samt "nationalister" som hävdade att Putin skulle vara god.
Citera
2013-05-04, 09:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEdler
Kan inte du sammanställa vilka som enligt din snabbgenomgång är judar respektive icke-judar bland de rikaste och därmed ligger till grund för din slutsats att "de judiska oligarkerna fortfarande är dominerande och i majoritet"?

Citat:
Ursprungligen postat av Fedayeen
Ja, visst, gärna.

Låt oss använda Forbes lista över miljardärer.
Jag tycker att vi tittar på de 10 rikaste personerna i Ryssland:

Alisher Usmanov
Vladimir Lisin
Alexei Mordashov
Vladimir Potanin
Vagit Alekperov
Mikhail Fridman (vår favorit)
Mikhail Prokhorov
Viktor Vekselberg
Roman Abrahimovich
Leonid Mikhelson

Låt oss titta på deras etnicitet:

Alisher Usmanov (judisk, Bukharisk jude från Uzbekisktan)
Potanin (judisk)
Vladimir Lisin (judisk)
Fridman (judisk)
Prokhorov (judisk)
Vekselberg (judisk)
Abrahimovich (judisk)
Mikhelson (judisk)
Alekperov (Azeri, men enligt inofficella källor judisk mor)
Mordhashov (rysk)


Du lägger upp en lista över "de 10 rikaste personerna i Ryssland", men anger ingen källa om varifrån denna lista kommer. Den stämmer åtminstone inte överens med Forbes aktuella lista som jag länkade till ovan. Uppgifterna om personernas etniska bakgrund stämmer heller inte, även om jag troligen är mer medveten än vad du är angående vad som skrivs om deras bakgrund på allehanda webbplatser. Jag har trots allt studerat judefrågan i bland annat Ryssland sedan 1990-talet.

För att modifiera den etniska bakgrunden för de personer du listade stämmer följande bättre överens med verkligheten:

Alisjer Usmanov (muslimsk uzbek, men gift med judinna)
Vladimir Lisin (ryss, påstås ibland ha judiskt påbrå, men det saknas belägg)
Alexei Mordashov (ryss)
Vladimir Potanin (ryss)
Vagit Alekperov (halvryss, halvazerier)
Mikhail Fridman (jude)
Mikhail Prokhorov (ryss)
Viktor Vekselberg (jude)
Roman Abramovitj (jude)
Leonid Mikhelson (jude)

Av de tio rikaste (enligt den listan) är fyra personer judar och en är gift med en judinna.

Jag förnekar definitivt inte att judar har ett oproportionerligt stort inflytande i Ryssland. Det har de. Situationen var samtidigt långt värre under Jeltsin-åren då judiska oligarker verkligen kontrollerade landet, i synnerhet under Jeltsins andra mandatperiod. Om du inte redan har gjort det, läs gärna The Oligarchs av David Hoffman eller Godfather of the Kremlin av Paul Klebnikov för att få lite grundläggande bakgrundskunskaper.

Dessutom är jag fortsatt intresserad av att få reda på hur Straybullet gick till väga för att "konstatera att de judiska oligarkerna fortfarande är dominerande och i majoritet trots hur få judar det finns i regionen".


Citat:
Ursprungligen postat av Fedayeen
Bra poäng. Kanske ogillades de, som i fallet Khodorkovskij, av Putin och makteliten i Ryssland?

Du kan inte sammanställa Berezovskij och Gusinskij med "dem". Khodorkovskij ville ju ta över landet. Han hade en enorm ambition och en potential som var farlig. Eliten är inte sams. Den är inte helt enig. Det är ett gäng, ytterst inflytelserika, banditer. Om en person som Berezovskij eller Khodorkovskij utgör problem - Så är det klart att de kommer att få problem själva.

Nej, eliten är verkligen inte sams. Det är en viktig omständighet som alldeles för få verkar inse när de diskuterat etablissemanget, judar, lobbyister eller andra maktkonstellationer som dompterar och dominerar politikerna under den demokratiska fernissan.

Berezovskij och Gusinskij var långtifrån några såta vänner, men genom pragmatiska överenskommelser etablerade de tillsammans med andra judiska, samt en handfull ryska, affärsmän en avgörande makt över det ryska politiska livet under 1990-talet.

Oligarkernas makt är inte lika stor i dagsläget som förr. Artikeln i Realisten ger definitivt inte anledning att ompröva den slutsatsen till följd av de många faktafel den innehåller kombinerat med avsaknaden av källhänvisningar.

Det innebär inte att Putin är ett bålverk mot judiskt inflytande. Han är en pragmatiker. Han har valt att se mellan fingrarna på oligarkernas ekonomiska oegentligheter så länge de inte inkräktar allt för mycket på den politiska sfären, vilket i synnerhet Chodorkovskij försökte göra. Berezovskij nöjde sig med att finansiera den yttersta politiska eliten medan den senare försökte köpa halva Duman.
Citera
2014-04-17, 00:21
  #28
Medlem
Deliberatelys avatar
Som oinsatt i ämnet så verkar det ändå som att alla är överens om att judar har nämnvärt stort inflytande i den Ryska federationen. Genom vilka positioner är det dessa mäktiga judar utövar sitt inflytande genom?

Vad jag förstår så är denna judiska makt mer baserad på ägande av stora företag inom råvaruindustrier, energiindustri, och dylikt, även om en del även har det genom s.k investment och även bankverksamhet. Det vore isåfall en kontrast mot judar i Väst vars makt baseras primärt på bankägande och medieägande(utöver då rena politikerposter och lobbying). Är det korrekt uppfattat?

Hur ser den judiska makten ut gällande ägande av massmedier och genom mäktiga lobbygrupper och intresseorganisationer, säg om man jämför med AIPAC, ADL, SPLC, AJC och dylika i USA? Hur ser den judiska representationen ut genom rena poster inom den federala staten?

Vad som verkar anmärkningsvärt är ju att Ryssland inte inför den splittrande och folkförsvagande agendan med "öppna gränser för invandring", särställning och ekonomiska privilegier för ickevita eller könskonfliktskapandet genom feminism och HBTQ. Vad jag även förstår av saken så har Ryssland inte en skuldbaserad ekonomi och ej heller är ekonomiskt beroende av främmande makter. Om judar har en stor makt i Ryssland, varför ser vi inte att federationen utvecklas åt detta hållet? Snarare tvärtom med förbud mot bögsexpropaganda mot underåriga som hatats så mycket av Västs politiker och journalister. Är det då rimligt att anta att det judiska inflytandet över Ryssland inte är tillräckligt stort för att de ska kunna utöva politisk kontroll över åt vilket håll Ryssland ska gå?

Ska vi se det rent krasst vad för politik Ryssland för, så är de för en intakt befolkning i landet etniskt(om än inte etniskt homogent i sin helhet med en hel del turkfolk, kaukasier, uralier, och ryssar är 80% av befolkningen, enligt*), de är om än inte direkt explicit för familjen vad jag kan se, så iallafall inte mot den, och för en icke-skuldbaserad ekonomi med mycket ekonomiskt oberoende. Rysslands politiska väg verkar i sin helhet sund för de vita i landet, iallafall för ett imperium. Vad finns det att invända mot Rysslands politik, uteslutet korruption(och att judar givetvis är judar och som vilken folkfrämling som helst ej ska ha makt över ett vitt folk), och hur är Ryssland inte en positiv makt för vita folk? Även om judarna har stor makt i Ryssland, så verkar de oförmögna att ruinera landet.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Demogra...#Ethnic_groups
Citera
2014-04-17, 00:36
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Som oinsatt i ämnet så verkar det ändå som att alla är överens om att judar har nämnvärt stort inflytande i den Ryska federationen. Genom vilka positioner är det dessa mäktiga judar utövar sitt inflytande genom?

Vad jag förstår så är denna judiska makt mer baserad på ägande av stora företag inom råvaruindustrier, energiindustri, och dylikt, även om en del även har det genom s.k investment och även bankverksamhet. Det vore isåfall en kontrast mot judar i Väst vars makt baseras primärt på bankägande och medieägande(utöver då rena politikerposter och lobbying). Är det korrekt uppfattat?

Hur ser den judiska makten ut gällande ägande av massmedier och genom mäktiga lobbygrupper och intresseorganisationer, säg om man jämför med AIPAC, ADL, SPLC, AJC och dylika i USA? Hur ser den judiska representationen ut genom rena poster inom den federala staten?

Vad som verkar anmärkningsvärt är ju att Ryssland inte inför den splittrande och folkförsvagande agendan med "öppna gränser för invandring", särställning och ekonomiska privilegier för ickevita eller könskonfliktskapandet genom feminism och HBTQ. Vad jag även förstår av saken så har Ryssland inte en skuldbaserad ekonomi och ej heller är ekonomiskt beroende av främmande makter. Om judar har en stor makt i Ryssland, varför ser vi inte att federationen utvecklas åt detta hållet? Snarare tvärtom med förbud mot bögsexpropaganda mot underåriga som hatats så mycket av Västs politiker och journalister. Är det då rimligt att anta att det judiska inflytandet över Ryssland inte är tillräckligt stort för att de ska kunna utöva politisk kontroll över åt vilket håll Ryssland ska gå?

Ska vi se det rent krasst vad för politik Ryssland för, så är de för en intakt befolkning i landet etniskt(om än inte etniskt homogent i sin helhet med en hel del turkfolk, kaukasier, uralier, och ryssar är 80% av befolkningen, enligt*), de är om än inte direkt explicit för familjen vad jag kan se, så iallafall inte mot den, och för en icke-skuldbaserad ekonomi med mycket ekonomiskt oberoende. Rysslands politiska väg verkar i sin helhet sund för de vita i landet, iallafall för ett imperium. Vad finns det att invända mot Rysslands politik, uteslutet korruption(och att judar givetvis är judar och som vilken folkfrämling som helst ej ska ha makt över ett vitt folk), och hur är Ryssland inte en positiv makt för vita folk? Även om judarna har stor makt i Ryssland, så verkar de oförmögna att ruinera landet.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Demogra...#Ethnic_groups

Bra och intressant inlägg.

Min uppfattning är att judarnas "inflytande" i dagens Ryssland är av mestadels ekonomisk karaktär så som det var i det gamla katolska Europa. Så länge den är sådan så är det ganska lugnt för gojerna även om det naturligtvis inte är optimalt och de borde egentligen kastas ut. Putin är dock inte antisemit av allt att döma även om han nog förstår problemet med dem till vissa delar, ungefär som den yttersta, ideologiska vänstern gör omedvetet. Putin är en pragmatisk realpolitiker som agerar efter vad han kan göra, för att parafrasera hur Adrian Salbuchi uttryckte det.

Se här hur Putin behandlar judeoligarken Chodorkovskij som hade seriösa politiska ambitioner:

http://www.youtube.com/watch?v=x2nNtynZAiI#t=43m47s

Så beter sig inte en "judelakej". Han hånar ju och skrattar åt honom.
__________________
Senast redigerad av Europeisch 2014-04-17 kl. 00:41.
Citera
2014-04-17, 22:16
  #30
Medlem
Det är nog en rejäl utrensning a la Adolf på gång.

Judar i östra Ukraina ska registreras enligt order eller deporteras
Citat:
"Just in the last couple of days, notices were sent to Jews in one city indicating that they had to identify themselves as Jews ... or suffer the consequences," Kerry told reporters. "This is not just intolerable, it's grotesque."

The fliers reportedly being handed out, order Jews in the eastern Ukrainian city of Donetsk to register themselves and pay a tax or face deportation.

http://www.businessinsider.com/ukrai...egister-2014-4


Citera
2014-04-18, 06:50
  #31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Det är nog en rejäl utrensning a la Adolf på gång.

Judar i östra Ukraina ska registreras enligt order eller deporteras


Intressant. Fast frågan är om inte detta är ett typiskt propagandatrick från västvärlden ändå och jag noterade att t.o.m ADL var skeptiska.
Citera
2014-04-18, 12:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Intressant. Fast frågan är om inte detta är ett typiskt propagandatrick från västvärlden ändå och jag noterade att t.o.m ADL var skeptiska.
En av dom som inte har för avsikt att registrera sig har satt ett pris på "ryssar". Det framstår det väl som mer sympatiskt mot bakgrunden av registreringen.

Men jag ska ärligt säga att jag inte greppar vem som är för och emot vem i den här konflikten och om registreringstilltaget är en false flag. Klart är att om dom utvalda ligger bakom så har dom lyckats splittra olika nationella grupperingar mot varandra (särskilt här på Flashback). Söndra och härska.
Citat:
Milliardær udlover dusør på russiske soldater

http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigo...cle2263913.ece
Citera
2014-04-18, 21:47
  #33
Medlem
Operationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEdler
Detta kan möjligen låta gnälligt, men om judefrågan ska diskuteras på ett konstruktivt sätt måste det ske utifrån fakta, inte myter, och det måste i grunden ske analytiskt. Kevin MacDonald är ett föredöme i det hänseendet. Om det inte görs, som i den aktuella artikeln, riskerar det hela bara att ge ammunition till de som vill klä alla kritiska till judisk makt med foliehattar.
Det är uppenbart så att artikeln är tendentiös och en del i den anti-Purin propaganda som just nu förs fram för att täcka över gudstroende nationalisters fiasko i Ukraina. En del nationalister är tyvärr foliehattar och tror lätt det värsta om allt, och dessa är lätta att påverka med en sån här vinklad artikel. Att t.ex. Putin skulle ha haft frånvarande föräldrar och mer eller mindre uppfostrats av Rysslands chefsrabbin är ungefär lika sannolikt som att han använder chemtrails för att förinta alla vita.

Den viktigaste faktorn alla behöver känna till om Putin är att han kämpar för en multipolär värld och har fängslat och fördrivit internationalister inklusive mäktiga internationalistiska judar. Judar som fått behålla sin makt eller givits tillfälle att utöka den under Putins styre är judar som tagit ställning för ett självständigt Ryssland styrt av Putin.

När det gäller det judiska inflytandet i Ryssland så beror detta inte på Putin, utan på att många judar varit väldigt duktiga på att utbilda sig och göra bra affärer. Judarna som grupp i Ryssland har t.ex. varit mycket duktigare på detta än vad ryska nationalister varit som grupp betraktat. Om situationen varit den omvända, att ryska nationalister varit ledande inom näringsslivet medan ryska judar istället satsat på att bli framstående inom området jaga-bögar-på-stan, så hade Putin sannolikt haft en bättre relation med ryska nationalister och en sämre relation med ryska judar. Därmed inte sagt att det inte finns framgångsrika ryska nationalister, vilka behandlas bra av Putin. Men tyvärr verkar det finnas fler kompetenta judar.

Sedan är det alltid så att ett land kommer att styras av en elit. Även i t.ex. kommunistiska länder styrs landet av en elit fastän att den predikar jämställdhet för att luras. Det är bara så ett samhälle fungerar. Vår uppgift som nationalister måste vara att bli denna elit. Detta gäller såväl i Ryssland som här i Sverige. För att bli en sådan elit är det nödvändigt att satsa sin tid på att bli framgångsrik istället för att vara avundsjuk och paranoid och lipa över det faktum att andra är så mycket bättre än en själv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback