Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2020-05-04, 08:00
Medlem
zixls avatar
Här är (kommer) ett webinar som handlar om forensics. Det verkar som att de ska köra det igen så originalvideon är borta för stunden, men ha tålamod.

https://cqureacademy.com/webinars/wi...nsics-2-replay
Citera
2020-05-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HWMNBN
Det har bevisats att viss data har kunnat återskapa genom en gång, dock slumpmässig data.
En gång brukar räcka som du skriver, dock med tanke på att slumpmässig data återskapats genom 1 överskrivning så bör du göra multipla för att vara helt säker.
Har data blivit överskriven så går den inte att återskapa, oavsett om man skriver över den en eller sju gånger. Problemet kan i vissa fall vara att verifiera att data verkligen blir överskriven.
Citera
2020-05-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Har data blivit överskriven så går den inte att återskapa, oavsett om man skriver över den en eller sju gånger. Problemet kan i vissa fall vara att verifiera att data verkligen blir överskriven.

Har vi olika definitioner på överskriven data?
Det har bevisats att data på disk som överskrivits en gång har efter analys visats att data har funnits på disken, dock inte läsbar.
Var ett bra tag sedan jag läste pappret om forskningen men detta har gjorts.
Citera
2020-05-05, 14:11
Medlem
Citat:
Det har bevisats att data på disk som överskrivits en gång har efter analys visats att data har funnits på disken, dock inte läsbar.
Varenda människa fattar att en disk på 1 terabyte bara rymmer 1 terabyte. Om någon studie påstått något annat är den antingen fruktansvärt utdaterad eller felaktig.
Citera
2020-05-05, 16:30
Medlem
Citat:
Är inte helt med på hur du menar. Jag menar att det inte går att återskapa data på en disk om denna blir överskriven med ny, oavsett hur få eller många gånger det sker.
Citera
2020-05-06, 13:23
Medlem
Citat:
Är inte helt med på hur du menar. Jag menar att det inte går att återskapa data på en disk om denna blir överskriven med ny, oavsett hur få eller många gånger det sker.

Har du läst igenom DoD standard 5220.22-M?
Det har bevisats i forskning att all data inte försvunnit vid 1 gångs överskrivning.
7 gånger rekommenderar DoD, jag anser 2-3 då endast 1 överskrivnings visats bibehålla data på disk.

Ibland handlar det inte om att vinna ett argument, utan förstå standard.
Citera
2020-05-06, 14:19
Medlem
Citat:
Det har bevisats i forskning att all data inte försvunnit vid 1 gångs överskrivning.
7 gånger rekommenderar DoD, jag anser 2-3 då endast 1 överskrivnings visats bibehålla data på disk.

Och som vi förklarat för dig flera gånger är dessa studier utdaterade och inte applicerbara på moderna diskar.

https://www.techrepublic.com/article...-from-science/

Till och med han som gjorde studien tycker det är skitsnack.
Citera
2020-05-06, 15:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Slå en spik igenom skiten och krossa kretskortet så är det jävligt svårt att få fram nån info ur den.

En spik genom kretskortet raderar ingenting från själva diskytan. Skulle fortfarande gå att ansluta till ett nytt kretskort om dom vill läsa av disken. En hårddisk lagrar inga data i kretskortet mer än att det ofta finns ett cacheminne där men detta är ett ramminne som ändå töms så fort du slår av strömmen. Det är på skälva skivorna som filerna lagras.
Att verkligen se till att skriva över hela disken med t ex DBAN är mycket säkrare om man verkligen vill att ingen skall kunna återskapa något.
Citera
2020-05-06, 17:26
Medlem
Citat:

Jag är ganska familjär med den här frågan då detta har blivit något av en internetmyt som härrör från en rapport som Peter Gutmann skrev på 90-talet. Metodiken och idéerna om att överskriven data skulle kunna återskapas, läsas av med elektronmikroskop eller trollas fram på något annat mystiskt sätt började där. Problemet är bara att rapporten helt berör forntidens hårdvara och att moderna diskar inte alls är uppbyggda och fungerar på så vis att dessa teorier blir applicerbara. Det är på intet sätt bevisat att data på dagens diskar överlever en överskrivning. Hävdar man detta så får man också styrka det.
Senast redigerad av pf10 2020-05-06 kl. 17:29.
Citera
2020-05-06, 21:30
Medlem
Citat:
Jag är ganska familjär med den här frågan då detta har blivit något av en internetmyt som härrör från en rapport som Peter Gutmann skrev på 90-talet. Metodiken och idéerna om att överskriven data skulle kunna återskapas, läsas av med elektronmikroskop eller trollas fram på något annat mystiskt sätt började där. Problemet är bara att rapporten helt berör forntidens hårdvara och att moderna diskar inte alls är uppbyggda och fungerar på så vis att dessa teorier blir applicerbara. Det är på intet sätt bevisat att data på dagens diskar överlever en överskrivning. Hävdar man detta så får man också styrka det.

Mjo, du har rätt i det du skriver.
Har hela tiden varit insnöad på 7 gånger pga DoD och andra forskningar.
Får väl läsa lite uppdaterad forskning . Detta är väl inte ämnet inom it-säk jag är expert på.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in