Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-27, 12:46
Medlem
exhilists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhi
Det fungerar för Windows 8.1 också, jag själv använder det.

Hej jag installerade programmet. Jag såg att man bara kunde markera filer/mappar som redan fanns på hårddisken. Man kunde inte radera filer/mappar som hade redan raderats från papperskorgen. Finns det något program som skriver över redan raderade filer/mappar ?

Och jag vill inte ha DBAN ( dariks boot and nuke ) för den raderar HELA hårddisken. Jag vill bara ha utvalda ställen.
Citera
2015-02-27, 13:00
Medlem
Det går ju att skriva över med en annan ganska så simpel variant med. Skapa en ny katalog på disken och fyll denna så att disken mer eller mindre blir helt fylld. (Ta en stor film eller dylikt och skapa en massa kopior på den filen).
Dessa filer utnyttjar då samma utrymme som du hade dina filer på innan och skriver då över detta.
Sedan kan du ta bort dessa och göra om processen om du vill. Alternativt så använder du programmet som tipsats om innan och tar bort dessa nya filer.
På detta sätt så borde dina tidigare filer nu vara nästintill omöjliga att återställa på vanligt sätt.
Citera
2015-02-27, 22:09
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exhilist
Hej jag installerade programmet. Jag såg att man bara kunde markera filer/mappar som redan fanns på hårddisken. Man kunde inte radera filer/mappar som hade redan raderats från papperskorgen. Finns det något program som skriver över redan raderade filer/mappar ?

Och jag vill inte ha DBAN ( dariks boot and nuke ) för den raderar HELA hårddisken. Jag vill bara ha utvalda ställen.
Som sagt gör PrivaZer det. Sök.
Citera
2015-02-27, 22:36
Medlem
Emilsson50s avatar
Har själv undrat över det här innan. Man kan ju som sagt fylla disken med massa filer som någon film eller nåt. Det bästa du kan göra är nog dock tyvärr att formatera om datorn med DBAN och i fortsättningen använda speciella program för att ta bort filer utan att dom blir kvar. Själv använder jag TrueCrypt heldiskkryptering så jag behöver inte oroa mig över att någon skulle snoka i min dator.
Senast redigerad av Emilsson50 2015-02-27 kl. 22:44.
Citera
2020-05-01, 17:34
Jag kör numera Linux, men jag har en 10 år gammal hårddisk med Windows 7 som jag tänker kasta. Om jag formaterar om Windows-disken från NTFS till ext4 - och sedan skriver över alltsammans en gång - går det då fortfarande att återställa data?
Citera
2020-05-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Jag kör numera Linux, men jag har en 10 år gammal hårddisk med Windows 7 som jag tänker kasta. Om jag formaterar om Windows-disken från NTFS till ext4 - och sedan skriver över alltsammans en gång - går det då fortfarande att återställa data?

Ska du ändå kasta den, så kan du köra DBAN. Finns tillgängligt, open source dessutom.
Om du ska behålla den, hade jag rekommenderat CCleaner överskrivning 7x, det räcker.
Citera
2020-05-01, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av HWMNBN
Ska du ändå kasta den, så kan du köra DBAN. Finns tillgängligt, open source dessutom.
Om du ska behålla den, hade jag rekommenderat CCleaner överskrivning 7x, det räcker.

Ok, tack
Citera
2020-05-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ok, tack
Att köra 7 gånger är ett skämt. En gång räcker gott och väl.
Citera
2020-05-01, 21:50
Medlem
Citat:
Slå en spik igenom skiten och krossa kretskortet så är det jävligt svårt att få fram nån info ur den.
Citera
2020-05-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Slå en spik igenom skiten och krossa kretskortet så är det jävligt svårt att få fram nån info ur den.
Varför krossa datorn och krångla när man bara kan köra en wipe? Det är om något säkrare.
Citera
2020-05-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
Att köra 7 gånger är ett skämt. En gång räcker gott och väl.

Det har bevisats att viss data har kunnat återskapa genom en gång, dock slumpmässig data.
En gång brukar räcka som du skriver, dock med tanke på att slumpmässig data återskapats genom 1 överskrivning så bör du göra multipla för att vara helt säker.
Citera
2020-05-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HWMNBN
Det har bevisats att viss data har kunnat återskapa genom en gång, dock slumpmässig data.
En gång brukar räcka som du skriver, dock med tanke på att slumpmässig data återskapats genom 1 överskrivning så bör du göra multipla för att vara helt säker.
På en dator från 1990 ja. På en modern dator är det ett skämt att köra fler än en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in