2013-04-24, 12:14
Medlem
appe-s avatar
Hej forumet! Det är inte ofta jag sätter min fot med det här kontot i den här avdelningen av Flashback. Om tråden är något felplacerad får jag be om ursäkt, och mod får med rakriktad ryggdunk flytta mig till rätt instans.

Jag äger en Aspire Revo r3610, med medföljande specifikationer:

CPU: Intel Atom 330
Chipset (och grafik): NVIDIA ION
Minne: 2GB DDR2

Jag har i några år kört Windows 7 på enheten, och den har varit mycket smidig att använda som HTPC - I synnerhet när det kommer till uppspelningen av x264-media. Den spelar utan problem upp flera instanser av 1080p-film (med t.ex. MPC-HC) och är en utmärkt filmvisare.

Dock: Den är så otroligt slö i webläsarmiljö att den knappt går att använda. Att besöka Facebook fryser bokstavligen webbläsaren (Chrome, IE, Firefox) varje gång jag scrollar, klickar på bilder eller rör mig i menyer. Att använda Youtube är omöjligt, då allt över 480p fryshackar i under tio bilder per sekund.

Jag har experimenterat med Flash och HTML5, men det gör ingen skillnad. Jag har även nu istället installerat Ubuntu och försökte titta lite närmre på om jag hade felaktiga drivrutiner, men det verkar vara korrekt än så länge. Det verkar sonika som att varken Flash eller HTML5 vill använda grafikkortet för att visa film och bild, och således så blir den oanvändbar i surfmiljö.

Frågeställning: Är det jag som gör något fel här? Är verkligen de här datorerna så fruktansvärt slöa? Är något trasigt? Kan jag tvinga webbläsare att använda grafikkort för uppspelning?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in