Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-24, 12:06
  #1
Medlem
everythingisgreens avatar
Har börjat få spam mejl och vet inte varför. För några dagar sedan fick jag ett mail från postmaster@mail.hotmail.com och har fått några per dag nu i några dagar. Tänkte att jag väll registrerat mig på något konstigt (läste det att man kan få det då på google) men nu har den skickat till två till av mina e-postadresser och började tänka ifall jag har installerat något på min mac eller telefon, är inloggad på 5 konton i deras mejlappar (mail på mac och vanliga e-post appen på S3) och nu har spammet kommit till tre av dom. Vet med säkerhet att jag inte registrerat mig på någon sida med alla tre e-postadresser. Går det att göra något? Kan jag fortfarande använda mina e-postkonton? Kan inte avsluta alla tre använder dem ganska mycket, + ifall jag skapar ett nytt konto och kopplar till någon av apparna kanske det också får virus? VAD SKA JAG GÖRA

"Grater, Courtney" <cschnier@med.umich.edu> Har även fått från denna avsändare...
Citera
2013-04-24, 17:10
  #2
Medlem
Jag hade exakt samma "virus" eller vad det nu handlar om. Märkte det när min flickvän fick ett kryptiskt meddelande från min mail. Jag bytte lösenord och ändra säkerhetsalternativen och sen dess har det inte varit något mera problem.
Blev ju lite skraj dock.
Citera
2013-04-24, 17:13
  #3
Medlem
AutofyllarNs avatar
Innan du postar, så kanske du borde använda sökfunktionen. Här är i alla fall en länk och i kommentarerna så finns det en lösning.

https://www.flashback.org/t2127782
Citera
2013-04-27, 20:32
  #4
Medlem
everythingisgreens avatar
Tack för hjälpen ni!!!
Citera
2013-04-27, 20:36
  #5
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingisgreen
Tack för hjälpen ni!!!

Tar det som en sarkastisk kommentar.
Ursäkta om du menade det.

Länken jag kommenterade i min förra kommentar leder dig till en snubbe som hade exakt samma problem. Läs kommentarerna där så har JAG kommenterat en lösning.
__________________
Senast redigerad av AutofyllarN 2013-04-27 kl. 20:59.
Citera
2013-04-28, 12:02
  #6
Medlem
everythingisgreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Tar det som en sarkastisk kommentar.
Ursäkta om du menade det.

Länken jag kommenterade i min
förra kommentar leder dig till en snubbe som hade exakt samma problem. Läs kommentarerna där så har JAG kommenterat en lösning.
Haha jag menar tack för hjälpen. Brukar inte kolla användarnamnet
Citera
2013-04-28, 12:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Tar det som en sarkastisk kommentar.
Ursäkta om du menade det.

Länken jag kommenterade i min förra kommentar leder dig till en snubbe som hade exakt samma problem. Läs kommentarerna där så har JAG kommenterat en lösning.
Fast du har ju inte löst problemet, alls. Du har inte ens påverkat det. Det du har gjort är att ta bort felmeddelandena bara.

Din lösning är lite som om du tänker dig detta.

"Hej, jag har en varningslampa på min bil, kan du kolla på det?"
"Yes, inga problem. Sådär, nu är problemet löst!"
"Vad bra, vad gjorde du?"
"Jag kopplade ur varningslampan"

Om felet är som i tråden du länkade så är det ett felmeddelande för att mailet inte kunde levereras. Detta kan bero på fler saker, som man förmodligen får se i klartext bara man faktiskt LÄSER vad som står. Det kan också vara så, om mailen kommer fram, att Microsoft helt enkelt har problem med sin tjänst för tillfället och att den skickar ut dessa mail felaktigt.

Två saker det definitivt inte kan bero på är virus till Mac OS X eller Android då det helt enkelt inte finns några. Däremot finns det malware, d.v.s. program som du självmant installerar som visade sig vara skadliga. Dessa sprider inte sig själva som ett virus gör eftersom det krävs att användaren själv godkänner och slår in ett lösenord för att kunna installera den skadliga koden.
Citera
2013-04-29, 05:50
  #8
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Två saker det definitivt inte kan bero på är virus till Mac OS X eller Android då det helt enkelt inte finns några. Däremot finns det malware, d.v.s. program som du självmant installerar som visade sig vara skadliga. Dessa sprider inte sig själva som ett virus gör eftersom det krävs att användaren själv godkänner och slår in ett lösenord för att kunna installera den skadliga koden.

Bara för att det inte är ett virus behöver inte nödvändigtvis användaren godkänna att filen körs, varken i Mac OS X, Windows eller Android.
Citera
2013-04-29, 13:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Bara för att det inte är ett virus behöver inte nödvändigtvis användaren godkänna att filen körs, varken i Mac OS X, Windows eller Android.
Kan du ge ett exempel på skadlig kod som sprider sig själv och körs utan att användaren har någon som helst aning om det i Android eller OS X?
Citera
2013-04-29, 20:20
  #10
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Kan du ge ett exempel på skadlig kod som sprider sig själv och körs utan att användaren har någon som helst aning om det i Android eller OS X?

Att det sprider sig själv sa jag aldrig.

Den vanligaste vägen är väl massdistribution via ett exploitkit.
OS X - NetWire. Mer info här.
Android - Perkele, AndroRAT mods(kräver ej root). Mer info om AndroRAT här.

Perkele säljs på stängda forum och används främst för att ta emot verifikations-sms från banker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback