Citat:
Ursprungligen postat av
Pestfan
Nu finns det även studier som visar att vissa av reaktionerna även kan skyddar mot vissa sjukdomar och cancer. Hur som haver så innehåller bröd aminosyran asparagin, en aminosyra som med hjälp av hetta reagerar med socker bildar akrylamid. Ämnet är allmänt känt som hälsobov med dna-skadande egenskaper etc. så det är klart att det finns belägg för att det kan vara "mer onyttigt" efter att brödet har rostats.
Skyddar akrylamider mot nåt så var det nåt nytt för mig, men att drabbas av polyneuropati om man käkar nån skiva rostat bröd eller så tror jag är svårt att bevisa.
Käkar nästan aldrig (dvs väldigt sällan) rostat bröd, och skulle jag få cancer eller polyneuropati så tror jag inte att det är pga den brödskivan.
Men allt skall man ta med måtta. Jag tor att friterad mat är värre än en rostad macka, men såklart har jag inte belägg för det.
Bränner man brödet för mycket (brukar ju vara ganska självklart att man inte gör det) så kan nog det vara hälsovådligt, igen nåt jag bara fått för mig - man skall inte bränna mat men att rosta det lite har jag inte hört nåt om tidigare. Det blir lite som att säga att det är nyttigare att äta degen än det gräddade brödet (då är den ju upphettad redan)