• 1
  • 2
2005-05-29, 01:00
Medlem
grojn-nies avatar
Det går åt mer smör till rostat, då det smälter in i brödet.
Citera
2005-05-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -luftwaffe-
Hmm, det kanske inte var rå potatis utan kokad sådan (vs bakad). Min föreställning är att ju mer man "process'ar" (avd. påhittade ord) en produkt desto onyttigare blir den...sant eller falskt?

Du kan inte ta till dig näringen i den form som okokt potatis är.
Citera
2005-05-29, 09:38
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -luftwaffe-
Va? Isåfall mycket mer eller bara lite mer?
Snarare lite mindre nyttigt. B-vitaminet i brödet förstörs av den höga temperaturen. Annars är det ungefär lika nyttigt som det var innan (fullkorn är nyttigare än rent vetebröd osv).
Citera
2015-07-01, 00:43
Bannlyst
Varför skulle det vara onyttigare? En av det dummaste frågorna jag hört
Skulle allltså varm mat vara onyttigare än kall mat?
Citera
2015-07-01, 08:58
Bannlyst
Det är klart att rostat bröd är onyttigare. Bränd mat överlag innehåller cancerframkallande ämnen.

Visst är rostat bröd jäkligt gott, men i ärlighetens namn är det väl inte så nyttigt i största allmänhet.

Rent allmänt är fralla med vitt mjöl det allra sämsta brödet man kan äta. Jag stöder inga förbud, men man bör kanske inte käka det varje dag. Men det är fritt val givetvis!

Citat:
Ursprungligen postat av mmillimeter
Varför skulle det vara onyttigare? En av det dummaste frågorna jag hört
Skulle allltså varm mat vara onyttigare än kall mat?
Senast redigerad av Elitsingel 2015-07-01 kl. 09:41.
Citera
2015-07-01, 10:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitsingel
Det är klart att rostat bröd är onyttigare. Bränd mat överlag innehåller cancerframkallande ämnen.

Visst är rostat bröd jäkligt gott, men i ärlighetens namn är det väl inte så nyttigt i största allmänhet.

Rent allmänt är fralla med vitt mjöl det allra sämsta brödet man kan äta. Jag stöder inga förbud, men man bör kanske inte käka det varje dag. Men det är fritt val givetvis!

Det här med nyttig mat är inte helt lätt...

Om man ska generalisera så kan man nog säga att ett fiberrikt bröd "nyttigare" än en fralla. Men det finns självklart undantag från det: Om din kropp (dina muskler) är tömda på kolhydrater efter t.ex en tuff idrottsutövning så är snabba kolhydrater bättre än långsamma. Snabba kolhydrater finner du i t.ex en sportdryck, banan eller en skiva vitt bröd.

OnTopic: Finns en risk att rostat bröd innehåller mer cancerogena ämnen än orostat bröd.
Citera
2015-07-01, 17:36
Medlem
Pestfans avatar
Nu finns det även studier som visar att vissa av reaktionerna även kan skyddar mot vissa sjukdomar och cancer. Hur som haver så innehåller bröd aminosyran asparagin, en aminosyra som med hjälp av hetta reagerar med socker bildar akrylamid. Ämnet är allmänt känt som hälsobov med dna-skadande egenskaper etc. så det är klart att det finns belägg för att det kan vara "mer onyttigt" efter att brödet har rostats.
Citera
2015-07-01, 19:40
Medlem
Mörkt bröd är ju nyttigt så bränn på det ordentligt. Annars som tidigare nämnts så är nog största skillnaden att det lätt går åt mer smör till rostat bröd => mer kalorier och fett. Om det är "onyttigt" får du avgöra själv.
Citera
2015-07-01, 23:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Nu finns det även studier som visar att vissa av reaktionerna även kan skyddar mot vissa sjukdomar och cancer. Hur som haver så innehåller bröd aminosyran asparagin, en aminosyra som med hjälp av hetta reagerar med socker bildar akrylamid. Ämnet är allmänt känt som hälsobov med dna-skadande egenskaper etc. så det är klart att det finns belägg för att det kan vara "mer onyttigt" efter att brödet har rostats.

Så är det. Rostat bröd är gott men kommer att innehålla mer akrylamid än orostat bröd.
Citera
2015-07-02, 09:05
Medlem
christerys avatar
Citat:

Skyddar akrylamider mot nåt så var det nåt nytt för mig, men att drabbas av polyneuropati om man käkar nån skiva rostat bröd eller så tror jag är svårt att bevisa.

Käkar nästan aldrig (dvs väldigt sällan) rostat bröd, och skulle jag få cancer eller polyneuropati så tror jag inte att det är pga den brödskivan.

Men allt skall man ta med måtta. Jag tor att friterad mat är värre än en rostad macka, men såklart har jag inte belägg för det.

Bränner man brödet för mycket (brukar ju vara ganska självklart att man inte gör det) så kan nog det vara hälsovådligt, igen nåt jag bara fått för mig - man skall inte bränna mat men att rosta det lite har jag inte hört nåt om tidigare. Det blir lite som att säga att det är nyttigare att äta degen än det gräddade brödet (då är den ju upphettad redan)
Citera
2015-07-02, 12:31
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skyddar akrylamider mot nåt så var det nåt nytt för mig, men att drabbas av polyneuropati om man käkar nån skiva rostat bröd eller så tror jag är svårt att bevisa.

Käkar nästan aldrig (dvs väldigt sällan) rostat bröd, och skulle jag få cancer eller polyneuropati så tror jag inte att det är pga den brödskivan.

Men allt skall man ta med måtta. Jag tor att friterad mat är värre än en rostad macka, men såklart har jag inte belägg för det.

Bränner man brödet för mycket (brukar ju vara ganska självklart att man inte gör det) så kan nog det vara hälsovådligt, igen nåt jag bara fått för mig - man skall inte bränna mat men att rosta det lite har jag inte hört nåt om tidigare. Det blir lite som att säga att det är nyttigare att äta degen än det gräddade brödet (då är den ju upphettad redan)

Nu har jag varken påstått att Akrylamid är hälsosamt eller att det bildas såpass stora mängder i rostat bröd att de kan påverka en vuxen människa.

Vissa produkter i reaktionen kan däremot ha positiva egenskaper, där är då självklart inte Akrylamid inräknat.

Jag har själv inget problem med att äta rostat bröd men det är oväsentligt.
Citera
2015-07-02, 15:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nu har jag varken påstått att Akrylamid är hälsosamt eller att det bildas såpass stora mängder i rostat bröd att de kan påverka en vuxen människa.

Vissa produkter i reaktionen kan däremot ha positiva egenskaper, där är då självklart inte Akrylamid inräknat.

Jag har själv inget problem med att äta rostat bröd men det är oväsentligt.

OK, då missförstod jag dig bara. Kanske jag läste lite slarvigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in