2013-04-23, 19:15
Medlem
Jag har en fundering som jag inte får ett direkt svar på. Vad är skillnaderna mellan dessa två program? Efter att ha tittat på kursplaner och nätet så har jag sett att programmen är väldigt lika, och med valfria kurser kan göras nästan identiska, samt att båda har behörighet till Datalogi mastern som läses tillsammans på valhalla - och i och med att de är så lika, så är det logiskt att de får samma jobb med samma ingångslön. (?) Så varför finns det två separata program? Finns det några stora skillnader mellan utbildningarna när det kommer till löner och arbetsmöjligheter?

Och snälla, skriv ingenting om du inte är insatt i ämnet. Bättre att ge ingen information än felaktig information. Samt inget "det här är bättre". Motivera varför.

Tack.
Citera
2013-04-23, 19:20
Medlem
Jag har haft precis samma fråga, och har själv undersökt ämnet, och detta är det jag har kommit fram till:

Om du väljer datalogi mastern, så finns inga skillnader när det kommer till arbetsmöjligheter och lön.

Jag skulle rekommendera dig att köra på civilingenjörsutbildningen i informationsteknik om du vill ha en bred utbildning, men samtidigt djup. Man läser kurser som digital design, nätverk och kommunikation. Som en helhet täcker denna inriktning systemutveckling, databehandling och datornätverk, men även avancerad programmering, design och simulering av algoritmer och datorbaserade system. Med andra ord så lär du dig hur man kan konstruera datorsystem i både hårdvara och i mjukvara.

Datateknik är en väldigt liknande linje med liknande kursupplägg. Största skillnaden är som sagt att
man inriktar sig mer på mjukvaran och programmeringen, och mindre på hårdvaran, vilket är mindre bra om du frågar mig. Om du har pluggat informationsteknik så har du koll på hårdvaran och mjukvaran, och om du har gått datateknik så har du mindre koll på hårdvaran. Detta är så klart generaliserat, samt att det beror mycket på vilket lärosäte du läser programmet på. Chalmers IT program har t.ex. mer mjukvara än hårdvara, och deras datateknik program har mer hårdvara och mjukvara, det vill säga tvärtom till det KTH har.

För att sammanfatta din fråga: nej, det är inga stora skillnader när det kommer till arbetsmöjligheter och löner. I princip samma program.

Rätta mig om jag har fel.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
Senast redigerad av abhz 2013-04-23 kl. 19:48.
Citera
2013-04-23, 20:06
Medlem
Vad har jag hört så är det i stort sätt utbytbara med varandra och extremt lika. Du kan välja samma master i båda programmen. Varför skulle arbetsmöjligheterna och lönen vara annorlunda?

Annars kan du själv ta och kika på kurserna på respektive program och bilda din egen uppfattning. De är väldigt lika.

Varför antagningsgränsen skiljer sig åt en bit är på grund av att IT är nyare (betyder inte att den är sämre), och datateknik är ett äldre program och populärt (betyder inte att den är bättre).
Citera
2013-04-29, 18:45
Medlem
Tack för svaren. Har tittat på kursplanerna och de är båda väldigt lika.

Dock så har svenskt näringsliv satt 28k som ingångslön för en som har gått civilingenjörsprogrammet i informationsteknik och 32k för en som har gått civilingenjörsprogrammet i datateknik, utan att ha specificerat vilken masterinriktning detta gäller för - eftersom valet av master oftast påverkar lönen och arbetsmöjligheterna. Hur går det ihop? Om två personer söker ett jobb som mjukvaruutvecklare, och den ena har gått civilingenjörsprogrammet i informationsteknik och den andra har gått civilingenjörsprogrammet i datateknik - båda med samma datalogi master, så är det väl ganska givet att de får samma lön? Varför listar näringsliv två olika ingångslöner för dessa utbildningar i så fall?

Tack för svar.
Citera
2013-04-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Tack för svaren. Har tittat på kursplanerna och de är båda väldigt lika.

Dock så har svenskt näringsliv satt 28k som ingångslön för en som har gått civilingenjörsprogrammet i informationsteknik och 32k för en som har gått civilingenjörsprogrammet i datateknik, utan att ha specificerat vilken masterinriktning detta gäller för - eftersom valet av master oftast påverkar lönen och arbetsmöjligheterna. Hur går det ihop? Om två personer söker ett jobb som mjukvaruutvecklare, och den ena har gått civilingenjörsprogrammet i informationsteknik och den andra har gått civilingenjörsprogrammet i datateknik - båda med samma datalogi master, så är det väl ganska givet att de får samma lön? Varför listar näringsliv två olika ingångslöner för dessa utbildningar i så fall?

Tack för svar.
Sluta stirra dig blankt på utbildningen. Så länge utbildningen är relevant så får du jobbet och din lön. Eftersom båda är kvalificerade för yrket och har relevanta utbildningar för jobbet så får de samma lön, samt att båda har en civilingenjörsexamen och en masterexamen. Spelar ingen roll om du pluggat IT, datateknik eller datavetenskap, bara den är relevant för det yrket du vill jobba med. Om en arbetsgivare skulle ge en som har gått IT högre lön än en som har gått datateknik skulle bara vara idiotiskt.

Om dessa två plus en utan utbildning men en massa erfarenhet sökte till samma position, så skulle de två med en utbildning få högre lön än den andra. Det stämmer. Dock så stämmer det andra inte. Titta på jobbannonser så står det alltid t.ex. "civilingenjör inom IT eller relevant område", eller "högskoleutbildning inom relevant område". Det finns många utbildningar som leder till samma yrken, därför skriver arbetsgivare oftast relevant område. Mer än så blir det inte.

Och sist men inte minst så är Svenskt Näringsliv inte att lita på. Deras "undersökningar" är skit.
Senast redigerad av yamero 2013-04-29 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in