2013-04-23, 17:06
Medlem
Ok, hur ska jag börja..

Det började med att jag fick slut jobb i slutet av november 2012, ett välbetalt snickarjobb och man hade lagt undan lite pengar ifall man skulle bli arbetslös. Ansöker om a-kassa ersättning och det dröjer ungefär tre månader innan pengarna kommer som dessutom det är karensdagar på. Under dom här månaderna som går hinner nästan hela min sparkassa ta slut och det är bara tur att man får nya pengar från a-kassan. Nu har det däremot skitit sig totalt, blev kallad till AMS för att bli inskriven till aktivitetsstöd för ungdomar. Det är nu det riktiga helvetet börjar, förra veckan såg jag att jag hade blivit av anmäld från min arbetslöshetskassa och ringde därför till både min kassa och arbetsförmedlingen som säger att det är helt normalt. Ok, men det är väl inte helt normalt att jag ska få 142 kr om dagen när jag ska ha 680 kr? Och efter flera vänder och ha blivit bollad hit och dit så har det nu blivit rätt beslut. Arbetsförmedlingen sa att det var ett tekniskt fel, och jag tror ju vad jag vill om det. Problemet är nu att jag får inga pengar före den 10 maj pga detta. Hur ska jag lösa det? Mina föräldrar har det inte så bra ekonomiskt just nu heller. Kan man skjuta upp räkningar? Man har ju ett lån på lägenheten också som ska betalas. Ringa och prata med banken?
Citera
2013-04-23, 17:14
Sa du upp dig själv?

Om du ringer till de företag som har dina räkningar och ber om anstånd så ska det inte vara några problem.

Hör även med banken ifall du kan ta ett lån.
Citera
2013-04-23, 17:20
Medlem
cavvemans avatar
Ja, du kan begära anstånd hos en del företag. Förklara läget, i vissa fall går de med på det.
Ring till din förening och begär uppskov med kallhyran några veckor så att du inte riskerar bli vräkt.

Samt som srAz sa, kolla med banken. Kanske du kan få ta ett lån på cirka 10.000 för att lösa den akuta krisen med de företag som ej går med på anstånd.
Citera
2013-04-23, 17:24
Medlem
Jag blev uppsagd pga arbetsbrist. Jag har en bostadsrätt och lånat till den från banken och dom drar pengar från mitt konto den 27e varje månad. Vet inte om dom kan stoppa det heller, då kommer det väl till påminnelse och en massa annat. Det är min största utgift också, 5700 kr ska jag betala till banken varje månad. Kan nog låna pengar till dom andra räkningarna..
Citera
2013-04-23, 17:27
Medlem
XaoqcHs avatar
Hur mycket pengar behöver du till 10 maj? Hur mycket pengarna får du då?

Skjuta upp räkningar gör många: man väntar helt enkelt med att betala dem tills man har pengar, i ditt fall två veckor. Kan även gå att ringa till fordringsägarna och be att få betalningarna uppskjutna i några dagar.

En nödlösning är att skaffa ett mindre lån, betala alla räkningar och sedan betala lånet så fort du får dina pengar så att du slipper räntekostnaderna. Hör med tex Lendo på hur mycket du kan låna och till vilken ränta.
Citera
2013-04-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Hur mycket pengar behöver du till 10 maj? Hur mycket pengarna får du då?

Skjuta upp räkningar gör många: man väntar helt enkelt med att betala dem tills man har pengar, i ditt fall två veckor. Kan även gå att ringa till fordringsägarna och be att få betalningarna uppskjutna i några dagar.

En nödlösning är att skaffa ett mindre lån, betala alla räkningar och sedan betala lånet så fort du får dina pengar så att du slipper räntekostnaderna. Hör med tex Lendo på hur mycket du kan låna och till vilken ränta.

Jag kommer att få 8000 före skatt då. Och jag måste ju kunna ha pengar att röra mig på tills den 10 maj, mest för att handla mat. Är ju mest orolig över lånet, det går inte att vänta med betalningen?
Citera
2013-04-23, 17:54
Medlem
Hickerss avatar
Börja med att prata med dem du ska betala till o ge dem ett datum när du kan betala istället. Tjata på AMS o förklara din situation o fråga snällt om de kan hjälpa dig o göra en extra utbetalning pga deras "tekniskafel". Deras svar kommer att vara nej men tjata lite till o be dem kolla om de kan hjälpa dig på ngt sätt. Var inte arg utan visa din förtvivlan utan att spela över. Shit vad det suger att vara i knipa pga ngn annans slarv!! Det löser sig så småningom... Good luck!
Citera
2013-04-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickers
Börja med att prata med dem du ska betala till o ge dem ett datum när du kan betala istället. Tjata på AMS o förklara din situation o fråga snällt om de kan hjälpa dig o göra en extra utbetalning pga deras "tekniskafel". Deras svar kommer att vara nej men tjata lite till o be dem kolla om de kan hjälpa dig på ngt sätt. Var inte arg utan visa din förtvivlan utan att spela över. Shit vad det suger att vara i knipa pga ngn annans slarv!! Det löser sig så småningom... Good luck!

Grejen är ju att AMS inte kan hjälpa mig utan det är ju försäkringskassan som sköter utbetalningen. Har varit i kontakt med dom idag och frågade om jag kunde få utbetalning i förskott men fick ett nej direkt. Jag menar, nu måste jag vänta 14 dagar innan jag får pengarna men dom sköter en utbetalning med ett knapptryck. Och är så jävla förbannad på min handläggare på AMS.. hon har minsann inte gjort något fel enligt henne. "Jag har gjort det här över tusen gånger och detta är första gången det blir ett tekniskt fel" och avslutar med "Ja, det är ju olyckligt att det blev så här men kom ihåg, du ska på ett möte nästa vecka för att inte riskera att bli utan pengar". Dom skiter väl i om jag inte har fått några pengar..
Citera
2013-04-23, 19:06
Medlem
Mina kommentarer är nog inte så mycket värda för dig i din situation men som jag tror, passa dig för SMS-lån och RING dina lånegivare, dom brukar vara hjälpsamma (då en stämning mot dig via indrivning sällan gynnar deras affärsidé, ingen annan anledning...)

Kom ihåg vem du pratade med och ring och prata med annan handläggare om det inte blev bra första gången - Samma policy & samma regler/olika människor & olika beslut....

Skit i att betala räkningar till företag som inte kan/vill "straffa" dig, som till exempel fackavgiften. Bilförsäkringen med trafikskadeföreningen i skjutgropen är bättre att betala.
Även allt som har med staten (skatteverket/bilregistret) att göra är bra att betala..

Vad jag tänkte skriva är ang AMS och generellt om idioter till handläggare:
Som medborgare & skattebetalare så måste vi kunna betrakta oss som kunder i den offentliga strukturen. Detta oavsett om din skattesats varit statlig eller inte.
Jag inbillar mig att klagomål skall hanteras av konsumentvägledningen och via dem få rekommendation att gå via JK..
Citera
2013-04-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Mina kommentarer är nog inte så mycket värda för dig i din situation men som jag tror, passa dig för SMS-lån och RING dina lånegivare, dom brukar vara hjälpsamma (då en stämning mot dig via indrivning sällan gynnar deras affärsidé, ingen annan anledning...)

Kom ihåg vem du pratade med och ring och prata med annan handläggare om det inte blev bra första gången - Samma policy & samma regler/olika människor & olika beslut....

Skit i att betala räkningar till företag som inte kan/vill "straffa" dig, som till exempel fackavgiften. Bilförsäkringen med trafikskadeföreningen i skjutgropen är bättre att betala.
Även allt som har med staten (skatteverket/bilregistret) att göra är bra att betala..

Vad jag tänkte skriva är ang AMS och generellt om idioter till handläggare:
Som medborgare & skattebetalare så måste vi kunna betrakta oss som kunder i den offentliga strukturen. Detta oavsett om din skattesats varit statlig eller inte.
Jag inbillar mig att klagomål skall hanteras av konsumentvägledningen och via dem få rekommendation att gå via JK..

Direkt jag fick reda på att det har blivit fel från AMS sida så funderade jag på att anmäla. Ska kontakta konsumentvägledningen här och höra vad dom säger för det här är fan inte ok. Och att få arbetsförmedlingen att erkänna att dom har gjort fel blir ju inte lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in