2013-04-23, 12:58
Medlem
<3<3<3s avatar
Jag och en polare tänkte dra igång en podcast och har redan spelat in lite material.
Vi pratar via Skype och spelar in med varsin mick lokalt på varsin dator för att sedan lägga ihop spåren, det verkar vara en vanligt förekommande teknik.

Men när vi sen skulle börja redigera uppstår följande:
I början av inspelningen har vi en nedräkning med synkroniserat ett klapp för att kunna få spåren i fas, det förekommer även lite läckage från min väns hörlurar så jag hörs ibland vagt i hans inspelning.
Det funkar bra att synka spåren till en början men efter en stund blir det ändå fel, glappet blir större ju längre tid som förflyter.

I min väns inspelning kan man ibland höra små knäpp som tyder på att inspelningen hoppar fram någon hundradels sekund, detta är min teori varför det blir osynk. Men hur löser vi problemet inför framtida inspelning?

Vi använder en varsin USB-mick så jag antar att det inte har att göra med ljudkortet?

Jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde bringa någon klarhet i detta.
Citera
2013-04-23, 14:18
Medlem
Om ni startar exakt samtidigt, och avslutar inspelningen exakt samtidigt (annars går det ju att klippa bort "överflödiga" delar i slutet eller början, exempelvis så att båda spåren blir säg, 45 minuter och 10 sekunder). Om ni sedan "drar" änden av det längre spåret så att det matchar det kortare borde det då inte eliminera fördröjningen?
Citera
2013-04-23, 17:10
Medlem
<3<3<3s avatar
Problemet är ju att ytterst små bitar försvinner kontinuerligt, vilket gör att glappet blir större och större med tiden.
Citera
2013-04-23, 17:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> ÖDIT

//Mod
Citera
2013-04-23, 17:42
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <3<3<3
Men hur löser vi problemet inför framtida inspelning?
När jag sysslade lite med podcasts över skype för några år sedan hade vi en till dator med i samtalet som bara lyssnade och spelade in allt ljud direkt via sterio mix. På så vis slapp vi synca i efterhand. Självklart är det inte optimalt, man förlorar endel kontroll då man inte har individuella spår för varje person, men det fungerade mycket bra. Någon av er lär ha någon dator liggandes? Bara att installera skype, skapa ett nytt konto och spela in via den datorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in