• 1
  • 2
2013-04-22, 23:58
Medlem
Tja!
Är så jävla förbannad just nu.
Har precis upptäckt att nån jävel har gjort 7 uttag på totalt cirka 10.000 kr i lördags kväll, till Betsson. 7 uttag, på exakt samma summa.
Jag har INGEN aning om vem fan som kan ha gjort det, jag har själv ALDRIG spelat på Betsafe, och jag brukar inte visa mitt kort för andra än de som behöver det...
Men Betsafe har Verified by Visa såvitt jag förstår? Så hur faaaan har någon kommit över DEN koden?
Jag har den inte nedskriven någonstans, så klart...
Hur ska det här gå rent juridiskt nu? Banken ska tydligen göra en "utredning" efter att jag reklamerat "köpet", vilket jag inte kan göra förräns beloppet är draget (bara reserverat just nu, banken vägrar stoppa överföringen)... Banken hävdade även att jag INTE behöver göra en polisanmälan? Är inte det udda?
Jag undrar hur fan jag ska bevisa min oskuld i detta. Ja, jag har 3 vittnen som var med mig vid den tidpunkten pengarna drogs, då jag var på middag hos en vän. Men jag kan ju ha spelat på dass eller vad som helst?! Jag anser mig inte ha varit oaktsam med vare sig kort eller kod, fattar inte hur nån kunnat komma åt den...

Ni kunniga, HJÄLP!! Vad ska jag göra? Vad kan jag förvänta mig?
Citera
2013-04-23, 00:17
Medlem
usb3s avatar
Du behöver inte oroa dig. Visa är oerhört benägna om att lösa den här typen av ärenden så fort som möjligt till kundens fördel. Är för dem en förtroendefråga att du som kund inte ska förlora några pengar när du använder deras kort. Deras 3% på varje transaktion täcker upp det utan problem.
Citera
2013-04-23, 00:19
Medlem
Mellanbarnets avatar
Låter ju helt otroligt. Är ditt VISA anslutet till Verified By VISA så kan bara du ha gjort överföringen. Förövrigt så har Swedbank E-kort som man använder när man gör köp på nätet. Otroligt mycket säkrare.
Du kanske har en annan bank?
Först var det Betsson sen var det Betsafe. Vilken av dom var det?

Råd:
1. Byt kort, kod och allt sånt där. Spärra det gammla etc.
2. Ändra din Verified kod.
3. Gör en polisanmälan.
4. Ta dig en ordentlig funderar på vem som kan ha gjort det här.

Din bank är dum i huvudet. Du ska alltid gör en polisanmälan. Det här är grovt bedrägeri.
Banken/snuten kan sedan spåra ip osv och få fram vem det var. Men i nio fall av tio pallar inte snuten engagera sig i sånt här. Banken däremot kommer efter en lång utredning ev att ge dig dina 10k om dom mot förmodan kommer fram till att det inte var du. (Vilket är jävligt konstigt med tanke på att den som gjorde insättningen hade både dina 3 sista siffror bak på kortet samt din Verified kod

Edit: Samt din login till Betsafe.
Senast redigerad av Mellanbarnet 2013-04-23 kl. 00:22.
Citera
2013-04-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Låter ju helt otroligt. Är ditt VISA anslutet till Verified By VISA så kan bara du ha gjort överföringen. Förövrigt så har Swedbank E-kort som man använder när man gör köp på nätet. Otroligt mycket säkrare.

Råd:
3. Gör en polisanmälan.

Din bank är dum i huvudet. Du ska alltid gör en polisanmälan. Det här är grovt bedrägeri.
Banken/snuten kan sedan spåra ip osv och få fram vem det var. Men i nio fall av tio pallar inte snuten engagera sig i sånt här. Banken däremot kommer efter en lång utredning ev att ge dig dina 10k om dom mot förmodan kommer fram till att det inte var du. (Vilket är jävligt konstigt med tanke på att den som gjorde insättningen hade både dina 3 sista siffror bak på kortet samt din Verified kod

Tja!
Betsafe ska det vara, sorry, skriver när jag är förbannad, kan bli lite förvirrat då.
Min bank är SEB. Tycker också det är skumt att dom inte kräver polisanmälan, borde vara självklart i dessa fall.
Det verkar som personen har mitt kortnummer (DET kan jag köpa, kan vilken jäkla bartender som helst sno), men om nu Betsafe som jag tror använder sig av Verified by Visa, så måste personen angett min kod där. Och det ser jag som helt orimligt! Förstår verkligen inte det.
Jag har inget konto på Betsafe, så det är nog någon som kopplat mitt kort till sitt personliga konto på Betsafe. Jag spelar aldrig/extremt sällan. (Hade nåt konto på Unibet för nåt år sedan, men mycket kortvarigt)
Citera
2013-04-23, 00:25
Medlem
DELLAKGs avatar
Citat:

Råd:
3. Gör en polisanmälan.

Som ovanstående skrivit. Håller med om allt.

Någon av dina kompisar som kan ha gjort det? Flickvän? Syskon? Annan bekant?
Citera
2013-04-23, 00:26
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Låter ju helt otroligt. Är ditt VISA anslutet till Verified By VISA så kan bara du ha gjort överföringen.

Vad bygger du det påståendet på?

Med phishing eller en trojan så kan man få ut allt man behöver för att göra ett köp från någon annans kort (även om det är verified by visa).

Skulle börja med att scanna av datorn efter skadlig kod.
Citera
2013-04-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DELLAKG
Som ovanstående skrivit. Håller med om allt.

Någon av dina kompisar som kan ha gjort det? Flickvän? Syskon? Annan bekant?

Tro mig, jag funderar.
Mitt ex har inte mitt kortnummer, jag har bytt kort efter att vi separerat och hon kan omöjligtvis veta min kod. Dessutom så skulle hon aldrig göra något.
Syskon ja, men i en annan stad. Han kan ha sett mitt kort såklart, men hur ska han veta min kod? Har mycket svårt att se min bror göra detta.
Annan bekant? Ptjaaaaa.... Har som sagt svårt att se någon jag känner göra detta, rör mig i "vettiga" kretsar.

Som någon sa, ska kolla igenom min dator imorgon. Men den är också ny, sedan februari, och jag brukar sköta mina banktransaktioner från min iPad... Kanske att jag gått via datorn någon enstaka gång...
Citera
2013-04-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Tro mig, jag funderar.
Mitt ex har inte mitt kortnummer, jag har bytt kort efter att vi separerat och hon kan omöjligtvis veta min kod. Dessutom så skulle hon aldrig göra något.
Syskon ja, men i en annan stad. Han kan ha sett mitt kort såklart, men hur ska han veta min kod? Har mycket svårt att se min bror göra detta.
Annan bekant? Ptjaaaaa.... Har som sagt svårt att se någon jag känner göra detta, rör mig i "vettiga" kretsar.

Som någon sa, ska kolla igenom min dator imorgon. Men den är också ny, sedan februari, och jag brukar sköta mina banktransaktioner från min iPad... Kanske att jag gått via datorn någon enstaka gång...

Kom på mig själv här! Min dator är ny... För att jag var tvungen att lämna in min dator till min gamla arbetsgivare, orörd. Jag är i "konflikt" med min förra arbetsgivare. Skulle fan inte förvåna mig om dom hade nåt sorts spårningsprogram installerat på min gamla dator (ja, dom var smått paranoida).
Kan det vara så jävligt?
Citera
2013-04-23, 00:40
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Vad bygger du det påståendet på?

Med phishing eller en trojan så kan man få ut allt man behöver för att göra ett köp från någon annans kort (även om det är verified by visa).

Skulle börja med att scanna av datorn efter skadlig kod.

Ah, det är sant. Tänkte på det när ja börja skriva mitt livsnovel till TS men glömde det i farten. En keylogger/phishing/trojan kan man göra mycket skada.

Håller med dig. TS ska göra en Adawere (gratis), Avg (Gratis), Norton (kuk dyrt men bra) samt windows inbyggda skit scanner Security Esential eller vad den nu heter.
Citera
2013-04-23, 00:44
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Kom på mig själv här! Min dator är ny... För att jag var tvungen att lämna in min dator till min gamla arbetsgivare, orörd. Jag är i "konflikt" med min förra arbetsgivare. Skulle fan inte förvåna mig om dom hade nåt sorts spårningsprogram installerat på min gamla dator (ja, dom var smått paranoida).
Kan det vara så jävligt?

Kan det vara. Alternativt så kan dina "problem" komma av att du gör dina bankärenden via din ipad som förövrigt är öppen som ett såll. Gör alla din bankärenden på en ren dator hedanefter.
Citera
2013-04-23, 00:49
Medlem
Citat:
Kan det vara. Alternativt så kan dina "problem" komma av att du gör dina bankärenden via din ipad som förövrigt är öppen som ett såll. Gör alla din bankärenden på en ren dator hedanefter.

Ja, naiv må jag kanske vara. Känner mig ruggigt jävla dum just nu. Samtidigt har jag de facto blivit utsatt för ett brott. Nu vill jag gärna veta vad jag kan vänta mig rent juridiskt. Chanser att jag får rätt? Hur ska jag agera?
Jag gör polisanmälan imorgon iaf, trots min Banks "avrådan"...
Citera
2013-04-23, 01:07
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Ja, naiv må jag kanske vara. Känner mig ruggigt jävla dum just nu. Samtidigt har jag de facto blivit utsatt för ett brott. Nu vill jag gärna veta vad jag kan vänta mig rent juridiskt. Chanser att jag får rätt? Hur ska jag agera?
Jag gör polisanmälan imorgon iaf, trots min Banks "avrådan"...

Äsh, sånt här händer den bästa. Hacker folket blir smartare och smartare. Inget du ska känna dig dum över.
Rent juridiskt så har vi nog behandlat allt redan i tråden.
Banken gör sin utredning.
Snuten gör sin (om dom inte har kaffe rast eller sitter och torr runkar till Justin Bieber)

Inom ca en månad borde du ha fått svar på dina frågor.
Håller tummarna för dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in