2013-04-22, 15:42
Medlem
Minipaxs avatar
Först, hade svårt att hitta en forumdel för denna topic, hoppas ingen tar illa vid sig att den hamnade i denna del (vildmark).

Jag har tänkt att gräva ner ett par hårddiskar i ett hål i marken (långt ut i skogen) och har en del frågor.

1. Överlever delarna en lång period?
2. Hur djupt ner bör man gräva för att undvika frost, väta?
3. Hur ska jag packetera hårddiskarna?

Tack på förhand!
Citera
2013-04-22, 15:46
Medlem
EckiEckis avatar
1. Det beror på hur de packas
2. Problemet med väta blir _Större_ ju djupare du gräver. Problemet med frost beror på var du bor. (Cirka 1.8 meter just där jag bor i stockholmsregionen)
3. Ptja, ett _tjockt_ och tätt lager frigolit för isolering, och en jäkla massa avfuktare kan väl vara lämpligt.
Citera
2013-04-22, 15:50
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
1. Det beror på hur de packas
2. Problemet med väta blir _Större_ ju djupare du gräver. Problemet med frost beror på var du bor. (Cirka 1.8 meter just där jag bor i stockholmsregionen)
3. Ptja, ett _tjockt_ och tätt lager frigolit för isolering, och en jäkla massa avfuktare kan väl vara lämpligt.

Avfuktare : check, bra förslag.
Hjälper det något om jag placerar dem i en trälåda som man använt båtvax eller liknande på?
Citera
2013-04-22, 15:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Avfuktare : check, bra förslag.
Hjälper det något om jag placerar dem i en trälåda som man använt båtvax eller liknande på?

En sådan konstruktion ger ju ( i princip) _noll_ isolering.
Citera
2013-04-22, 16:01
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Vakuum förpackning lär vara en bra idé
Citera
2013-04-22, 16:30
Medlem
Doktordonkas avatar
Det skadligaste är om det är mycket temperaturväxlingar, varmt-kallt flera gånger. Då vandrar fukten in nästan ofelbart.

Men först vacumförpacka dem i tät plast, sedan frigolit runt, därefter jord på. Det borde funka.
Citera
2013-04-22, 16:58
Medlem
Turrluffs avatar
Problemet med att begrava saker i skogen är att den är väldigt föränderlig på många ställen. Inom några år kan det vara omöjligt att känna igen dig så välj ett område som inte kommer ändras allt för mycket, så att du kan hitta det igen.
Citera
2013-04-23, 18:36
Medlem
Minipaxs avatar
Tack för tipsen!

Det blir en kombination av frigolit, vakumförpackning och avfuktare tror jag bestämt.
Kommer att leta efter en plats som ligger på en höjd, en sluttning eller liknande så att eventuell väta rinner bort.

Återkommer om ett år.
Citera
2013-04-23, 18:46
Medlem
markiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Tack för tipsen!

Det blir en kombination av frigolit, vakumförpackning och avfuktare tror jag bestämt.
Kommer att leta efter en plats som ligger på en höjd, en sluttning eller liknande så att eventuell väta rinner bort.

Återkommer om ett år.
Haha, du får uppdatera oss med ett resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in