2013-04-22, 12:44
Medlem
Vad gäller vid lägenhetsbesiktningar?

För att ta detta från början. Jag bodde förut i en hyreslägenhet där BroGripen var hyresvärd. Och när jag sedan skulle flytta ut så gjordes det förstås en lägenhetsbesiktning. Sedan tidigare hade jag målat om i kök, badrum, hall och sovrum, som godkändes men med vissa "anmärkningar" om att jag hade målat om och det fanns några små brister (små färgmärken i tak) MEN jag vart inte ersättningsskyldig, jag återkommer till denna punkt senare i inlägget. Men jag hade även påbörjat att spackla över några tidigare borrhål i v-rummet (fanns när jag flyttade in). Men jag kunde inte slutföra renoveringen av vardagsrummet pga att tapeten som satt där hade släppt från väggen på sina ställen. Mycket pga dåligt underhåll från tidigare hyresvärd. Jag hade felanmält detta till Graflund som då var hyresvärd när jag flyttade in men det gjordes ingen åtgärd.
Man kan väl säga att jag var lite dum som inte låg på ang detta problem till BroGripen. Men som sagt när man då gjorde en besiktning ville Brogripen att jag målade om vardagsrummet vilket jag gick med på OM dom fixade tapetsläppet.

Det tog dom på sig att göra. Problemet vart bara det att hantverkaren som togs dit tog bort all tapet istället? spacklade och la en ny grund, ja gjorde allt förutom att måla vilket jag skulle göra.
Så när jag kommer dit ser jag att det är fullt med tapetrester på väggarna som hade "bubblat" upp i och med att han hade spacklat/grundat. Men men tänkte jag och började måla men efter andra vändan sprack dessa bubblor och det gick inte att fortsätta något mer. Jag resonerade som så att detta kan inte vara mitt fel, utan detta för målaren ta ansvar för och göra om. Så jag lämnade kvar nästan 4l färg som lätt hade räckt till ett varv till om man bara reparerade sprickorna och "bubblorna". Men tydligen gick målaren istället och köpte 10L färg till för 1275kr som BroGripen då fakturerade mig för?

Då vart jag förbannad! Så jag bestred fakturan och kontaktade hyresgästföreningen.
Men det som hände sen förbryllar mig.
BroGripen tyckte att det var mitt fel att dom änns behövde ta dit en hantverkare, och menade på att det var ju jag som påbörjade en renovering. Samt att dom var snälla som bara krävde att jag betalade färgen, fast att jag hade lämnat kvar färg.
Visst jättesnällt men saken var fortfarande den att deras hantverkare hade åstadkommit mer skada en vad det var från början och måste ju få stå för det tänkte jag! Och förklarade det för hyresgästföreningen som medlade med Brogripen.
Men istället hotade Brogripen med att gå vidare med ärendet till tingsrätt, om jag inte betalade, och då kräva ännu mer pengar! för "bristerna" i andra rum som färgmärkena i tak! Vilket hade "godkänns" vid en besiktning? Men tydligen kan dom, bara för att dom har noterat det, i efterhand kräva ersättning för sådant? Om dom vill.
Och hyresgästföreningen säger bara, det är lika bra att du betalar så slipper du betala ännu mer i fall det blir en process i tingsrätten.

Så jag har betalat det nu, för inte fan orkar jag med att ta det hela till tingsrätten med risk för att jag måste betala för renovering av en hel lägenhet.

Min undran är den. Kan man verkligen hota med att kräva en ersättning i efterhand för "brister", som BroGripen på besiktningsprotokollet inte krävt ersättning för?
Enligt hyresgästföreningen kan man det så länge det finns noterat.

ber om uräkt om inlägget är rörigt och kanske osammanhängande men hoppas det fins nån klarhet i det och att någon som läser detta vet lite mer om vad som gäller vid sådana här lägen.

Tack för din tid.
Senast redigerad av TB-xD 2013-04-22 kl. 12:52. Anledning: rubrik ändring
Citera
2013-04-22, 18:55
Moderator
rotadents avatar
Hörde du av dig till hyresvärden när deras hantverkare hade varit där? Jag hade ringt dem och sagt att hans underarbete var bristfälligt och att det inte gick att måla väggarna med bra resultat. Så hade de antingen fått ordna underarbetet ordentligt, eller leva med att det såg för jävligt ut. Det är alltid svårt att komma med saker i efterhand, då finns risken att man åker på att betala även om det finns tveksamheter om vem som är ansvarig. Man måste säga till direkt och hålla kontakt med dem om man ska ha en chans att stå på sig. Nu verkar inte Hyresgästföreningen tycka att det här var värt att driva, vilket väl också säger något.

I ditt fall hade jag inte börjat måla över huvud taget utan som sagt ringt dem och sagt att det inte går att måla som det ser ut nu. Att måla när man redan innan ser att det kommer gå åt skogen är man inte så betjänt av.
Citera
2013-04-22, 19:03
Medlem
-defekt-s avatar
Man ska aldrig göra något i hyreslägenhet. Är något dåligt, så kräv att värden återgärdar det.
Men fixar man själv så ska man ha värdens godkännande innan och efteråt, skrivet godkännande och gärna bilder.
Vill man fixa och dona själv, skaffa en bostadsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in