• 1
  • 2
2013-04-22, 10:36
Medlem
Jag har en extern hd, western digital, 1tb, som i princip är full. När jag nu öppnar den så har jag enbart en mapp i, "$recycle.bin". Allt annat är borta! Om jag kollar på egenskaper så är den i princip full, men jag kommer inte åt någon fil.

Hur gör jag nu?
Citera
2013-04-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Jag har en extern hd, western digital, 1tb, som i princip är full. När jag nu öppnar den så har jag enbart en mapp i, "$recycle.bin". Allt annat är borta! Om jag kollar på egenskaper så är den i princip full, men jag kommer inte åt någon fil.

Hur gör jag nu?
Testa att dra ur usb och ström och sen koppla in igen.
Citera
2013-04-22, 10:55
Medlem
Deviance88s avatar
Har du testat den i annan dator / annan USB port?
Citera
2013-04-22, 10:57
Medlem
Två olika datorer visar samma problem.
Jag har haft hårddisken kopplad till en USB-hub, som i förra veckan buggade ur. Den kanske hindrade säker borttagning av enheten?
Citera
2013-04-22, 10:58
Medlem
csgos avatar
Testa med att dra ut den och stäng av den,
alternativt att du byter till en annan USB-ingång i datorn

EDIT:
Såg nu att någon hann säga samma sak någon minut tidigare..
Senast redigerad av csgo 2013-04-22 kl. 10:59. Anledning: Min kommentar har redan blivit nämnd av annan användare
Citera
2013-04-22, 11:05
Medlem
Det är nog risk för att den kraschat. Om du har viktig data på den så kan du lämna den till ett företag som räddar data från kraschade hårddiskar. Det finns god chans att rädda åtminstone det som är viktigt.
Annars kan du prova att köra ett "data recovery"-program.
Citera
2013-04-22, 11:10
Medlem
Deviance88s avatar
Om du orkar / har tid och det är möjligt så skruva upp chassit till disken plocka ur den och sätt in den som vanlig SATA disk i datorn och se om du får samma fel där.
Citera
2013-04-22, 11:14
Medlem
Skruva känns lite riskfyllt, även om det kanske går. Jag har en hel del bilder, det är väl de jag vill åt. Och sen en del utbildningsmaterial (c:a 120 gb), är väl mest segt att hitta allt igen och ladda ner. Sen har jag massor av filmer (c:a 800gb) som gärna får försvinna.

Jag testar ett recovery program. Synd bara att jag inte har en lika stor hårddisk, får se om jag kan få över det i bitar.
Citera
2013-04-22, 11:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det är nog risk för att den kraschat. Om du har viktig data på den så kan du lämna den till ett företag som räddar data från kraschade hårddiskar. Det finns god chans att rädda åtminstone det som är viktigt.
Annars kan du prova att köra ett "data recovery"-program.

Han ska inte använda det om han vill rädda innehållet, hos en firma sen
Citera
2013-04-22, 11:20
Medlem
inte?
Citera
2013-04-22, 11:23
Medlem
boppaloozs avatar
Det kan eventuellt vara så att det är styrelektroniken i lådan som disken sitter i som har pajat på något vis. Det har jag råkat ut för. I det fallet så hittades inte ens disken längre när man pluggade i USB-kabeln i datorn. Jag provade med att skruva isär disklådan, plocka ur själva hårddisken och montera den direkt på en ledig IDE-kabel inuti datorn, och då hittade jag hela diskens innehåll. Det man ska tänka på när man gör en sådan övning är att man eventuellt måste bygla om disken så att den blir kodad som SLAVE eller Cable Select ifall det sitter fler diskar på samma IDE-kabel. Är det inte IDE utan SATA så förutsätts det förstås att datorn klarar av den typen också. Man kan man eventuellt också behöva ställa om nånting i BIOS så att datorn inte försöker boota från den extra disken. En annan variant är att köpa en billig USB-SATA eller USB-IDE adapter på t.ex. Kjell & Co som man kopplar in disken i.

Men som tidigare nämnts så kan det också vara så att disken har kraschat, men i det läget har man ju inget att förlora på att prova mitt förslag.
Citera
2013-04-22, 11:26
Medlem
Jag har inte kunspaperna för att koda om, skruva isär och så. Jag har startat recovery program och hittils är 20gb återskapat. Håller tummarna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in