• 5
  • 6
2013-04-23, 02:05
Medlem
Det kan kanske vara bra att diskutera flours funktion först.

Jag kommer att använda en del kemiska begrepp här men det är nödvändigt för att förstå varför man har flour i tandkräm.

Vi kan börja med att konstatera att om Qs (jonprodukt) > Ks (löslighetsprodukt) så får man en utfällning. Om Qs < Ks så får man en nedbrytning. Med utfällning menas här att vi bygger upp emalj.

Saliven som vi har är mättad med kalciumfosfat. Kalciumfosfaten står i jämvikt med någonting som kallas hydroxyapatit. Våra tänders emalj består i princip av en oren form av hydroxyapatit (biologisk apatit).

Saliven har en jonprodukt på cirka 9.5 X 10^-47. Hydroxyapatit har löslighetsprodukten 2.34 X 10^-59.
Det betyder att vi får en utfällning.

När vi tillsätter flour till tänderna, till exempel genom tabletter eller tandkräm, så kan hydroxylgruppen i kalciumapatit ersättas med flour. Vi tillför alltså flour till ett system där kalcium och hydroxyapatit är i jämvikt med övriga joner och får flour - hydroxyapatit. Flourapatiten har löslighetsprodukteten (Ks) 3.16 X 10^-60. Alltså har flourapatit en mindre löslighetsprodukt än vad hydroxyapatiten har. Det betyder att skillnaden mot salivens jonprodukt blir större --> vi får en större skillnad mellan Qs och Ks. Det leder till att utfällningen blir större --> det bildas mer emalj --> vi får starkare tänder.

När vi äter eller dricker någonting så får vi en syra - attack på våra tänder. Flour kan, genom det jag beskrivit ovan, bromsa nedbrytning av emalj vid syra - attack och stimulera en snabb reparation av emaljen. Av vad jag har förstått så är det grundtanken med varför vi har flour i tandkräm.

Flour är, som tidigare påpekats, ett giftigt ämne. Det krävs dock väldigt stora mängder för att man ska uppvisa förgiftningssymtom och det är väldigt ovanligt. Man räknar vanligtvis med att om ett barn skulle få i sig 1 - 3 tuber flour - tandkräm, eller motsvarande 200 - 600 flour - tabletter, så ger det förgiftningsymtom. Att borsta tänderna med flourtandkräm är knappast något farligt alltså, av vad vi kan se av dagens forskning.

Att människor som har liknande kostvanor och tandhygien har olika tandhälsa kan delvis, som det pratats om tidigare, förklaras av att buffringsförmågan hos saliven skiljer sig mellan individer.
Senast redigerad av Amicus 2013-04-23 kl. 02:31.
Citera
2013-04-23, 02:12
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Nej, jag menar att man får leta bland den information som finns för att bilda sig en uppfattning. Allt som tandläkare säger behöver väl inte heller vara sant?

Den mesta kunskapen vi har är reell. Litar du inte på att den bilen som rullar är mänskligt byggd? Tror du att den är en illusion? Viss kunskap är mer sann en annan, för att den är verifierbar. Dock är det ju iofs en annan femma gällande (ja, vad skall vi kalla det?) kemi. Det är svårare och komplexare att ta till sig, så därför gör vi en stor gås av en liten fjäder. Hade varit bättre om all kunskap på något sätt var ackumulerad och sedan centrerad. Detta brukar ofta kallas "skolan". Tyvärr är inte skolan perfekt. Och tyvärr är internet för svåröverskådligt.

Min poäng?: Om allt verkar vara ett stort frågetecken så får du lite till syvende och sist lita på din magkänsla. Trots allt har ju folk levt väldigt ohälsosamt och ändå levt många årtionden. Kanske har hjärnans/tankens makt större inflytande än vad vi tror/vet?
Citera
2013-04-23, 16:15
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Du menar alltså att våra tänder är skapade för att borstas med kemikalier? Om vi skippar konspirationsteorier för en stund så trodde jag att vi kom fram till att tandkräm mer eller mindre innehåller onaturliga och skadliga ämnen utöver renhetseffekten(?) Jag säger inte att man ska sluta borsta tänderna eller sluta använda tandkräm, men varför inte använda en naturlig tandkräm som rengör tänderna lika bra ändå, utan onaturliga kemikalier?

Åter igen har jag inte sagt att man ska sluta använda tvål/schampo eller att man ska behöva lukta illa. Igen, varför inte använda organiskt tvål och schampo?

Jag som är "fluor-rädd" använder t.ex en alun-kristall istället för deo/antiperspirant. Men även här, varför inte använda organiska hudvårdsprodukter?

Det finns liksom massa alternativ. Tyvärr så lever vi i ett kapitalistiskt samhälle som du var inne på innan där det enda syftet är att konsumera samt tjäna pengar. Vad som köps eller vad man tjänar pengar på är ju inte viktigt, därför framställer man skit och folk köper skit som de duktiga konsumenter vi människor är. Nu blir det lite off-topic men det är ju samma princip tandkräm som allt annat.

Du använder alltså en alunkristall för att undvika aluminium? Varför skulle alun (som är en aluminiumförening) vara bättre?
Citera
2013-04-23, 16:34
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Du använder alltså en alunkristall för att undvika aluminium? Varför skulle alun (som är en aluminiumförening) vara bättre?

För att alun inte absorberas genom huden.
Citera
2013-04-23, 16:51
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
För att alun inte absorberas genom huden.

Googlade lite snabbt, men kan inte hitta nagot som styrker detta. Har du last det pa nagon random halsoblogg eller finns det nagon mer tillforlitlig data?
Senast redigerad av silberstein 2013-04-23 kl. 16:55.
Citera
2013-04-23, 17:07
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Googlade lite snabbt, men kan inte hitta nagot som styrker detta. Har du last det pa nagon random halsoblogg eller finns det nagon mer tillforlitlig data?
http://www.shenet.se/ravaror/alun.html
*under giftighet

Vet inte vad du godtar som tillförlitlig data dock men då jag inte är kemist eller liknande så kan jag dessvärre inte själv redogöra för hur saker och ting ligger till. Hur jag än letar så kan jag inte hitta något som säger det motsatta i alla fall.
Citera
2013-04-23, 17:28
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
*under giftighet

Vet inte vad du godtar som tillförlitlig data dock men då jag inte är kemist eller liknande så kan jag dessvärre inte själv redogöra för hur saker och ting ligger till. Hur jag än letar så kan jag inte hitta något som säger det motsatta i alla fall.

Shenet anger ingen palitilg kalla sa som en publicerad vetenskaplig artikel. Hittar ingen som undersokt alum, men har ar en dar man kollat pa aluminiumklorhydrat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11267710

En bloggare som har misstankar om att alun tas upp av huden: http://chemicaloftheday.squarespace....-absorbed.html

Men som sagt aven om bloggaren verkar palast ar det ju mest spekulationer. Sa tycker inte man kan uttala sig om hurvida kristalldeo absorberas eller ej.
Citera
2013-04-23, 17:31
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
*under giftighet

Shenet anger inge palitilg kalla sa som en publicerad vetenskaplig artikel. Hittar ingen som undersokt alum, men har ar en dar man kollat pa aluminiumklorhydrat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11267710

En bloggare som har misstankar om att alun tas upp av huden: http://chemicaloftheday.squarespace....-absorbed.html

Men som sagt aven om bloggaren verkar palast ar det ju mest spekulationer. Sa tillsvidare oklart hurvida kristalldeo absorberas eller ej.
Senast redigerad av silberstein 2013-04-23 kl. 18:06.
Citera
2013-04-23, 18:50
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Shenet anger ingen palitilg kalla sa som en publicerad vetenskaplig artikel. Hittar ingen som undersokt alum, men har ar en dar man kollat pa aluminiumklorhydrat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11267710

Men som sagt aven om bloggaren verkar palast ar det ju mest spekulationer. Sa tycker inte man kan uttala sig om hurvida kristalldeo absorberas eller ej.

Ja, jag får nog knyta foliehatten lite hårdare och lägga kristallen på hyllan tillsvidare. Tycker det är konstigt att det hävdas mycket som inte kan styrkas.
Citera
2013-04-24, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobotEd
Så min tanke är såhär, borsta tänderna, är kanske bara ett sätt för att få tandläkare att laga tänder? Det kanske blir så att om man borstar för mycket så blir tänderna efter ett tag beroende av flouret och kan inte klara sig lika bra utan flour som om man inte borstar lika ofta? Att man tidigare kom på att om folk fortsätter borsta sina tänder så kommer eventuellt deras tänder att pajja och då behövs folk som kan laga dem och det är ett bara ett sätt och tjäna pengar? Vem vet?

Haha, let me say you. Levt pissigt under denna vinter, *äckligt som fan* men kanske borstat tänderna 7 gånger under denna vinter, skitit i samma, har inte pallat.

Innan vintern så var tänderna hyffsat vita, men ändå lite gula.
Senast jag kollade mig i spegeln vilket jag gör i stort sett varje minut? så såg dom exakt likadana ut, fast då fått lite 'skrap' på 2 framtänder, som en 2x2mm är borta från tanden upp till tandköttet.

Det är ju absolut inte bra att inte borsta tänderna, men för ofta lär göra att du sliter ut dom som fan, så 1 gång räcker absolut helt väl! 1 gång på kvällen gör jobbet, det är väll klart att tandläkarbitchen säger '2 gånger' men tro mig, det slits
Citera
2013-04-26, 01:01
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuttlahBror
Stämmer!

Haha yeah right att flour skulle vara ett nervgift.

Edit:ta mig fan att det stämde.
Citera
2013-08-03, 23:14
Medlem
fan va smart egentligen!! jag har själv en kompis som aldrig borstar tänderna och han har aldrig haft ett enda hål medan andra har hål och det borstar tänderna klart att det kan beror på saliv osv vidare men vem vet det kan ju vara så.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in