2013-04-21, 14:18
Medlem
Hejsan.
Jag skulle behöva hjälp med att laga min externa hårddisk. (Seagate 1TB).
Då jag är helt värdelös på datorer vet jag inte riktigt om jag har lagt denna tråd i rätt forum.

Jag har köpt mig en dockningsstation för min externa hårddisk, så har plockat ur den och kopplat in allt.
Försöker jag öppna disken genom "Dator" så säger den att disken måste formateras innan användning, men då antar jag att det blir ännu svårare att att få tillbaka alla filer om inte rent av omöjligt?

Trycker på "avbryt" då jag inte vill formatera om hårddisken, då kommer detta upp "D:\ är inte tillgänglig. Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check).

Har även försökt med programmet testdisk, då det var en lätt manual. Men den söker efter skadade filer, men verkar inte hitta något utan vill bara göra en djupare sökning. åter och åter igen utan resultat.
Hur går jag till väga nu? Tips på andra lätta program för att komma åt filerna, eller har jag missat något som jag bör göra?
MVH
Citera
2013-04-21, 14:35
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leverstuvning
Hejsan.
Jag skulle behöva hjälp med att laga min externa hårddisk. (Seagate 1TB).
Då jag är helt värdelös på datorer vet jag inte riktigt om jag har lagt denna tråd i rätt forum.

Jag har köpt mig en dockningsstation för min externa hårddisk, så har plockat ur den och kopplat in allt.
Försöker jag öppna disken genom "Dator" så säger den att disken måste formateras innan användning, men då antar jag att det blir ännu svårare att att få tillbaka alla filer om inte rent av omöjligt?

Trycker på "avbryt" då jag inte vill formatera om hårddisken, då kommer detta upp "D:\ är inte tillgänglig. Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check).

Har även försökt med programmet testdisk, då det var en lätt manual. Men den söker efter skadade filer, men verkar inte hitta något utan vill bara göra en djupare sökning. åter och åter igen utan resultat.
Hur går jag till väga nu? Tips på andra lätta program för att komma åt filerna, eller har jag missat något som jag bör göra?
MVH

Den råkar inte vara krypterad? I truecrypt eller liknande?
Citera
2013-04-21, 14:41
Medlem
Inget som jag medvetet vet om att jag har gjort? Något man kan ta reda på?
Har aldrig fifflat med hårddisken. Den dog bara plötsligt.
Citera
2013-04-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Den råkar inte vara krypterad? I truecrypt eller liknande?

Jag försökte även nu att laga den i "getdataback". men får bara error.
Citera
2013-04-21, 14:56
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leverstuvning

Nej om du själv inte har gjort det och ingen annan du känner har varit på disken kan du nog omöjligt ha gjort det. Tänkte bara om du hade glömt att du hade gjort det för då får man alltid upp "om man vill formatera disken" när man ta sig in på originalenheten.

Ja det låter ju som att den har rasat. Tyvärr kan jag inte så mycket om att återställa data så jag överlämnar det till någon annan. Lycka till.
Citera
2013-04-21, 17:16
Medlem
Hoeglunds avatar
Seagate är fan sämst!

Har haft två stycken externa Seagate hårddiskar och båda har gått sönder.
Den ena gav upp efter 2 veckor.

Jag tog ur mina ur kabinetten och kopplade in dom internt men det fungerade inte. Dom stod bara och klickade, kunde hitta dom i datorn ibland men det gick inte att läsa några filer.

Tacka vet jag WD caviar diskarna, dom går lika säkert som en nyspänd moraklocka.
Citera
2013-04-21, 17:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Hårdvara PC

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem