2013-04-21, 13:07
Medlem
Skall börja månadsspara i Avanza och klurar på
  • Kapitalförsäkring
  • Investeringssparkonto
  • VP
Min plan är att bara köpa Avanza Zero på (förhoppningsvis) längre sikt för några tusen i månaden i stället för att amortera huslån.
Jag är för lat för att hålla på med aktier och har hört mycket bra om Zero.

Är det en bra idé?
Är Investeringssparkonto vägen att gå?
Citera
2013-04-21, 15:18
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Skall börja månadsspara i Avanza och klurar på
  • Kapitalförsäkring
  • Investeringssparkonto
  • VP
Min plan är att bara köpa Avanza Zero på (förhoppningsvis) längre sikt för några tusen i månaden i stället för att amortera huslån.
Jag är för lat för att hålla på med aktier och har hört mycket bra om Zero.

Är det en bra idé?
Är Investeringssparkonto vägen att gå?

Jag skulle absolut inte valt något av dom 3 alternativen, Jag skulle satsat 100% på att amortera istället.
Min personliga spekulation är att världsekonomin dom närmsta 3-5åren kommer att vara ytterst dålig och att det idag är en dålig ide att investera i aktiefonder.
Citera
2013-04-21, 15:22
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag skulle absolut inte valt något av dom 3 alternativen, Jag skulle satsat 100% på att amortera istället.
Min personliga spekulation är att världsekonomin dom närmsta 3-5åren kommer att vara ytterst dålig och att det idag är en dålig ide att investera i aktiefonder.

Jag rekommenderar att du amorterar på lånen än att spara i aktiefonder.

Men som Svengöran skriver att det är dåligt att investera i aktiefonder, där har du fel.
På långsiktigt är aktiefonder som lönar sig mest. Spola tillbaka 20 år tillbaka tills idag, så ser du resultaten.
Citera
2013-04-21, 15:24
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Men som Svengöran skriver att det är dåligt att investera i aktiefonder, där har du fel.
På långsiktigt är aktiefonder som lönar sig mest. Spola tillbaka 20 år tillbaka tills idag, så ser du resultaten.

Jag utgår från dagens situation, Hade TS frågat samma sak om 5år hade jag kanske gett ett annat svar.
Man ska inte köpa en aktie när den står som högst och man tror att den är på väg ner oavsett om man är långsiktig eller kortsiktig, Eller hur?
Citera
2013-04-21, 15:38
Medlem
Min tanke är att hålla pengarna olåsta från huset.
Om jag av en eller annan anledning skulle få reducerad inkomst så inbillar jag mig att det är bättre att ha sparpengarna tillgängliga då jag inte tror banken låter mig låna upp om jag inte har vettig inkomst, det handlar alltså mycket om att skapa handlingsfrihet i händelsen av försämrad inkomst.

Tacksam för synpunkter!
Citera
2013-04-21, 15:51
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag utgår från dagens situation, Hade TS frågat samma sak om 5år hade jag kanske gett ett annat svar.
Man ska inte köpa en aktie när den står som högst och man tror att den är på väg ner oavsett om man är långsiktig eller kortsiktig, Eller hur?

Ja.
Men det finns gott om framtidens aktier också. Ta till tex Axfood?
Vi måste ha mat även om 50 år.
Okej avkastning med långsiktigt.

På tal om Axfood, läste i Privata affärer att Warren B närmaste man, tog Axfood som han skulle investera i på långsikt i en av intervju med svensk tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in