2013-04-21, 13:00
Bannlyst
Hej!
Har införskaffat mig en 10l vit plastdunk med skruvlock, se denna bilden:

Jag vet hela svängen med 17 gram socker *antalet procent önskad alkoholhalt *antalet liter vatten.

Har dock några andra frågor gällande tillverkningen utav mäsken:

1. Hur mycket jäst ska man ha? Vilken formel gäller för den? Vet att turbojäst funkar bäst, men är det något speciellt märken man ska hålla utkik efter? Eller funkar all?

2. Om jag inte kan använda mig utav ett vattenlås, räcker det att man bankar ett hål med en spik i locket?

3. Går det att smaksätta mäsken med exempelvis körsbärssaft när den är klar? Är hemmagjord utav konserveringsmedel att föredra?
Citera
2013-04-21, 17:16
Medlem
Fyr4ns avatar
Om det ska drickas dirrekt föreslår jag att du göra något annat än mäsk. Kasta ner en påse vinjäst eller i värsta fall bakjäst i valfri juice. Det kommer inte smaka gott, men det kommer smaka en miljon gånger "bättre" än att dricka ren mäsk.

Ang jästen är det bara att kasta i hela paketet. Jag brukar använda mig av vikingturbo från pgw.
Citera
2013-04-21, 22:16
Bannlyst
Nu puttrar det på...

Hur ofta ska man röra om/skaka?
Citera
2013-04-21, 22:31
Bannlyst
Läste även något om att man ska ha i bakpulver och hjortronsalt. Stämmer det? Hur mycket, och när?
Citera
2013-04-22, 14:37
Medlem
blowns avatar
Vet inte om jag är rätt ute, men jag har för mig att bakpulver eller bikarbonat kan hjälpa till att reducera finkeln när man destillerar mäsken. Jag kan inte tänka mig att det funkar om du ska dricka mäsken direkt (även om det skulle få bort finkel så skulle det ju smaka bikarbonat istället, vilket inte är så gott).

Det viktigaste för att få något drickbart förrutom att köpa riktigt fint jäst, är att ha en så fin, jämn och lång jäsprocess som möjligt. Låt mäsken stå i jämn temperatur, runt 19 grader, och låt den jäsa ut riktigt ordentligt. Jäskärlen ska vara rena för att undvika smaker från bakterier. Ju långsammare det jäser, desto renare jäser det - ren jäsning = mindre finkel och mer etanol.

Ska man göra mäsk så kan man nästan lika gärna göra vin. Köp bara äkta juice och kolla hur mycket socker det är i och räkna efter på procent och mängd du vill ha. Det blir garanterat bättre än ren mäsk, även om det kanske inte blir supergott
Citera
2013-05-02, 22:40
Medlem
Under 18 grader eller nåt slutar jästen att jäsa tills det blir varmare igen. Över 30 grader eller nåt (beror på märket på jästen) förvinner mycket av alkoholen ut i luften tillsammans med koldioxiden, och du får mäsk som är svagare än folköl. Vid ännu högre temperaturer dör jästen. De siffrorna gäller mäskens temperatur, som vid turbojäsning kan bli upp till 5 grader (eller nåt) varmare än lufttemperaturen i rummet. Så 20-25 grader i rummet är OK, men helst 20.

Använd inte för mycket socker om du har bråttom. Jag brukar jäsa 6 kg i 25 liter (motsvarar 2.4 kg socker i en 10-liters dunk) på 3 dagar, för 8 kg (motsvarar 3.2 kg socker i en 10-liters dunk) tar nästan 1.5 vecka. Lös upp sockret i kokhett vatten först, blanda, och fyll upp med kallvatten efter. Det är ett helsike att få socker att lösas upp i ljummet vatten om man har en dunk och inte kan röra om. Se till att vattnet har lagom temperatur innan du häller i jästen. Är det för kallt får jästen en chock och det tar en extra dag innan jäsningen börjar, och är det för varmt dödar du jästen och får köpa en påse till. Om du inte har en termometer, använd ditt 37-gradiga finger. Vattnet ska kännas lite (bara lite) kallt när du stoppar ner det.

Turbojäster jäser så snabbt i början att man inte behöver ett jäsrör för att skydda mäsken från luft. Det strömmar ut koldioxid hela tiden. Men i slutet kan det väl vara bra att iaf lägga en papp-bit ovanpå hålet. Jag har fått mögel i mäsken en enda gång, på hösten (den värsta tiden) med fönstret öppet, och då var det bara att plocka bort några små prickar från ytan.

Om du ska dricka mäsken med saft, köp en stoppsats och en klarningssats. Stoppsatsen dödar jästen så att den inte fortsätter att jäsa i magen, och den innehåller konserveringsmedel så att mäsken håller länge. Klarningssatsen drar med sig alla döda jästpartiklar till botten. Efter ett dygn är mäsken nästan lika klar som kranvatten, och efter tre dygn är den klarare än vatten. Men för att klarningen ska fungera lär du skaka ur kolsyran ur mäsken. Efter att du har stoppat den, skruva bort korken, sätt handen över hålet och vält runt dunken våldsamt. Släpp ut lufttrycket. Upprepa 20 gånger. Ha inte locket på när du skakar, då spräcker trycket gängorna och du får köpa en ny dunk (bara korkar brukar vara svårt att köpa).

Vill du ha vanlig mäsk, stoppa den vid 0 oschele. För torr mäsk, vänta längre och stoppa den inte förrän vid -5 eller -10 oschele. Har du inte en mätare, ta ett smakprov. Torr mäsk känns som om den "försvinner" i munnen, och 0-gradig mäsk känns som vanligt vatten i konsistensen.

Efter ungefär 5-10 dagar börjar mäsken ta smak av bottensatsen och får en sämre och sämre smak, så du måste tappa om den i nåt annat innan det. Det bästa sättet är att använda en hävert, då får du nästan 0% av bottensatsen med. Men det går att hälla istället om man är stadig på handen och lutar dunken mer och mer. Man kan inte vicka fram och tillbaka... då kommer hela bottensatsen upp.

PS: Du behöver inte röra/skaka om under jäsningen. Det mesta av bottensatsen (jästen) samlas på botten, så om du tänker tappa om mäsken, undvik snarare att flytta, luta eller röra dunken, då rör du bara upp bottensatsen.
Senast redigerad av alef-noll 2013-05-02 kl. 22:44.
Citera
2013-05-03, 12:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
3. Går det att smaksätta mäsken med exempelvis körsbärssaft när den är klar? Är hemmagjord utav konserveringsmedel att föredra?

Spelar ingen roll. Mäsken blir ändå odrickbar. Den behöver brännas.

Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Läste även något om att man ska ha i bakpulver och hjortronsalt. Stämmer det? Hur mycket, och när?

Det finns redan i turbojästen.

Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Under 18 grader eller nåt slutar jästen att jäsa tills det blir varmare igen. Över 30 grader eller nåt (beror på märket på jästen) förvinner mycket av alkoholen ut i luften tillsammans med koldioxiden, och du får mäsk som är svagare än folköl. Vid ännu högre temperaturer dör jästen. De siffrorna gäller mäskens temperatur, som vid turbojäsning kan bli upp till 5 grader (eller nåt) varmare än lufttemperaturen i rummet. Så 20-25 grader i rummet är OK, men helst 20.

Nej, så mycket alkohol kan inte evaporera under den korta tid som en mäsk jäser på. Ideala temperaturer för jäsprocessen är en annan sak. Den ändras dessutom under jäsningens gång.
Citera
2013-05-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Spelar ingen roll. Mäsken blir ändå odrickbar. Den behöver brännas.

Jag tror du menar att den behöver kolas. Finklet försvinner inte för att du bränner, du får bara mer koncentrerad sprit. Jag har druckit mäsk med saft i åratal, när jag inte har orkat bränna och kola. Det är mer föroreningar i den än vin för att man jäser den snabbare, men den är fullt drickbar. Och vill man ha renare mäsk, skippar man som sagt turbojästen och jäser över ett par veckor eller en månad med t.ex. vinjäst. Smaken blir bättre om man har frukt i redan när man jäser, men det går att tillsätta efteråt (med t.ex. juice eller saft).

Citat:
Nej, så mycket alkohol kan inte evaporera under den korta tid som en mäsk jäser på. Ideala temperaturer för jäsprocessen är en annan sak. Den ändras dessutom under jäsningens gång.

Jag måste ha drömt att det har hänt mig några gånger då när jag bodde på ett väldigt varmt ställe under en väldigt varm sommar (30 grader i lägenheten, 35 grader i mäsken).
Citera
2013-05-03, 12:53
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Jag tror du menar att den behöver kolas.

Nej, det lär bara klogga igen kolet direkt.

Citat:
Finklet försvinner inte för att du bränner, du får bara mer koncentrerad sprit.

Finkelämnena kokar vi andra temperaturer. Du kan beroende på typ av brännare, fart på produktuttaget och hur pass generös du är med head och tail få bort en hel del finkelämnen vid destillationen.

Du kan i teorin göra de även i en plastbrännare. Har aldrig sett några tester på det dock.

Citat:
Jag har druckit mäsk med saft i åratal, när jag inte har orkat bränna och kola. Det är mer föroreningar i den än vin för att man jäser den snabbare, men den är fullt drickbar. Och vill man ha renare mäsk, skippar man som sagt turbojästen och jäser över ett par veckor eller en månad med t.ex. vinjäst. Smaken blir bättre om man har frukt i redan när man jäser, men det går att tillsätta efteråt (med t.ex. juice eller saft).

Bajsa i en hink. Låt avföringen multna. Gödsla en odling med det och dra upp riktigt goda grönsaker. Det skulle de flesta tycka var gott. Fast vissa gillar förstås inte grönsaker.

Frågan är subjektiv men väldigt få skulle tycka att man kan äta bajset direkt. Precis som rätt få tycker att man kan dricka mäsken direkt.

Citat:
Jag måste ha drömt att det har hänt mig några gånger då när jag bodde på ett väldigt varmt ställe under en väldigt varm sommar (30 grader i lägenheten, 35 grader i mäsken).

Vid 35 grader kommer de flesta jästsorter dö även vid låg alkoholhalt. Då blir mäsken svagare eftersom allt socker inte blir förvandlat till etanol.
Citera
2013-05-03, 13:23
Medlem
Citat:
Bajsa i en hink. Låt avföringen multna. Gödsla en odling med det och dra upp riktigt goda grönsaker. Det skulle de flesta tycka var gott. Fast vissa gillar förstås inte grönsaker.

Frågan är subjektiv men väldigt få skulle tycka att man kan äta bajset direkt. Precis som rätt få tycker att man kan dricka mäsken direkt.

Misstänker att du inte själv har smakat klarnad mäsk med juice eller saft nån gång, och överkompenserar genom att jämföra det med något så vidrigt som bajs. Det är löjligt.
Citera
2013-05-03, 13:54
Medlem
blowns avatar
Citat:
Misstänker att du inte själv har smakat klarnad mäsk med juice eller saft nån gång, och överkompenserar genom att jämföra det med något så vidrigt som bajs. Det är löjligt.

Det var på min ära en vag och ohederlig koppling!

Turbojästen går för övrigt jäsa relativt rent även den, men det kräver mycket erfarenhet. Att kola mäsk är inte en bra idé, eftersom det innehåller massor av partiklar och "bös" som kommer sätta igen kolet.

När man bränner blir det inte riktigt som du säger, utan precis som Morgonrodnad säger - Har du en bra hembränningsapparat och tålamodet att blöda ut heads helt så kan du få ut helt ren alkohol på 95,6% utan något finkel i. Det är inte bara starkare mäsk.
Citera
2013-05-04, 12:04
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vet inte om jag är rätt ute, men jag har för mig att bakpulver eller bikarbonat kan hjälpa till att reducera finkeln när man destillerar mäsken.

Bikarbonatet tillsätter du efter det att du fått fram råspriten, dvs den första körningen. Lös upp bikarbonatet i vatten annars blir det svårt. Själv så häller jag i en påse, 40gr i en petflaska med ett par tre dl vatten och skakar. Därefter så är det bara att slå i det hela i spriten, röra om samt låta stå över natten. Poängen med bikarbonatet är att mängden heads/foreshots minskar radikalt. På ca 12 liter råsprit (40%), så får jag ta bort ca 5dl heads, denna brukar jag spara och slå i nästa omgång. Totalt så brukar jag efter kolningen få ut 11,5 liter 42% sprit.

Men häll för bövelen inte i bikarbonatet i mäsken! Då bildad det ammoniak...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in