Citat:
Tack för ett välskrivet inlägg. Det jag fick ut av det är att man bör skaffa en stoppsats för att döda jästen samt föra över mäsken till en annan behållare efter 5-10 dagar för att undvika att mäsken upptar smakämnen från bottensatsen. Jag har inget intresse av att tillverka sprit eller destillera mäsken, det enda jag vill göra är att jäsa socker och citronsaft/kött för att göra en alkoholhaltig "sima" runt 5% alkoholhalt (om det blir 5% eller 7%, eller 4% spelar inte så stor roll, vill jag bli full så kan jag gå till systemet, men jag vill ändå att den ska innehålla lite mer alkohol än den sima jag är van vid från min barndom för att göra den lite vuxnare). Den behöver alltså inte bli starkare än en starköl eller mellanöl i alkoholhalt, jag har således inget intresse av någon turbojäst som jäser extra snabbt och effektivt. Om det har någon betydelse så kan jag tänka mig att lämna mäsken ifred under en månads tid eller så, ifall att det skulle behövas för att få en bra slutprodukt. Behöver jag tänka på något mer än detta om jag vill jäsa en sockerlösning med en öljäst tillsammans med citron som en smaksättare?
Ursprungligen postat av alef-noll
Under 18 grader eller nåt slutar jästen att jäsa tills det blir varmare igen. Över 30 grader eller nåt (beror på märket på jästen) förvinner mycket av alkoholen ut i luften tillsammans med koldioxiden, och du får mäsk som är svagare än folköl. Vid ännu högre temperaturer dör jästen. De siffrorna gäller mäskens temperatur, som vid turbojäsning kan bli upp till 5 grader (eller nåt) varmare än lufttemperaturen i rummet. Så 20-25 grader i rummet är OK, men helst 20.
Använd inte för mycket socker om du har bråttom. Jag brukar jäsa 6 kg i 25 liter (motsvarar 2.4 kg socker i en 10-liters dunk) på 3 dagar, för 8 kg (motsvarar 3.2 kg socker i en 10-liters dunk) tar nästan 1.5 vecka. Lös upp sockret i kokhett vatten först, blanda, och fyll upp med kallvatten efter. Det är ett helsike att få socker att lösas upp i ljummet vatten om man har en dunk och inte kan röra om. Se till att vattnet har lagom temperatur innan du häller i jästen. Är det för kallt får jästen en chock och det tar en extra dag innan jäsningen börjar, och är det för varmt dödar du jästen och får köpa en påse till. Om du inte har en termometer, använd ditt 37-gradiga finger. Vattnet ska kännas lite (bara lite) kallt när du stoppar ner det.
Om du ska dricka mäsken med saft, köp en stoppsats och en klarningssats. Stoppsatsen dödar jästen så att den inte fortsätter att jäsa i magen, och den innehåller konserveringsmedel så att mäsken håller länge. Klarningssatsen drar med sig alla döda jästpartiklar till botten. Efter ett dygn är mäsken nästan lika klar som kranvatten, och efter tre dygn är den klarare än vatten. Men för att klarningen ska fungera lär du skaka ur kolsyran ur mäsken. Efter att du har stoppat den, skruva bort korken, sätt handen över hålet och vält runt dunken våldsamt. Släpp ut lufttrycket. Upprepa 20 gånger. Ha inte locket på när du skakar, då spräcker trycket gängorna och du får köpa en ny dunk (bara korkar brukar vara svårt att köpa).
Efter ungefär 5-10 dagar börjar mäsken ta smak av bottensatsen och får en sämre och sämre smak, så du måste tappa om den i nåt annat innan det. Det bästa sättet är att använda en hävert, då får du nästan 0% av bottensatsen med. Men det går att hälla istället om man är stadig på handen och lutar dunken mer och mer. Man kan inte vicka fram och tillbaka... då kommer hela bottensatsen upp.
Använd inte för mycket socker om du har bråttom. Jag brukar jäsa 6 kg i 25 liter (motsvarar 2.4 kg socker i en 10-liters dunk) på 3 dagar, för 8 kg (motsvarar 3.2 kg socker i en 10-liters dunk) tar nästan 1.5 vecka. Lös upp sockret i kokhett vatten först, blanda, och fyll upp med kallvatten efter. Det är ett helsike att få socker att lösas upp i ljummet vatten om man har en dunk och inte kan röra om. Se till att vattnet har lagom temperatur innan du häller i jästen. Är det för kallt får jästen en chock och det tar en extra dag innan jäsningen börjar, och är det för varmt dödar du jästen och får köpa en påse till. Om du inte har en termometer, använd ditt 37-gradiga finger. Vattnet ska kännas lite (bara lite) kallt när du stoppar ner det.
Om du ska dricka mäsken med saft, köp en stoppsats och en klarningssats. Stoppsatsen dödar jästen så att den inte fortsätter att jäsa i magen, och den innehåller konserveringsmedel så att mäsken håller länge. Klarningssatsen drar med sig alla döda jästpartiklar till botten. Efter ett dygn är mäsken nästan lika klar som kranvatten, och efter tre dygn är den klarare än vatten. Men för att klarningen ska fungera lär du skaka ur kolsyran ur mäsken. Efter att du har stoppat den, skruva bort korken, sätt handen över hålet och vält runt dunken våldsamt. Släpp ut lufttrycket. Upprepa 20 gånger. Ha inte locket på när du skakar, då spräcker trycket gängorna och du får köpa en ny dunk (bara korkar brukar vara svårt att köpa).
Efter ungefär 5-10 dagar börjar mäsken ta smak av bottensatsen och får en sämre och sämre smak, så du måste tappa om den i nåt annat innan det. Det bästa sättet är att använda en hävert, då får du nästan 0% av bottensatsen med. Men det går att hälla istället om man är stadig på handen och lutar dunken mer och mer. Man kan inte vicka fram och tillbaka... då kommer hela bottensatsen upp.
Är det stoppsatsen som gör skillnaden mellan en drickbar och odrickbar mäsk? Finns det några andra sätt att stoppa/döda jästen när den väl har satt igång?
Senast redigerad av Fenderman 2013-05-11 kl. 04:48.
Senast redigerad av Fenderman 2013-05-11 kl. 04:48.