2013-04-21, 06:49
Bannlyst
Har ofta funderat på detta.. de kan ju flyga hursomhelst och landa vart fan de vill i princip men tror ni de finner nöje i det eller är det bara nåt de utför för att de måste och att det är det bästa sättet att ta sig fram på? eller kanske de inte tycker att det är kul alls, lika lite som vi tycker det är kul att promenera?

Sen har jag en följdfråga.. När gör en fågel av med mest energi: när den flyger/går?
Citera
2013-04-21, 07:43
Medlem
Ptolemaioss avatar
De fåglar jag sett som verkar ha kul, är när de tvättar sig, plaskar omkring i en vattenpöl och skvätter vatten omkring sig.

Att flyga är nog mer förknippat med energiförlust för dem. Titta på fåglar som Kiwi, Kasuarer och Emuer, de har inte samma mängd rovdjur i deras naturliga habitat och har därför regenererat flygförmågan. Hade de tyckt det varit kul att flyga, hade dem nog hållit den förmågan vid liv.
Citera
2013-04-21, 07:45
Medlem
Wolfbloods avatar
Själva flygandet går ju att dela upp i aktivt och passivt flygande, energi ''används'' bara när aktivt arbete utförs. Däremot krävs det relativt stora mängder energi för att aktivt flyga, så svaret på frågan bör vara ''När den flyger''.

Kul tror jag knappast de små liven tycker att det är, snarare bara ett verktyg i deras liv.

Edit: För att slå ihop det hela, de lär inte flyga för skojs skull just pga energi-kostnaden.

Tror dessutom att ovanstående menar att kiwi etc har rudimentära vingar, inte regenererade.
Senast redigerad av Wolfblood 2013-04-21 kl. 07:53.
Citera
2013-04-21, 10:18
Medlem
Jag tror dom tycker det är roligare på marken, men dom vågar väl inte så därför flyger dom.
Citera
2013-04-21, 10:19
Medlem
tzjs avatar
Det kanske är som för människor. Vissa gillar att promenera eller jogga. Fåglar kanske också kan känna njutning av att lattja med sitt sätt att ta sig fram.
Citera
2013-04-21, 11:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
'Kul' vet jag inte. Men vackert och någon form av djup upplevelse tycker det säkert att det är:

http://www.youtube.com/watch?v=RInNt0UsLNM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in