Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-04-21, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandarin2011

Håller givetvis inte med dig. Självmord är när anledningen är att ta livet av sig själv.
Citera
2013-04-21, 05:48
Så självmord är den fria viljans dödslängtan?
Citera
2013-04-21, 08:14
Medlem
Mandarin2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensson
Håller givetvis inte med dig. Självmord är när anledningen är att ta livet av sig själv.

Men anser du inte att personens fria viljan måste finnas med när man ska tolka dennes handlingar, alternativt försöka förstå varför?

Jag håller med om att anledningen till handlingen självklart måste vara att personen i fråga ska begå självmord, men jag anser dock att viljan måste finnas där.

Jag har för mig att jag har hört/läst eller liknande, att de flesta som försöker ta sitt liv ångrar sig mitt i, alternativt när det börjar närma sig, därför anser jag att viljan måste finnas där, så man 'vågar ge upp' eller vad man ska säga
Citera
2013-04-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandarin2011
Det är den gräns jag har dragit iaf, sker det frivilligt = självmord , Ofrivilligt =Mord/olycka/naturlig död

Gränsen kan vara väldig flytande. Vissa kan äta men tappar aptiten. Man känner sig inte hungrig för att man har någon sjukdom t.e.x magcancer eller om man bara är deprimerad och saknar aptit. Är det självmord att knarka ihjäl sig? Folk som dör av spritmissbruk eller rökning borde då vara självmördare med din definition eftersom det är frivillig att röka/dricker?
Citera
2013-04-21, 13:31
Medlem
filipjanssons avatar
Om det är självmord att självmant svälta sig så måste självmordsstatistiken skjuta i höjden med tanke på hur många åldringar som just väljer att sluta äta då de inte längre vill leva.

Har hört det flera gånger på ålderdomshem hur de öppet säger att de »inte vill leva längre, jag vill inte äta» - någon vecka senare är de döda då kroppen inte klarar av detta.

Så ja, kanske rent filosofiskt är det självmord - men man kan ju också se det, i fallet av åldringar, som ett sätt att skynda på den naturliga processen att dö.
Citera
2014-10-07, 19:31
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ponera att man prompt vägrar äta trots att man har tillgång till föda. Så småningom är ju kroppens reserver slut och hjärtat slutar slå, eller liknande. Har man begått självmord rent filosofiskt/juridiskt? Det känns ju inte lika solklart som en hängning eller att ställa sig framför ett tåg.

Det beror ju på vad din avsikt är med svältandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in