Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Vilka anledningar skulle detta vara som gör detta självmord, blir ett icke självmord?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Ja, det är självmord om du svälter ihjäl frivilligt...
Jag håller med TheBurden fullständigt, det är om handlingen sker frivilligt eller ej som är avgörande när det gäller självmord eller naturlig död.
Om en person råkar ramla på rakblad som gör att denne förblöder är det inte självmord även om personen vet att "om jag ramlar på det där finns det en chans att jag kommer avlida".
Om en person väljer att använda ett rakblad för att skära sig, så vet personen fortfarande att denna har en ganska stor chans/risk att förblöda, dock väljer denna person att utföra handlingen helt frivilligt och självmant, i och med detta bör det ses som självmordsförsök?
Jag antar att denna fråga kommer från något "bibliskt", och om det är religiösa svar du söker bör du nog vända dig till bibeln eller motsvarande, men det jag skrivit innan är min personliga åsikt som "ateist".
Sen förstår jag att
du anser att du svälter frivilligt eftersom du väljer att inte stjäla eller be om hjälp men jag har väldigt svårt att förstå att någon kan välja att inte ta smakprover i varuhus, snatta lite mat, be kompisar/familj/främlingar av hjälp, socialen osv osv...när man är inne på sjunde dagen utan mat, då handlar det om lättja eller rent hat mot sig själv eller världen/samhället och någon person med psykiska svårigheter vägrar ta emot hjälp/utnyttja när det finns möjligheter.
Stoltheten brukar vara det första som försvinner när det gäller fara för ens eget liv (eller upplevd sådan). Detta enligt vad jag lärt mig under min livstid (läsning, läro- och fiktions- böcker, konversationer, kontakter och andra eventuella upplevelser under livets gång...).
Enligt dessa antaganden så måste jag anse att man inte kan svälta ihjäl frivilligt, jag har helt enkelt svårt att föreställa mig detta då jag aldrig skulle kunna ta mitt liv via detta sätt (om ens något).
Men om vi antar att du har pengar på banken och livet leker men ändå väljer att svälta dig själv till döds ser jag det som ett solklart självmord.
Om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa mat, och "väljer" att inte sno, så ser jag inte det som självmord då du hade köpt mat och ätit om du hade haft pengarna på kontot, du har gjort det du kan i din makt för att kunna försörja dig själv (hoppas jag).
Det är den gräns jag har dragit iaf, sker det frivilligt = självmord , Ofrivilligt =Mord/olycka/naturlig död