• 1
  • 2
2013-04-20, 18:41
Medlem
Hejsan allihopa. Idag ska jag försöka lära er som inte vet hur man vet om en banan, äpple eller annan frukt smakar gott eller inte.

Ett välkänt fenomen är att man köper t.ex bananer på närmsta livsmedelsbutik och äter en när man kommit hem från gymmet, jobbet eller vad som helst och känner då att den smakar beskt, surt eller rent utav illa.

Vad jag råder är då att när man handlar bananer så ska man främst tänka på tjockleken och inte
äta bananerna när dom är gröna. Om man inte vill ha sura, beska bananer.
En tjock och gul banan är en söt banan.

Äpplen är mer olika. Man ska då veta vad man vill ha.

1. Ett rött saftigt äpple.
2. Gult, mediokert, halvsött äpple.
3. Grönt, oftast surt äpple men kan även ha en hint av sötma.

Tänk på att känna hur dom känns utanpå, har äpplena hål i sig? Är dom fina i överlag?

Det finns ju flera olika frukter, så ge gärna lite tips på vad man ska tänka på för att finna dom godaste frukterna i affären.

Mvh
Citera
2013-04-20, 19:45
Medlem
Vicious_s avatar
Ett granatäpple ska vara lite smått krympt och torkat samt färgen börjat gå emot det brunröda hållet. När den ser tråkig och torr ut är den mogen helt enkelt.

En mango ska vara helt mjuk och skalet ska kännas skrynkligt i handen. Köp och låt ligga hemma en extradag så är den i allmänhet perfekt.

Det gör inget om gröna vindruvor har bytt från sin klargröna färg till en lätt brungrön ton. Det är fruktsockret som börjat titta fram, alltså är dessa mycket sötare.
Det betyder samtidigt att druvorna inte har långt kvar till att de börjar ruttna. Sålänge delen som är fäst vid skjälken inte är brun så är de förmodligen bra!

Jag är fd ansvarig över f&g avdelning i butik så jag vet Vi får kasta så otroligt mycket helt perfekta, mognade frukter för ingen köper sånt som ser tråkigt ut.
Citera
2013-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious_
Ett granatäpple ska vara lite smått krympt och torkat samt färgen börjat gå emot det brunröda hållet. När den ser tråkig och torr ut är den mogen helt enkelt.

En mango ska vara helt mjuk och skalet ska kännas skrynkligt i handen. Köp och låt ligga hemma en extradag så är den i allmänhet perfekt.

Det gör inget om gröna vindruvor har bytt från sin klargröna färg till en lätt brungrön ton. Det är fruktsockret som börjat titta fram, alltså är dessa mycket sötare.
Det betyder samtidigt att druvorna inte har långt kvar till att de börjar ruttna. Sålänge delen som är fäst vid skjälken inte är brun så är de förmodligen bra!

Jag är fd ansvarig över f&g avdelning i butik så jag vet Vi får kasta så otroligt mycket helt perfekta, mognade frukter för ingen köper sånt som ser tråkigt ut.

Tack! Vad anser du om vattenmelon?
Citera
2013-04-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.i.Rederiet
Vattenmelon skulle jag vilja veta. Köpte en hel idag som var precis vit inuti. Inte mogen för fem öre. Smakade bara vatten

Så långt jag vet så kan du nog låta den ligga ett tag. Kanske 2 dagar?
Vattenmelon är nog svårt att veta.
Citera
2013-04-21, 08:44
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag har sett folk knacka på vattenmeloner och genom ljudet som uppstår välja vilken de köper. Jag är själv ingen fan av vattenmelon så jag har dock ingen egen erfarenhet. Vid googling dök följande upp:

http://www.gorenje.se/support/tips_k.../ravaror/melon
Citera
2013-04-21, 13:24
Medlem
Citat:

Håller absolut inte med. Granatäpple äter jag inte så där kan jag ej kritisera men jag tycker iaf att en mango är godast när den är ganska hård, men inte för hård, den skall iaf inte vara skrynklig och fruktköttet skall vara fast och inte tråda sig när man tar av skalet. Det skall heller inte gå att skala av skalet för hand, då är mangon för gammal.

Vindruvor skall vara klargröna och så stora som möjligt. Lätt grungrön ton gör bara att de smakar sunkigt.
Citera
2013-04-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisksos
Håller absolut inte med. Granatäpple äter jag inte så där kan jag ej kritisera men jag tycker iaf att en mango är godast när den är ganska hård, men inte för hård, den skall iaf inte vara skrynklig och fruktköttet skall vara fast och inte tråda sig när man tar av skalet. Det skall heller inte gå att skala av skalet för hand, då är mangon för gammal.

Vindruvor skall vara klargröna och så stora som möjligt. Lätt grungrön ton gör bara att de smakar sunkigt.

Bra råd du kom med om vindruvorna, men vet du något om vattenmelon?
Citera
2013-04-21, 17:24
Medlem
Nej tyvärr inte, men kolla på melonen och försök bedömm om den ser mogen ut eller inte. Du tog väll en omogen, det bör ju finnas vissa visuella skillnader mellan omogna och mogna vattenmeloner, om du fortfarande drar nitlåtter får du väll helt enkelt köpa de som är delade så att du ser om du är mogna eller ej, eller testa att köpa dem från en annan affär.

Det handlar väll egentligen bara om sunt förnuft.
Citera
2013-04-21, 17:27
Medlem
Sittkissares avatar
Tycker alltid att ananas är omogen när jag köper i butik. Måste ligga hemma en vecka innan den är riktigt god. Då skall den ha en mer brungul färg tror jag? Iaf inte så grön, och dessutom skall den lukta. Rätt jobbigt att behöva vänta en vecka när man bli sugen på smarrig ananas. Tips på att välja rätt ananas i butik skulle uppskattas, då en god ananas slår det mesta.
Citera
2013-04-21, 19:56
Medlem
Vicious_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Tack! Vad anser du om vattenmelon?
Kan tyvärr inte säga något generellt. Har sett alla varianter. Två exakt likadana, från samma låda som sett helt olika ut innuti när man delat.
Citera
2013-04-21, 20:00
Medlem
Vicious_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisksos

Självklart har alla olika preferenser, jag gick bara efter mina

Det jag kallar för bra frukt är det många som ser som övermoget och inte köper. Det betyder verkligen inte att de är dåliga/ruttna. Tyvärr plockar vi bort och kastar detta just för att det drar lätt ner fräschheten på avdelningen.
Citera
2013-04-22, 12:06
Medlem
Citat:
Självklart har alla olika preferenser, jag gick bara efter mina

Det jag kallar för bra frukt är det många som ser som övermoget och inte köper. Det betyder verkligen inte att de är dåliga/ruttna. Tyvärr plockar vi bort och kastar detta just för att det drar lätt ner fräschheten på avdelningen.

Givetvis går mycket av den frukten mataffärer kastar utmärkt att äta. Men folk vill alltid ha de bästa frukterna och grönsakerna, man väljer ju givetvis inte frukter eller grönsaker med lite bruna fläckar, eller mindre skador, även om dessa går utmärkt att äta. Man går ju mycket på det visuella som kund, men även att stora perfekta frukter utan fläckar smakar bäst imo, och då blir det helt enkelt så att de frukter som är lite bruna ligger kvar och får slängas då väldigt få människor väljer denna frukt, och att de sänker helhetsintrycket över frukt och grönsaksavdelningen, man får ju även lägre poäng vid inspektion av fräschheten av frukt och grönsaksavdelningen om man låter lite fläckiga/småbruna frukter ligga kvar, inte sant?
Senast redigerad av fisksos 2013-04-22 kl. 12:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in