2013-04-20, 16:28
Bannlyst
Är det möjligt att i Sverige köpa ett vapen, t.ex. Glock .17 utan att ha en licens eller vara med i någon vapenklubb?

Jag bor ensam ute på landet och har flera luftvapen och har länge varit intresserad av det, men vill gärna ha något "kraftigare".

I så fall, var & hur?
Citera
2013-04-20, 16:33
Medlem
Amsicoras avatar
Ja det är fullt möjligt. Med rätt kontakter går det att få tag i väldigt mycket. Flera privatpersoner köpte gamla vapen från provisoriska IRA när de slöt vapenvila med britterna, en hel del vapen togs utav engelsmännen men en hel del började flyta runt i Europa. En del hamnade i Sverige.
Sen finns det alltid någon avdankad jägare eller bonde som garanterat säljer av lite hagelgevär och skit licensfritt. Kolla runt med jägare som inte leker paragrafryttare.
Citera
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hik4t
Är det möjligt att i Sverige köpa ett vapen, t.ex. Glock .17 utan att ha en licens eller vara med i någon vapenklubb?

Jag bor ensam ute på landet och har flera luftvapen och har länge varit intresserad av det, men vill gärna ha något "kraftigare".

I så fall, var & hur?

Att köpa ett legalt vapen utan licens går inte och det finns en jävla massa trådar i ämnet.
Citera
Medlem
Denoms avatar
Om du är tvungen att fråga på Flashback huruvida det är möjligt eller ej finns det ingen sannolikhet att du får tag på det utan licens.
Citera
2013-04-20, 16:40
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Ja det är fullt möjligt. Med rätt kontakter går det att få tag i väldigt mycket. Flera privatpersoner köpte gamla vapen från provisoriska IRA när de slöt vapenvila med britterna, en hel del vapen togs utav engelsmännen men en hel del började flyta runt i Europa. En del hamnade i Sverige.
Sen finns det alltid någon avdankad jägare eller bonde som garanterat säljer av lite hagelgevär och skit licensfritt. Kolla runt med jägare som inte leker paragrafryttare.

Visst är det så Finns en hel del vapen som kommer från öststaterna i Sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att köpa ett legalt vapen utan licens går inte och det finns en jävla massa trådar i ämnet.

Ja om det är det Ts är ute efter är det givetvis kört.
Citera
2013-04-20, 16:42
Medlem
sharkbaits avatar
Det finns en hemsida för sådan försäljning.

Du betalar med BTC och vips! Så får du dig en fin leksak i brevlådan.
Citera
2013-04-20, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Visst är det så Finns en hel del vapen som kommer från öststaterna i Sthlm.

Ja om det är det Ts är ute efter är det givetvis kört.
Behöver inte vara legalt. Bara jag får tag i ett vapen, lagligt eller ej spelar ingen roll.
Citera
2013-04-20, 16:46
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Behöver inte vara legalt. Bara jag får tag i ett vapen, lagligt eller ej spelar ingen roll.

Då är det ganska enkelt faktiskt om man ska vara krass.
Citera
2013-04-20, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Då är det ganska enkelt faktiskt om man ska vara krass.
Hur gör man, om man inte har några kontakter eller vänner som har kontakter?
Citera
2013-04-20, 16:57
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:

Fråga din gamla barndomsvänner eller gamla klasskompisar som valde "andra sidan". För att du själv inte har kontakterna är ju uppenbart med tanke på tråden. Det är det enda råd jag kan ge dig. Med lite tur så kanske du får bättre råd/tips av någon annan då mina kanske inte var mycket att hänga i julgranen.
Citera
2013-04-20, 17:03
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Hur gör man, om man inte har några kontakter eller vänner som har kontakter?

En bra start vore att skaffa lite fler kontakter, jägare eller övrigt folk från bygden (riktiga bygden nu alltså inte små utgårdssamhällen en halv mil från stan alltså). Du kommer via dem troligen tillslut kunna få tag i jaktvapen så so hagelgevär eller kulgevär av olika slag. Dessa kan givetvis modifieras för att passa dig på olika sätt med lite kunskap bakom handlingarna.
För att få tag i lite "kraftigare", det vill säga automatkarbiner osv, krävs det att du skaffar dig riktigt kriminella kontakter, eller folk som känner till vapensmugglare i antingen andra, tredje eller fjärde hand exempelvis. Allt detta är lätt med rätt umgängeskrets, så kolla runt lite, det finns flera stora verksamheter där ute men det gäller att vara diskret när du ska ha tag i pistoler och gevär som inte är menade att döda småfågel och vilt med.
Citera
2013-04-20, 17:11
Medlem
Man borde ju kunna köpa någon gammal slaglåspistol, är inte vapen från innan 1890 eller något sånt licensfria?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in