Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Undrar lite vad for jobb det ar du soker?
1. Ett sorts test for att utrona vad for sorts person du har. Jag har fatt den har fragan : kan du beskriva en hartork? Det ska tydligen vara inspirerat av nagot som Apple agnar sig at (enligt vad de sa till mig).
2. Kan du ge exempel pa fragemodellerna jag vet inte vad du menar men det skulle kunna vara ett sorts myers-briggs-test.
3. En referens ar en referens liksom ingen kan saga till dig att din referens inte ar ok? Daremot kan det handa att din referens sager nagot som inte ar ok?
4. Varfor gick du inte? Vad for saker sa de om dig?
5. Aldrig varit med om - du menar att de inte ens sager "Beratta om dig sjalv?"
6. Igen varfor gick du inte? Vad sa de?
7. Later helt sjukt, exempel?
8. Menar du sahar: Kan du beratta om ditt senaste jobb inom blabla. Doljer du nagot nu?
9. Ytterligare ett test.
Som sagt jag var inte så intresserad av att den här tråden skulle handla om mig utan mer om hur rekryteringar fungerar idag och hur man hanterar de minst sagt udda situationer man hamnar i.
Du skriver att man ska lämna intervjun mitt i när man inte är nöjd med rekryterarens frågor eller inställning. Det är absolut inte min inställning. Jag tycker att det visar att man är omogen.
Ett möte med en rekryterare är för mig som vilket kundmöte, styrelsemöte, föreningsmöte, årsmöte som helst. Jag har aldrig rest mig från ett sådant möte och bara lämnat hur idiotiska jag än uppfattat de andra personerna i mötet. Det är för mig ett affärsmöte, vilket skiljer sig från ett privat möte.
När jag går in i ett rekryteringsmöte förutsätter jag att rekryteraren är ett proffs som ställer sina frågor eller testar mig av en anledning och inte för nöjes skull beter sig som en galning. Men jag kan ha fel.
Ibland får jag i och för sig en känsla av det finns en sorts överlägsenhet hos vissa rekryterare och att de måste visa sin makt på något sätt. Att de blir berusade av makten, men jag kan ha fel. Sedan kan jag tycka att metoderna att testa folk idag är helt skruvade, men då får man ju försöka lära sig spelet bakom och anpassa sig till en ding-ding värld.