2013-04-20, 16:56
Medlem
det här är väl anledningen till att så många får jobb via kontakter där det handlar om att känna folk, gå i god för dem och veta vad arbetet gå ut på.
hr (bara namnet -human resources...) är ju en skitutbildning för människor som tycker att de är lite finare än socionomer.
Senast redigerad av meetthefockers 2013-04-20 kl. 17:08.
Citera
2013-04-20, 19:15
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Det TS beskriver låter som en intervju på företag som Maxkompetens. Värre idioter får man leta efter. De verkar vara mer intresserade av att fylla sin kvot av intervjuer snarare än att hitta en bra kandidat.
Citera
2013-04-20, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Vi har en på jobb. Hon är helt jävla störd. Påminner om TS beskrivning... Noll koll på verksamheten. Kan inte föra ett normalt samtal med henne då hon alltid svävar ut i det blå. Har aldrig tid med mindre sexiga rekryteringar, minst chefs nivå, annars kan det vara. Blir helt skogstokig om vi rekryterar själv ( för att hon inte har tid ). I mina ögon är hon en av dom minst nödvändiga personerna på min arbetsplats, men enligt henne själv ligger hon nog mer i paritet med VD.

Edit.
Tycker synd om alla arbetssökande människor som råkar ut för sådana här typer

Jag undrar om företagsledningarna har full koll på vad deras HR-personal pysslar med!? De är ju en rätt viktig del av företagets varumärke, men så tror jag inte att många HR-ansvariga tänker...

En eller ett par gånger kan man ha otur, men jag har träffat rätt många udda typer nu.
Citera
2013-04-20, 22:28
Medlem
Duckks avatar
Innan en intervju jag var på, fick jag göra ett psykologitest där det var ungefär 40 frågor. Grejen är att det rörde sig om en tjänst som helpdeskmedarbetare. När jag väl var på intervju hade tjejen ett häfte på flera sidor med resultat, det var kurvor och massa annat trams.
Senast redigerad av Duckk 2013-04-20 kl. 22:37.
Citera
2013-04-20, 22:38
Medlem
TeEsErs avatar
HR-folket är en helt egen ras. De är som katter, de har så mycket skit för sig som man inte förstår varför de gör. Förutom att de är en egen ras så lever väldigt många i ett parallellt universum till vårt. Ett universum där tid och pengar inte har samma betydelse.

/T
Citera
2013-04-21, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det låter som mina fördomar besannats: jag jobbar i en bransch där du tar en runda till olika företag om du söker jobb, blir välkomnad över på en prat direkt med VDn i ca 1/3-1/2 av fallen, ni möts och tar en kaffe, många arbetsrelaterade frågor ställs och ni pratar lite allmän skit i en kvart för att hen ska få en känsla av hurdan du är som person och antingen får du jobbet inom en vecka eller så hör du aldrig något från dom igen.

Hade någon försökt sig på något av det TS nämnde så hade jag skrattat åt dom och gått! Då hade jag hellre försörjt mig på inbrott!

Låter som en skön bransch och gott att höra att det finns några ställen där det finns "normala människor"! Så vart det väl förr i min bransch, men nu verkar allt ha spårat ur.

Visst tänker jag tanken många gånger att man bara ska resa sig upp och be dom dra åt helvete, men samtidigt behöver ju inte blivande chefen eller arbetskamraterna vara dårar bara för att den som rekryterar är det!?
Citera
2013-04-21, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Detta är den enda sanningen för att förklara fenomenet.

För att höras och uppmärksammas måste man komma med något nytt, detta är inget annat än ett konkurrensmedel för rekryteringsfirmor. Tyvärr finns det fortfarande företag som på fullt allvar tror att detta "speciella" gör någon skillnad.

Det är bara att ni tittar till er egen situation, hur många personer har ni arbetat med där ni har tänkt "Hur fan fick han/hon det här jobbet?". Rekryteringsprocesser är 70% tur att rätt person söker jobbet och 30% förmågan från HR-personalen att faktisk inte sålla bort kompetenta personer pga deras intetsägande urvalsprocess.

Jag har själv många gånger befunnit mig i en rådgivande roll och förvånas aldrig över hur HR kan ha en sådan skev bild kring vem de anser lämplig.

Du prickar rätt på vad jag känner själv! De har en sån jäkla mängd frågemodeller, rollspel och tester att de till slut inte har en aning om vem som är den bäste kandidaten.

Jag har tidigare gjort tester som jag uppfattat som rätt bra och som ger en bra bild som komplement. LPU?, som delar in personer i 4 färger efter personlighetsdrag. För ett analytiskt jobb gjorde jag några sorts test om logiska samband etc. Men de här nya grejerna fattar jag ingenting av. Man kan tydligen svara fel på "berätta lite om dig själv" har jag fått lära mig för en tid sedan.

En anledning till att jag startade tråden var för att få reda på om det finns någon sorts logik och korrekta svar i alla de här testerna. Om man t ex sitter och provocerar en person under en intervju så kanske man vill se ett par saker:

1) Hur hanterar personen konflikter
2) Hur hanterar personen stress
3) Hur stark integritet har personen

Att då resa sig upp och gå känns inte som bästa lösningen, men jag vete fan vad som är rätt reaktion. I normala livet hade man ju rest sig upp och gått...
Citera
2013-04-21, 08:24
Medlem
Evaristos avatar
Redan Monty Python hade koll på detta fenomen: http://www.youtube.com/watch?v=QjHCXcwpcvE
Citera
2013-04-21, 08:36
Medlem
Facades avatar
För att inte tala om när man ska svara på varför man sökte jobbet.
"Ända sen jag var lite har just suktat och drömt om att stå i kassan på apoteket! Det här med att hjälpa folk att scanna in varor är det som jag finner näst mest intressant i världen. Jo förstår du, det bästa som finns i världen är ju självklart att stå i köttdisken på ICA. Men det är så höga steg upp i karriären att jag troligtvis aldrig kommer dit"

När jag sökte jobb blev jag mer och mer irreterad. Fick i slutet en väldig lust att bara säga "Give me money and I'll get shit done!" för det är ju fan så det är.
Sitter nu med ett fantastiskt jobb, men jag skulle aldrig göra det gratis.

Löjligt som fan tycker jag...
Sen ska man lista hur man är som person SAMT svara på vad andra tycker om en! Hur i helvete ska jag veta det!?
Citera
2013-04-21, 08:56
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Redan Monty Python hade koll på detta fenomen: http://www.youtube.com/watch?v=QjHCXcwpcvE

Huvudet på spiken! Lite så är det faktiskt. En nervös stackare som träffar på en riktig fullblods idiot.
Jag har suttit båda sidor om bordet (inte som rekryterare utan som stöd, för att rekryteraren inte har koll), och sett detta fenomen från båda sidor. Ren och skär humbug är vad vad dom sysslar med. Jag har inte träffat en enda HR människa som jag skulle vilja kalla kunnig och proffesionell.
Citera
2013-04-21, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Undrar lite vad for jobb det ar du soker?

1. Ett sorts test for att utrona vad for sorts person du har. Jag har fatt den har fragan : kan du beskriva en hartork? Det ska tydligen vara inspirerat av nagot som Apple agnar sig at (enligt vad de sa till mig).

2. Kan du ge exempel pa fragemodellerna jag vet inte vad du menar men det skulle kunna vara ett sorts myers-briggs-test.

3. En referens ar en referens liksom ingen kan saga till dig att din referens inte ar ok? Daremot kan det handa att din referens sager nagot som inte ar ok?

4. Varfor gick du inte? Vad for saker sa de om dig?

5. Aldrig varit med om - du menar att de inte ens sager "Beratta om dig sjalv?"

6. Igen varfor gick du inte? Vad sa de?

7. Later helt sjukt, exempel?

8. Menar du sahar: Kan du beratta om ditt senaste jobb inom blabla. Doljer du nagot nu?

9. Ytterligare ett test.

Som sagt jag var inte så intresserad av att den här tråden skulle handla om mig utan mer om hur rekryteringar fungerar idag och hur man hanterar de minst sagt udda situationer man hamnar i.

Du skriver att man ska lämna intervjun mitt i när man inte är nöjd med rekryterarens frågor eller inställning. Det är absolut inte min inställning. Jag tycker att det visar att man är omogen.

Ett möte med en rekryterare är för mig som vilket kundmöte, styrelsemöte, föreningsmöte, årsmöte som helst. Jag har aldrig rest mig från ett sådant möte och bara lämnat hur idiotiska jag än uppfattat de andra personerna i mötet. Det är för mig ett affärsmöte, vilket skiljer sig från ett privat möte.

När jag går in i ett rekryteringsmöte förutsätter jag att rekryteraren är ett proffs som ställer sina frågor eller testar mig av en anledning och inte för nöjes skull beter sig som en galning. Men jag kan ha fel.

Ibland får jag i och för sig en känsla av det finns en sorts överlägsenhet hos vissa rekryterare och att de måste visa sin makt på något sätt. Att de blir berusade av makten, men jag kan ha fel. Sedan kan jag tycka att metoderna att testa folk idag är helt skruvade, men då får man ju försöka lära sig spelet bakom och anpassa sig till en ding-ding värld.
Senast redigerad av RockySvensson 2013-04-21 kl. 12:41.
Citera
2013-04-21, 12:33
Medlem
felstavadds avatar
Frågor som upplevs som konstiga har ju förekommit i många år, minns när jag skulle börja som socialsekreterae för 17 år sen eller nåt. Då var det "modernt" att arbetsgivararen undrade vad man ville vara för djur, det är väl likadant numera, man slår knut sig själv för att framstå som unik och nytänkande i sitt rekryterande. Tyvärr verkar man tappa fokus på vad som är viktigt i det hela, kompetens, person/gruppkemi och vad man kan tillföra arbetsgivaren i övrigt.

Personligen har jag ingen aning om hur jag skulle reagera om jag vid en jobbintervju skulle ställas inför nån form att "speeddating" intervju eller når annat trams. Jag tror som sagt att rekryterare som man hyr in för anställningar behöver nischa sig i konkurrensen därav dessa konstiga avvartar som kallas intervjuer. Tyvärr verkar man snegla på div skitprogram på Tv och söker inspiration därifrån om hur man ska genomföra sin intervju.

Jag börjar väl bli gammal men jag håller med om nån som tidigare skrev: en seriös intervju med förankring i den sökta tjänsten som bägge förstår vad det handlar om, följt av eller blandat med lite löst snack över en kopp kaffe, avslutat med koll av ev referenser, konstigare än så behöver det inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in