• 1
  • 2
2013-04-20, 14:29
Medlem
Ska borra ca en decimeter under elcentralen om någon timme och tänkte bara kolla med er här om det borde vara grönt? Ledningarna/rören brukar väl gå ovanför proppskåpet?
Bor på 2:a våningen i ett hyreshus.
Hoppas det går att se var det planerade hålet blir? Är en hatthylla som ska upp, men om ja är 98% på att där inte går el under så hamnar nog ett litet nyckelskåp under dessutom

https://www.dropbox.com/s/fmkx7cslxp9sjni/IMG_2605.JPG
Citera
2013-04-20, 14:33
Medlem
herrcarlssons avatar
Nejdu det ska du inte alls vara så säker på. Stigarna(inkommande matning) kommer ofta nerifrån då mätare och dylikt ofta sitter i källaren.

Edit: Har också ofta varit med om i gamla lägenheter att större mängden rör från centralen går ner i golvet och antingen är ingjutna eller ligger i sanden som förr var vanligt att man la ut under parkett och under övergjutningar.

Edit igen: En fördel med gamla lägenheter är att rören ofta går spikrakt. Rakt under den där centralen hade jag passat mig noga för att borra, det är inte kul att behöva byta gamla stigare som kanske går långt.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-04-20 kl. 14:39.
Citera
2013-04-20, 15:04
Medlem
Stigarkablarna kommer ju (alltid?) nerifrån. Och vanligtvis dras alla stigare upp bredvid varandra, till dina grannar. Så risken finns ju att du borrar i din grannes stigare, eller din egen. Du borde tänka efter både en och två gånger innan du borrar det hålet..
Citera
2013-04-20, 15:25
Medlem
rosamannens avatar
Skaffa en kabelsökare för att hitta ledningarna i väggen, så kan du undvika att borra i dem.
Citera
2013-04-20, 15:38
Medlem
Hmm, ajaj... Verkar som ja borde låta bli med andra ord

Ringde "snickarn" som sa ja kunde lyfta av lådan på skåpet för att se var rören gick (och hoppas på dom går rakt), sen gör jag nog en utvärdering baserat på vad jag hittar.

Huset är byggt -92 så antagligen samma standarder som idag.

Läst att såna instrument ej är att lita på när sladdarna ligger i rör eftersom dom blir avskärmade där, men kan ju vara fel..?

Men vill så gärna ha upp den där hyllan så tror nog att ja chansar tillslut
Citera
2013-04-20, 16:08
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jls21th
Hmm, ajaj... Verkar som ja borde låta bli med andra ord

Ringde "snickarn" som sa ja kunde lyfta av lådan på skåpet för att se var rören gick (och hoppas på dom går rakt), sen gör jag nog en utvärdering baserat på vad jag hittar.

Huset är byggt -92 så antagligen samma standarder som idag.

Läst att såna instrument ej är att lita på när sladdarna ligger i rör eftersom dom blir avskärmade där, men kan ju vara fel..?

Men vill så gärna ha upp den där hyllan så tror nog att ja chansar tillslut

Precis som planktionio skriver så kan dina grannars matningar gå bredvid dina, så det är inte säkert att bara dina rör går i väggen. Det finns kabelsökare med otrolig precision, men dessa är svindyra yrkesinstrument. En vanlig kabelsökare/kabelringare är inte optimal om man vill vara på den säkra sidan.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-04-20 kl. 16:14.
Citera
2013-04-20, 16:20
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av planktonio
Stigarkablarna kommer ju (alltid?) nerifrån. Och vanligtvis dras alla stigare upp bredvid varandra, till dina grannar. Så risken finns ju att du borrar i din grannes stigare, eller din egen. Du borde tänka efter både en och två gånger innan du borrar det hålet..

Njae inte alltid nerifrån, även om stigarna kommer ifrån källaren kan dom ju gå gemensamt i typ trapphuset och dela upp sig därifrån. Men precis som du säger är det vanligt att man i hus där centralerna ligger i linje ovanför varandra har rören i gemensamt stråk i väggen. Stigare är väl egentligen ett gammalt ord och det rätta att säga är nog snarare huvudledning eller matarledning.
Citera
2013-04-20, 16:59
Medlem
Fick tag på en av hyresvärdens fastighetsskötare som sa jag skulle ringa in på måndag så kommer vaktmästaren med riktningarna och hjälper antagligen till att få upp den, phew

Vilken lättnad! Klarar helt kart att vänta till måndag om det innebär att ansvaret faller över på nån annan

Så det får vara tipset! Bor ni i hyres(?) så hör med värden först om dom inte har ritningar eller nån allt-i-allo-person för liknande problem
Citera
2013-04-20, 17:04
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Fick tag på en av hyresvärdens fastighetsskötare som sa jag skulle ringa in på måndag så kommer vaktmästaren med riktningarna och hjälper antagligen till att få upp den, phew

Vilken lättnad! Klarar helt kart att vänta till måndag om det innebär att ansvaret faller över på nån annan

Så det får vara tipset! Bor ni i hyres(?) så hör med värden först om dom inte har ritningar eller nån allt-i-allo-person för liknande problem

Härligt, det bästa vore ju om vaktmästaren själv satte upp hyllan. Det värsta är om han bara kommer med ritningar, det är ju svårt att på el-ritningarna avgöra hur rören ligger i väggen.
Citera
2013-04-20, 17:07
Medlem
DennisOlofs avatar
jls21th, tog bort tidigare text, oj, det var ju fint, kan du få tag i ritningarna, då är det ju mycket bättre. Bra värd som hjälper till, så man löser problemet.
Citera
2013-04-21, 13:53
Medlem
Ja dom är verkligen hjälpsamma (Lifra), men vore det inte för er här på flashback hade jag bergis borrat på chans och blivit tusenlappar fattigare och inte tala om ovän med x antal grannar

Tror dock det lutar mot att den hamnar direkt under skåpet med hålen på sidorna om, får väl se...
Citera
2013-04-21, 13:58
Medlem
tjackkurts avatar
Citat:
Ja dom är verkligen hjälpsamma (Lifra), men vore det inte för er här på flashback hade jag bergis borrat på chans och blivit tusenlappar fattigare och inte tala om ovän med x antal grannar

Tror dock det lutar mot att den hamnar direkt under skåpet med hålen på sidorna om, får väl se...

Gör som snickaren sa. Ta loss själva höljet på centralen, då bör du se om det går rör neråt. Chansa skulle jag verkligen inte göra då det blir 50/50, rören kan gå lite varstans, även ut åt sidorna.....

Bör inte vara några problem att få bort höljet. Passa dig dock från att komma åt nånting innuti centralen då dessa kan vara strömförande. Men du behöver inte röra nånting för att se vart rören går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in