• 1
  • 2
2013-04-20, 09:47
Medlem
sartuss avatar
Finns det något ting som är någonting mellan liv och icke-liv, exempelvis att ett ting uppfyller hälften av de kriterierna som krävs för att ett liv ska erkännas, samtidigt som de andra hälften av kriterierna inte uppfylls?

Jag kan tycka att det är svårt att se de bakterier som finns inom mig som liv, dvs. att miljarder liv existerar inom mig, men jag anser dem ändå som liv.

Varför anser jag bakterier vara liv? Jo, för dem förökar sig och uppfyller kriterier för att erkännas som liv.

Men borde då inte växter och träd anses vara liv? De kan också föröka sig!

Vart drar vi gränsen?
Senast redigerad av sartus 2013-04-20 kl. 09:51.
Citera
2013-04-20, 09:48
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Finns det något ting som är någonting mellan liv och icke-liv, exempelvis att ett ting uppfyller hälften av de kriterierna som krävs för att ett liv ska erkännas, samtidigt som de andra hälften av kriterierna inte uppfylls?
Vilka kriterier finns för att det ska bedömas som ett liv?
Citera
2013-04-20, 09:51
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vilka kriterier finns för att det ska bedömas som ett liv?

Gjorde om trådstarten, det är lite detta som ska diskuteras. Hur och när existerar och kan ett liv erkännas?
Citera
2013-04-20, 09:52
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Ett virus räknas inte som liv. Så det är lite i gråzonen mellan levande och död.
Citera
2013-04-20, 09:53
Medlem
sartuss avatar
Hittade dessa kriterier från wikipedia;

Citat:
Konventionell definition: Livet anses ofta karaktäriseras av organismer som omfattar några eller alla av följande egenskaper:

Homeostas: Reglering av den interna miljön för att upprätthålla ett visst tillstånd; till exempel, elektrolytkoncentration eller svettning för att sänka temperaturen.

Organisation: Består av en eller flera celler. Celler är livets grundläggande byggsten.

Metabolism: Konsumtion av energi genom att konvertera kemiska föreningar och energi till cellkomponenter (anabolism) och genom att bryta ner organisk materia (katabolism). Levande ting kräver energi för att upprätthålla intern organisation (homeostas) och för att producera de andra fenomen som förknippas med liv.

Celltillväxt: Reproduktion av celler (celldelning), för att kunna ersätta gamla och döda celler med nya friska celler.

Anpassning: Förmågan att kunna förändra arvsmaterialet (mutation), för att kunna förändra sina egenskaper och för att kunna anpassa sig till miljöer.

Respons vid stimuli: Tillgången av "sinnen" som kan uppfatta omgivningen.

Reproduktion: Förmågan att skapa nya organismer.
Citera
2013-04-20, 09:55
Medlem
sartuss avatar
dubbelpost
Citera
2013-04-20, 09:58
Medlem
Keyzs avatar
Virus är varken dött eller levande.
Citera
2013-04-20, 11:06
Medlem
psyDucks avatar
Det finns inte någon riktigt vedertagen definition av vad som är liv. Hur man än väljer att definiera det så går det alltid att hitta specialfall som intuitivt inte verkar stämma.

Den mest intressanta och vetenskapligt korrekta text jag läst i ämnet var ett arbete The National Academy Press tog fram åt NASA för några år sedan. I arbetet försöker man definera liv på jorden. Men också mer generellt vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att vi ska förstå och räkna något som utomjordiskt liv, om vi skulle stöta på det någon annan stans än på jorden. Man kan skippa alla tekniska delar av texten och ändå finna den väldigt intressant.
Rapporten finns att gratis ladda ner i sin helhet från nedanstående länk.

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11919&page=29
Citera
2013-04-20, 12:03
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Men borde då inte växter och träd anses vara liv? De kan också föröka sig!

Växter och träd är definitivt liv, hur du än vrider och vänder på det. Finns nog inga biologer som säger något annat. Någongång för mellan ca 2-2,5 miljarder år sedan delade du och de flesta nuvarande växter och träd på jorden samma anfader. Ett klassiskt exempel man brukar ge är att dagens människor delar ca 50% av sitt DNA med bananer.
Citera
2013-04-20, 12:13
Medlem
Avgränsningsproblemen i all ära, men jag tror det finns mer djupgående "problem" med att definiera liv. För även om det är en skillnad på oss och en sten, är det samtidigt inte det alls. Vi består bägge av samma grundläggande "byggstenar" (det vill säga atomer, vilka i sin tur - upplever vi - består av identitetslösa subatomära partiklar). Liv och icke-liv, oavsett vad som skiljer dessa tillstånd åt (eller om de ens är åtskilda), är av samma skrot och korn. Vi delar samma rot.

Men skillnad är det förstås, det vet vi alla som skådat levande och icke-levande varelser och ting. Intuitivt är det enkelt att se skillnad på en levande, sprudlande fågel och en kall, passiv gråsten. Att vi förmodligen inte med språkets hjälp kan författa en "objektiv" definition beror kanske på att vi själva är en del av det vi söker förklara och förstå (problemet med självreferens) eller så kanske det inte finns någon gräns mellan liv och icke-liv bortom vår subjektiva upplevelse.
Citera
2013-04-20, 12:16
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att det är svårt att se de bakterier som finns inom mig som liv, dvs. att miljarder liv existerar inom mig, men jag anser dem ändå som liv.

Varför anser jag bakterier vara liv? Jo, för dem förökar sig och uppfyller kriterier för att erkännas som liv.

Ja och det är ingen stor skillnad mellan bakterierna och dina egna celler. Du behöver bakterierna för att leva och du behöver så klart dina celler för att leva. Dina celler förökar / förnyar sig också genom att dela sig. En bakterie i din mage eller en nervcell i din hjärna, båda behövs. Det är vad du fysiskt är.
Citera
2013-04-20, 12:32
Medlem
NG88s avatar
Något som kräver energi för att fortsätta leva. Det som kämpar för att leva. Allt annat är icke levande ting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in