Flashback bygger pepparkakshus!
2005-05-27, 10:25
Medlem
Dexters avatar
Om jag loggar in som administratör på en användares dator så syns det ju i inloggningsrutan när användaren ska logga in nästa gång. Senast inloggade användarens namn står ju alltid i inloggningsrutan.

Kan man undvika det på något sätt?? Användaren kan ju börja undra vad jag har gjort på hennes/hans dator... Visst, det går att försvara med att jag kollat uppdateringar eller scannat virus.. Jag vill m a o att användarens namn ska stå i rutan nästa gång vederbörande ska logga in, trots att jag varit inloggad som admin däremellan.
Citera
2005-05-27, 11:18
Medlem
Du kan ändra i registryt så att Windows aldrig visar vem som varit inloggad senast.

http://support.microsoft.com/?id=114463

Alternativt kan du ju ansluta till datorn över nätet. Är du admin på den så kan du remote ändå göra det mesta på den utan att logga in lokalt.
Citera
2005-05-27, 11:33
Medlem
exerds avatar
När du är klar kan du ju alltid logga ut och sen logga in som "vanlig" användare.
Citera
2005-05-27, 14:14
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk
Du kan ändra i registryt så att Windows aldrig visar vem som varit inloggad senast.

http://support.microsoft.com/?id=114463

Alternativt kan du ju ansluta till datorn över nätet. Är du admin på den så kan du remote ändå göra det mesta på den utan att logga in lokalt.

Jag tror jag fastnar för ditt tips, men den artikeln från Microsoft gäller ju bara gamla NT, i Xp gör man så här:

Control Panel>Administrative Tools>Local Security Policy>Local poicies>Security options>Interactive logon: Do not display last username

Om användaren sen klagar över att dennes användarnamn inte längre "fastnar" i loginrutan kan man ju briljera genom att fixa det!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in