2005-05-27, 09:42
Medlem
Fogelbergs avatar
Tänkte sätta igång och tillverka mina egna havsöringsdrag nu i helgen men har några frågor innan jag sätter igång...

1. Vilka färger har gett er bäst resultat?
2. Vilka drag fungerar bäst? tänkte göra göra formen av befintliga drag och sen gjuta efter detta. t.ex göra en form av gladsax och sen tillverka i ett flertal olika färger.
3. ska det vara sjunkande eller ytgående drag?

La till ett ? i rubriken /Moderator
Citera
2005-05-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Tänkte sätta igång och tillverka mina egna havsöringsdrag nu i helgen men har några frågor innan jag sätter igång...

1. Vilka färger har gett er bäst resultat?
2. Vilka drag fungerar bäst? tänkte göra göra formen av befintliga drag och sen gjuta efter detta. t.ex göra en form av gladsax och sen tillverka i ett flertal olika färger.
3. ska det vara sjunkande eller ytgående drag?

La till ett ? i rubriken /Moderator

I år har varit jäkligt segt, iallafall där jag fiskat (österlen).
Dom få öringarna som kommit upp i år har jag fått på snaps, silver, guld, brons samt silver/grön. Har en kompis som fick ett par st på orange-gröna spöket.

Jag gillar att använda snapsdrag, kanon att kasta med pga viktpunkten. Gladsax funkar fint dom också men är mer känsliga för vinden.

//Anders
Citera
2005-05-31, 00:49
Medlem
Fogelbergs avatar
okej, har köpt ett par kustwobblers idag och ska få låna ytterliggare fler modeller sen som jag ska göra avtryck av för att sen kunna göra mina egna.

Blir iofs plagiat men wtf.. jag säljer ju inte ändå.
Citera
2005-05-31, 11:17
Moderator
nobodys avatar
Vickewobbler svart-röd samt grön-silver
Citera
2005-06-17, 14:16
Medlem
Själv fiskar jag nästan uteslutet på västkusten efter havsöring och använder oftast små skeddrag.
Gjorde ett gäng hemmagjorda drag för ett par år sen, med mall från en 10g viking herring. Målade dom i olika färger, efter många turer började färgen slitas bort. Men jag fiskade vidare med dom, nu helt matt silverfärgade, inte alls lika blanka som dom köpta dragen. Och nu funkar dom bättre än någonsin, både för dag-, kväll- och nattfiske.
Kastade bort den sista för några veckor sen, så nu har jag letat runt lite efter matta drag, men har inte hittat några än. Kanske är bäst att göra nya till nästa säsong.

Detta kanske inte är till någon hjälp då det är på östkusten du fiskar. Känns som att det bara är kastwobbler som gäller där. Men testa att göra en omålad och kolla om det ger något positivt resultat.
Citera
2005-06-17, 14:29
Medlem
uppochnervänd fisk!

måla betet naturtroget, med svart rygg, vit mage, svaaaag sidolinje om du är duktig, svarta ögon, och blodröda ganska stora gälar, måla allt detta så att fisken hänger uppochner, alltså den svarta ryggen neråt och den vita magen uppåt.

varför jag tror på detta: en fisk har formats och färgats i tusentals år av den biologiska utvecklingen, en bytesfisk har formats för att inte synas så bra. den svarta ryggen mot botten, den vita magen mot himlen. allt för att synas så dåligt som möjligt. om du vänder uppochner på det här så borde betet synas väldigt bra smatidigt som det inte stikcer ut alltför mycket ur mängden.
jag tror att naturliga färger är väldigt bra, men dom syns för dåligt och sticker inte ut ur mängden tillräckligt mycket. dom röda gälarna är till för att fisken ska se skadad ut, en skadad fisk spärrar nämligen upp gällocket och blottar dom röda gälbågarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in