2013-04-19, 20:30
Medlem
Bloodliners avatar
Hej, har gjort upp planer inför det kommande halvåret. Har jag gjort några dumdristiga bedömningar eller borde detta funka?

April till juni
Går klart sista terminen på gymnasiet

Sent i maj/tidigt i juni
Skickar in CV till ett stort företag som ger ut TV-spel som har kontor på Irland. Tjänsten som gäller är en plats som Quality Assurance Language Tester, dvs man spelar igenom spel och kollar att översättningarna är korrekta. Ska tydligen inte kräva några speciella meriter och jag har en kontakt som har arbetat där tidigare som har en kontakt lite högre uppsatt som kommer lägga med ett bra ord.

Om detta inte går i lås planerar jag att skicka CV:n till IBM, HP m.fl. för ett helpdesk-jobb vilket verkar gå att få på Irland inom 2 veckor, väldigt lätt.

Boende: Löses på plats, ska gå att hyra möblerat för en okej peng.
Lön: 1600 eur/mån

Juni - September
Jobbar på Irland under minst tre månader.

September - ?
Flyttar till Berlin
Inleder med att studera tyska på Volkhochschule (tysk folkhögskola) minst tre veckor för att få pengar från CSN att leva på första månaden. Samtidigt söker jag jobb (ska tydligen vara rätt svårt att hitta i Berlin).

Boende: Söker boende i ett Wohngemeinschaft (alltså dela lägenhet med andra) drygt en månad innan jag flyttar ner till Berlin.
Lön: oklart, men räknar med mindre än på Irland så planerar att lägga undan lite från Irland.

Är detta hållbart?
Citera
2013-04-19, 20:41
Medlem
Alltid lättare i teorin än i verkligheten

Fan skaru göra i Berlin då?
Citera
2013-04-19, 22:29
Medlem
Är detta var du vill och du har möjligheten, så kör på!

En liten fråga, vad är ditt syfte med att först åka till Irland och sedan till Tyskland?
Citera
2013-04-20, 14:11
Medlem
Bloodliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Alltid lättare i teorin än i verkligheten

Fan skaru göra i Berlin då?
Vill lära mig flytande tyska, sen mest leva livet ett tag, dra till Berghain, träffa nya vänner, ha kul.

Citat:
Ursprungligen postat av perger
Är detta var du vill och du har möjligheten, så kör på!

En liten fråga, vad är ditt syfte med att först åka till Irland och sedan till Tyskland?
Syftet med att flytta till Irland först är för att tjäna ihop lite pengar och för att det vekar så lätt att få jobb där.
Citera
2013-04-20, 14:16
Medlem
arbetslösheten i Sverige drygt 8% arbetslösheten på Irland drygt 14% bara att googla så hittar du de aktuella siffrona. Tyskland och Österrike är väl de länder i Europa som har lägst arbetslöshet
Citera
2013-04-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodliner
Vill lära mig flytande tyska, sen mest leva livet ett tag, dra till Berghain, träffa nya vänner, ha kul.

Syftet med att flytta till Irland först är för att tjäna ihop lite pengar och för att det vekar så lätt att få jobb där.

Rekommenderar Norge istället. Dra till Stavanger, växer som fan där, och lönen är bättre än på Irland. Ärligt talat är lönen på Irland ingenting speciellt...
Citera
2013-05-04, 16:04
Medlem
Bloodliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
arbetslösheten i Sverige drygt 8% arbetslösheten på Irland drygt 14% bara att googla så hittar du de aktuella siffrona. Tyskland och Österrike är väl de länder i Europa som har lägst arbetslöshet
Tror inte den siffran är särskilt relevant för mig då jag bara kommer söka jobb på Irland där flytande svenska är ett krav. Tack i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Rekommenderar Norge istället. Dra till Stavanger, växer som fan där, och lönen är bättre än på Irland. Ärligt talat är lönen på Irland ingenting speciellt...
Hej, inte särskilt sugen på Norge alls då kulturen verkar väldigt lik den svenska och vill gärna känna på någonting nytt. Dessutom har jag fått uppfattningen att man i Norge främst får jobb som typ banaskalare (okej, överdriver lite nu) medan jag kan jobba som IT-support eller liknande på Irland.

Tack för alla svar, skickade in min första jobbansökan igårkväll till ett stort spelföretag på Irland som söker svensktalande personer för buggtestning.
Citera
2013-05-04, 16:17
Medlem
JackSaloons avatar
Varför skulle inte det irländska företaget ha valt någon med erfarenhet, kanske en fd svensklärare eller i af någon som pluggat svenska på högskolan? Finns många sådana arbetslösa. Gymnasiet räcker inte för sådant.
Citera
2013-05-04, 17:27
Medlem
Bloodliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSaloon
Varför skulle inte det irländska företaget ha valt någon med erfarenhet, kanske en fd svensklärare eller i af någon som pluggat svenska på högskolan? Finns många sådana arbetslösa. Gymnasiet räcker inte för sådant.
Vet ej, antagligen eftersom de inte är några sådana som söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in